Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forbudt å snylte på andres nettverk ved lov

Anbefalte innlegg

Nei, det som trenges er en router med firewall som filtrerer aksess til nettet. På de fleste nyere trådløsroutere kan dette gjøres på IP eller MAC nivå. Man kan da sette de maskinene man selv bruker til å ha full aksess, mens alle andre maskiner kun får tilgang til web f.eks.

ja, som eg beskrev.

men som han da sa:

Jeg tenkte på om det var mulig med to separate trådløse nettverk med samme router. ett som bare er til mine pc`er og et som folk kan låne.

han ønsker da to separate trådløse nett.

Beklager, så ikke det første svaret ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, de fleste norske lover er skrevet mer eller mindre på dansk fordi de stammer fra tiden rett etter unionen med Danmark

Nye lover blir også skrevet på samme "sprog". Ikke overraskende så myldrer det med språklige feil, det viser seg nemlig at lovmakerne ikke er helt stø i norsk grammatikk anno 1814 :p

Lenke til kommentar
Men hvordan er det med kryptering? Har aldri hatt en trådløs basestasjon, er det mulig å på en enkel måte dele ut krypteringsnøkler til alle, slik at nettet er åpent, men all trafikk allikevel er kryptert?

AtW

det skulle jeg gjerne ha visst også :hmm:

Lenke til kommentar
Med andre ord mener jeg at det er helt moralsk OK å bruke åpne trådløse nettverk til lett tilkobling, men at det er uhøflig å maxe båndbredden over lengre tid.

Så lett nasking er helt ok, mens direkte stjeling er uhøflig? :nei:

Jepp, man tar ikke med seg en pose potetgull på vorspiel og blir sinte når andre forsyner seg moderat av "ditt" potetgull.

Hadde vært fint å ha deg som fast vorspiel deltaker. Da kunne jeg med god samvittighet tatt et par-tre flasker/bokser fra sixpacken din. Kanskje jeg tar opptil fem, men helst ikke seks da det ville være uhøflig å ta alle.

:nei:

Lenke til kommentar

Når jeg leser svarene her blir jeg overbevist om at idiotene trenger all den juridiske beskyttelsen de kan få.

Hvis du utnytter andres kunnskapsmangel til egen vinning fortjener du en smekk. Å hevde at idiotene ikke burde eie PC/aksesspunkt osv hvis de ikke kan beskytte seg holder bare ikke. Jeg har drevet med brukerstøtte, både profesjonelt og privat, så lenge at jeg for lengst har insett at folks ignoranse om mitt fagfelt kjenner ingen grenser. Vi kan godt synes at idiotene er håpløse men det skal de da for F få lov til å være. Hvis så mange bruker et produkt feil så er det faktisk produktet det er feil med, ikke brukerne.

Lenke til kommentar
Så lett nasking er helt ok, mens direkte stjeling er uhøflig?  :nei:

Nasking er også stjeling. du tar noe, og beholder det, som tilhører andre. Så den sammenligningen holder ikke.

Hadde vært fint å ha deg som fast vorspiel deltaker. Da kunne jeg med god samvittighet tatt et par-tre flasker/bokser fra sixpacken din. Kanskje jeg tar opptil fem, men helst ikke seks da det ville være uhøflig å ta alle.

:nei:

Du er velkommen til å ta en eller 2, men å ta halve vil også være uhøflig.

Er man så grådig at deling er fy-fy?

Fortsetter med det eksempelet. Om man kommer på fest uplanlagt og uten

drikke, er det da ingen som ville dele litt av drikken sin med vedkommende?

Er vi plutselig blitt for gode til å dele?

Lenke til kommentar
Når jeg leser svarene her blir jeg overbevist om at idiotene trenger all den juridiske beskyttelsen de kan få.

Hvis du utnytter andres kunnskapsmangel til egen vinning fortjener du en smekk. Å hevde at idiotene ikke burde eie PC/aksesspunkt osv hvis de ikke kan beskytte seg holder bare ikke. Jeg har drevet med brukerstøtte, både profesjonelt og privat, så lenge at jeg for lengst har insett at folks ignoranse om mitt fagfelt kjenner ingen grenser. Vi kan godt synes at idiotene er håpløse men det skal de da for F få lov til å være. Hvis så mange bruker et produkt feil så er det faktisk produktet det er feil med, ikke brukerne.

så lenge at jeg for lengst har insett at folks ignoranse om mitt fagfelt kjenner ingen grenser.

er det ikke litt vel arrogant å si at sitt eget fagfelt kjenner ingen grenser?

eg går ut i fra at du mente noe annet ;)

Hvis du utnytter andres kunnskapsmangel til egen vinning fortjener du en smekk. Å hevde at idiotene ikke burde eie PC/aksesspunkt osv hvis de ikke kan beskytte seg holder bare ikke.

litt av diskusjonen her er vel hvorvidt man skal annta at det er på grunn av

kunnskapsmangel, eller gjestfrihet, et nett er åpent

eg velger å tro det er pga gjestfrihet. du tror det er pga kunnskapsmangel.

Lenke til kommentar
Så lett nasking er helt ok, mens direkte stjeling er uhøflig?  :nei:

Nasking er også stjeling. du tar noe, og beholder det, som tilhører andre. Så den sammenligningen holder ikke.

Så når har du tenkt til å gi tilbake båndbredden du nettopp brukte da?

Du er velkommen til å ta en eller 2, men å ta halve vil også være uhøflig.

Er man så grådig at deling er fy-fy?

Fortsetter med det eksempelet. Om man kommer på fest uplanlagt og uten

drikke, er det da ingen som ville dele litt av drikken sin med vedkommende?

Er vi plutselig blitt for gode til å dele?

Hva får deg til å si at det er uhøflig å ta mer en halve. Hvorfor er det helt greit å stjele litt, men ikke over halvparten?

Og dersom du kommer uanmeldt til en fest uten drikke, går du da bare og stjeler det du måtte ønske av drikke?Helt uten å spørre om det er greit at du tar litt? Dersom du er litt sulten går du da helt uanmeldt og begynner å lage litt mat på kjøkkenet? Du har jo ikke tenkt å ta alt, bare litt. :nei::nei:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
og mange av innleggene mot bruk av åpne nettverk overser det faktum at rekkevidden på signalene går utenfor personenes eiendom.

Som sagt, du kan gjerne avlytte signalene som kommer over på din eiendom, men hva gir deg rett til å koble deg opp gjennom naboens ruter som definitivt ikke befinner seg på din eiendom? Har jeg rett til å koble meg opp gratis til telefonlinjer som går over min eiendom? Har jeg rett til å koble meg opp(og bruke) gratis til strømlinjer som går over min eiendom? Har jeg rett til å gratis koble meg til vannrør som går gjennom min eiendom. Jeg skal jo bare ta litt , langt under halvparten av kapasiteten. :no:

Lenke til kommentar
Hva får deg til å si at det er uhøflig å ta mer en halve. Hvorfor er det helt greit å stjele litt, men ikke over halvparten?

Mener du at det er å stjele å spise pottis og få litt drikke på en fest? Og hva som er uhøflig med å ta over en halve? Det er en flytende grense, verden er ikke svart/hvitt, det er mye som er OK i små doser, som jeg vil si er uhøflig i store.

AtW

Lenke til kommentar
Så når har du tenkt til å gi tilbake båndbredden du nettopp brukte da?

i det øyeblikket eg slutter å bruke den. det er som å drikke fra naboens vannkran.

han merker nok lite til det med mindre eg får hele min vanntilførsel fra hans kran.

Og dersom du kommer uanmeldt til en fest uten drikke, går du da bare og stjeler det du måtte ønske av drikke?Helt uten å spørre om det er greit at du tar litt? Dersom du er litt sulten går du da helt uanmeldt og begynner å lage litt mat på kjøkkenet? Du har jo ikke tenkt å ta alt, bare litt.  :nei:   :nei:

det samme som du sier. hva får deg til å tro at å ta mer en halve er uhøflig,

men halve er ok(ref ditt eksempel). det er uansett ikke som å snike seg rundt

og ta det man finner, men om noen kaster en til deg er det ok.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
eg velger å tro det er pga gjestfrihet. du tror det er pga kunnskapsmangel.

Forskjellen er at den som følger din "tro" risikerer å gjøre seg til lovbryter ;)

Hvorfor det?

Er det ikke det vi prøver å komme frem til, om

det vil gjøre meg til en lovbryter eller ikke?

