Darksun Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hei, jeg fikk tilbud om å kjøpe en bil som har stått rolig i en garasje i 7 år. Husker ikke helt hva slags bil det var, men det var av nyerer årstall, rundt 92-93 tror jeg. Hva bør jeg være obs på når jeg ser på en slik bil? Tviler på at den har stått på bukker, så demperene er nok byttbare, men dette koster vel ikke så fryktlig mye om jeg gjør det selv? Får jeg prøvekjørt denne bilen? Den har vel ikke skilter og er sikkert ikke eu godkjent. Tusen takk UPDATE: Bilen er en escort fra 80-tallet eller tidlig 90. Bilen har tilhørt bestefaren av en kammerat av meg. Den har stått i 5 år pga dødsfall. Alle servicer har vært fulgt, kun en eier, og han mekka alldri på bilen selv, den ble sendt til verksted for alt sikringsbytte til full service. For fem år siden ble den erklært 100% rustfri på en naf kontroll. I dag har den fortsatt ingen synlig rust, og da har jeg lett bak alle mulige deksler og under og over alt. Lurer veldig på om dette er et godt kjøp eller ikke. Min mekkekunskap er jo meget begrenset, men litt kan jeg da.. Endret 9. august 2005 av Darksun Lenke til kommentar
skinner Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Prøvekjøring blir vanskelig uten skilter og EU godkjenning... Ville fraktet denne til NAF eller et annet verksted for en grundig sjekk - NAF har dyptgående kontroller når det gjelder motor bl.a. Lykke til. Endret 8. august 2005 av skinner Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Når det har stått såpass lenge må du regne med å få "den ene feilen etter den andre" den første tiden du bruker bilen. Først og fremst slanger som sprekker, reimer som ryker og dynamo- og starterbørster som kan ha irret. Skru ut starteren og sjekk at den ikke sitter fast, for ellers kan den brenne fort. Sjekk dessuten at bremsene virker før du gjør noe som helst forsøk på å kjøre - stemplene i bremsesylindrene kan ha satt seg. Den har sikkert heller ikke vondt av om du skrur ut pluggene og tømmer litt olje i sylindrene, og kjører på starteren uten plugger i noen sekunder. Hvis den er vanskelig å starte, er startgass en fin ting. Sjekk dessuten om det er vann i giroljen og motoroljen, og bytt hvis nødvendig. Lenke til kommentar
Geir Willy Haugen Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Du må kjøpe prøveskilter og dermed få testet den. Det spiller ingen rolle om bilen ikke er eu-godkjent. Vær oppmerksom på om det er skyldig årsavgift på bilen. Er årsavgiften det året den ble avskiltet ikke betalt, må dette gjøres. Sjekk også at den ikke ble begjært avskiltet, da blir det dyrere å få skiltene på den igjen. Endret 8. august 2005 av Hauge Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Manglende innbetalt årsavgift bortfaller etter 3 år. Var i hvertfall det i 1997, mulig reglene er endret nå. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg ville iallefall ha tatt greie på grunnen til at den har stått så lenge. Men dekk, oljer og vesker og batteri bør iallefall byttes. Muligens også reimer. Dessuten så er det ikke bra at motoren ikke har gått rundt og fått smurt og kjørt seg varm på så lenge. Kan være mye rust og dritt du ikke har sett. I bunn og grunn kan dette bli et farlig kjøp.... dvs dyrt Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Motorer er ikke bygd for å stå lenge men å bli brukt. Liker generelt dårlig biler som har stått lenge fordi det kan fort bli dyrt. Ting kan ha satt seg fast\ rustet fast etc. Men hvorfor har den stått så lenge da? Du kan ihvertfall prute bilen ned i tilfelle siden den har stått så lenge. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Eg hadde en eldre Toyota som hadde gått daglig fra dag 1. Men så lot eg den stå i 2 mnd. Etter dette var bilen så å si ubrukelig. Eg merket godt at mottoren ikke hadde vært brukt, og diverse tekniske funksjoner fungerte dårlig/tregt(brems, ratt, håndbrekk). Nå hadde eg den stående ute, men denne har da til sammenligning stått i beskjedne 7 år. Men som nevnt, finne ut hvorfor den har stått i ro. Og først nå skal selges. For 7 år siden var denne da ca 5-6 år, og å la en såpass ny bil være ubruk/ikke solgt er litt rart. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Kan jo være et bra kjøp, men som det nevnes her så er det ikke heldig at den bare har stått uten å være brukt. Ideelt sett så holder vel en bil 'som ikke brukes' mye lengre selv om den bare kjøres et par korte turer i året istedet for bare å stå slik at ting tørker ut o.l. Sjekk ihvertfall grunnen til at den har stått så lenge. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hei, jeg fikk tilbud om å kjøpe en bil som har stått rolig i en garasje i 7 år. Lekasjer er veldig vanlig på slike tilfeller, simeringer, slanger, pakninger osv. Alle gummi o.l kan fort gå i oppløsning når det tas i bruk, irring og el-feil vil også bli en plage i mange tilfeller. Får du den ekstermt billig og kan mekke selv så kanskje. Lenke til kommentar
