Gå til innhold

Ang strøm i pc'en


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lynet fant det for godt å grille den lille dingsen som styrer strømmen til pumpa og viftene i vannkjølinga. Derfor har jeg kobla pumpa på strømnettet (220v) og viftene på CPU fan-kontakten på hovedkortet. Med 3 x 120 mm vifter høres det mer enn godt når denne gir 12v.

 

Derfor lurer jeg på:

1) Er det noe ut fra strømforsyninga som gir 220v inne i kabinettet som jeg kan koble pumpa på?

 

2) Går det an å senke strømmen på cpu fan-kontakten til 7 eller 5v? Eller er det noen annen løsning jeg kan gjøre for å gi de svære viftene mindre strøm?

 

Hovedkortet er et Asus AV8 Deluxe.

 

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke 220 volt i noen av ledningene inne i kabinettet.

 

angående viftene dine

 

Zalman viftestyring http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303859&cks=PLS

 

1. 6-Channel Fan controller for 5.25"Bay

2. Universal DC fan controller

1) 4 Channels : Speed adjustment of 3-pin connector type DC fan(7W or less) with the Fan speed

control knob.

2) 2 Channels : Two-level (+5V, +12V) adjustment of 2-pin connector type DC fan or other electronic

device with the toggle switch.

3. Easy fan speed check with color/intensity-changing LED-lights

4. 3-pin extension cable for convenient installation - for use when the fan's wire length is too short

to reach the controller

post-25-1123470714_thumb.jpg

Endret av omegaV8
Lenke til kommentar

du finner 220v i strømforsyningen, dersom du skal koble kabelen via den, så må det loddes. Selve loddejobben er veldig simpel (store kontaktpunkt)

Før du i det hele tatt åpner strømforsyningen så bør denne stå fullstendig frakoblet fra nettet (kobl fra strømledningen inn) i minst 1 time, dette er for å lade ut diverse skumle spenninger som ligger ladet i kondensatorer.

 

De to største punktene som er merket på bildet er 220v, den lille gule er jord.

post-25-1123478631_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du skal koble til 220v inne i strømforsyningen som var foreslått. Det blir jo uhyre kronglete. Grunnen til at vannkjølingen har eget kretsløp er jo selvsagt for at man kan teste ut at den ikke lekker før det kobles strøm på dem.

 

Det finnes jo vannpumper som går på 12v også, men da må jo den vanlige strømforsyningen stå på for at den skal pumpe.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke helt hvorfor du skal koble til 220v inne i strømforsyningen som var foreslått. Det blir jo uhyre kronglete. Grunnen til at vannkjølingen har eget kretsløp er jo selvsagt for at man kan teste ut at den ikke lekker før det kobles strøm på dem.

Jeg syntes det er et meget godt forslag fra Mr-Smith. Gjorde akkurat slik selv.

Det er slett ikke kronglete, det er igrunnen svært enkelt hvis man kan håndtere skrutrekker og loddebolt.

Pumpen vil da starte med en gang 220V kontakten plugges inn, altså før PC slåes på. Og det blir umulig å glemme å slå på pumpen.

Fordelen er jo at dette er den enklest mulige løsningen, det er færre ting som kan gå i stykker.

Lenke til kommentar

Takker så mye for gode forslag.

 

Hvis jeg lodder rett i PSU'en må jeg bruke av/på-bryter's bakpå for å stoppe pumpa, ikke sant?

 

Nå har jeg måttet lage lampett-bryter og støpsel på nettledninga til pumpa, og så starte den manuelt før jeg starter pc'en.

Glemte det en gang, og etter et par min utvidet vannet seg sånn at lokket spratt av reservoaret!

Anbefales ikke i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Det har du nok helt rett i, Smith.

Det lureste er vel å la den gå hele tiden, ikke minst for å unngå at vannet blir stående stille.

Tenkte bare å gjøre det sånn ettersom at det var sånn originalt; at pumpa slukket samtidig som at jeg slo av pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...