Lenke til kommentar
Mener du at det er å stjele å spise pottis og få litt drikke på en fest? Og hva som er uhøflig med å ta over en halve? Det er en flytende grense, verden er ikke svart/hvitt, det er mye som er OK i små doser, som jeg vil si er uhøflig i store.

Om det ligger litt potetgull der som alle forsyner seg av ser jeg selvfølgelig ikke på dette som stjeling. Den som har lagt ut potetgullet er jo tilstede selv og ser også at alle forsyner seg, ergo gir han/hun indirekte tillatelse. Han/hun har ikke lagt ut sin egen potetgull pose ved en misforståelse/inkompetanse.

Det har heller aldri vært snakk om å stjele dersom man får drikke. Det er stor forskjell på og ta. Er det i det hele tatt noen som helst tvil om jeg kan forsyne meg så undersøker jeg saken nærmere.

Lenke til kommentar
Om det ligger litt potetgull der som alle forsyner seg av ser jeg selvfølgelig ikke på dette som stjeling. Den som har lagt ut potetgullet er jo tilstede selv og ser også at alle forsyner seg,

eier av det trådløse nettet kan til enhvert tid følge med på om

andre en eier selv bruker det.

ergo gir han/hun indirekte tillatelse.

nettet er ÅPENT! ergo, indirekte tillatelse.

Han/hun har ikke lagt ut sin egen potetgull pose ved en misforståelse/inkompetanse.

hvordan kan du være så skråsikker på det? hva om den bare ligger der,

gjerne åpnet, er det da lov? dessuten, hva om alle naboene forsyner seg av det trådløse nettet, er det da greit? alle andre gjør det jo.

Det har heller aldri vært snakk om å stjele dersom man får drikke. Det er stor forskjell på og ta. Er det i det hele tatt noen som helst tvil om jeg kan forsyne meg så undersøker jeg saken nærmere.

har du noengang prøvd å finne eier av et trådløst nett? greit, det vil så klart

være umaken verdt.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
i det øyeblikket eg slutter å bruke den. det er som å drikke fra naboens vannkran.

han merker nok lite til det med mindre eg får hele min vanntilførsel fra hans kran

Så det du sier er, det er helt greit å stjele så lenge ikke eieren merker det... :wallbash:

det samme som du sier. hva får deg til å tro at å ta mer en halve er uhøflig,

men halve er ok(ref ditt eksempel). det er uansett ikke som å snike seg rundt

og ta det man finner, men om noen kaster en til deg er det ok.

Du svarte fortsatt ikke på hvorfor det er uhøflig å ta mer en halve. Og hva får deg til å si at personen har kastet noe til deg? Kan jeg forsyne meg av feks. strømnettet helt fritt. Det blir jo "kastet" til meg?

Lenke til kommentar
eier av det trådløse nettet kan til enhvert tid følge med på om

andre en eier selv bruker det.

dessuten, hva om alle naboene forsyner seg av det trådløse nettet,

er det da greit?

Det har kanskje gått deg hus forbi at den største sikkerhetsbristen med åpne trådløse nettverk er mangel på kunnskap? Tror du virkelig også at eieren sitter og følger med kontinuerlig på hvilke maskiner som kobler seg opp?

Eieren av en bankkonto har også mulighet til å sjekke aktivitet på kontoen sin til enhver tid. Er det da et klarsignal for meg til at jeg kan tappe litt småbeløp her og der, uten å spørre først?

Dersom jeg har avklart med naboen at han vet om denne praksisen er det selfølgelig en indikasjon på at det er greit. Det at mange naboer bruker hans nett er ingen klar indikasjon i seg selv.

Lenke til kommentar
Så det du sier er, det er helt greit å stjele så lenge ikke eieren merker det... :wallbash:

nei, men du mener jo det er helt greit så lenge alle andre gjør det :roll:

Du svarte fortsatt ikke på hvorfor det er uhøflig å ta mer en halve.

du sa selv i et eksempel at et visst antall kunne være greit, men ikke mer, det ville

være direkte uhøflig.

Og hva får deg til å si at personen har kastet noe til deg? Kan jeg forsyne meg av feks. strømnettet helt fritt. Det blir jo "kastet" til meg?

det blir overhode ikke kastet til deg, det ligger fysisk der. det vil være som å

strekke en kabel inn til naboen og putte den i routeren hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...