Darksun Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Vel prisen er fire tusen, og den kan diskuteres. Skal se på den en gang til uka. Som sagt rustfri og jeg regner med at den ikke har gått så mange km. Noen som har erfaringer med å vekke en bil som har sovet så lenge? Er dette en god deal? Jeg kan ikke mekke sånn kjempe mye selv, men klarer litt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Vel, fire tusen er ikke allverden. Og dersom det skulle vise seg å være et dårlig kjøp får du hvertfall vrakpanten igjen Så eg ville ha gått for det dersom du liker bilen ellers. Men eg ville ikke ha stolt på den helt de første kilometrene. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 KJØP! Om det viser seg at det er små-problemer så kan du jo lære en hel masse ved å fikse det selv. Men som flere har nevnt - vær forsiktig i starten, pass på alt som har med smøring å gjøre. T'Weed Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Først ville jeg fått dratt motoren noen runder (f.eks ved at du setter bilen i gear og noen drar deg rolig, dette for å ikke tørrstarte motoren + at du ikke får så mange rpm's som om du drar den på starteren) Men her kan du få MYE bil for pengene, så gjør det... I værste fall så skrur du litt, lærer litt, skrur litt, å får pengene fra høgger'n Har lært mye av mine småstunt, å nå går bilen på hvite skilt Lenke til kommentar
kimman Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Bare husk å skift olje før du starter motor! Svært viktig.. Ellers må du bare prøve å høre nøye på motor om den går fin.. Sier du at det ikke er noe synlige rust så går det da nok bra! Bare å pusse litt hvis du ser litt rust.. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 At en bil har stått lagret i garasje i fem år behøver nødvendigvis ikke by på andre problemer enn litt støv og flatt batteri! Det er store sjangser for at bilen fint har tålt å stå lagret uten tilsyn i fem år. Man kan riktignok oppleve at det er treghet i bremsepumper, eller at disse sitter fast. Å overhale pumper og kalipere eller fornye delene er ingen stor jobb, ikke er det noen stor kostnad heller. Motoren har også klart seg fint, så lenge glykolprosenten i kjølevæska har vært tilstrekkelig høy. Motorolja konserverer motorens indre så bra at fem års lagring i en tørr garasje, normalt ikke er noe problem. Jeg kjøpte for 6 år siden en bil som hadde stått lagret UTENDØRS siden 1983, altså i 16 år. Etter små grep, som rens av forgasseren og bytte av bensinledninger, startet den snilt. Så vær ikke redd for fem år! Påstander om at dekk, støtdempere og liknende må byttes er bare tull Tips til hvordan å starte en motor som har "sovet" en stund: 1) Sørg for å ha med deg et friskt, toppladet batteri, startgass, 1 liter motorolje og i nødsfall slepetau. 2) Dra bilen ut av garasjen (dels for å se bedre, dels for å være på den sikre siden hvis det mot formodning skulle oppstå uhell med feilkobling av batteri o.s.v.) 3) Peil motoroljestanden og etterfyll hvis standen er under max-merket. Sjekk at det er vann på radiatoren og at viftereima er hel. 4) Montér batteriet og pass på at man ikke forveksler +/- pol. 5) Koble fra coil-ledningen og kjør motoren på starteren i 10 sek. (alternativt til oljetrykkslampa slukker). Da er man sikker på at vitale deler i motoren har fått smørning. Koble på coilledningen igjen, gi full choke og gjør et startforsøk. Ikke belast starteren mer enn ca. 5 sek. om gangen. Det er naturlig at det vil kunne ta en stund før bilen fyrer, da bensin må pumpes frem og opp i forgasseren 6) Hvis motoren etter dette ikke vil gi tegn til liv, prøv med en dusj startgass i luftfilterhuset evnt. direkte i gasseren. Jeg vil av erfaring tro at dette tro at disse grepene vil puste liv i selv den mest søvnige motor! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå