Gå til innhold

ble jeg tatt for fildeling nå?

Anbefalte innlegg

godt å høre :!:

fikk litt nioa da jeg fikk brevet :D

*humre*

Det er verre å få brev rett fra Universal Norge som krever at du fjerner FTP'en din NÅ, ellers så vil de stevne deg for 10 000 000,-.

Ikke at jeg har fått et slikt et... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjør som meg, jeg downloader bare (fullt lovlig) :D

Men upload fy fy

litt problem siden jeg bruker DC++

og hva vil skje om ALLE kun hadde downloada?

jo det ville ikke hvert noen å downloade fra!

så upload er ikke fyfy :yes:

upload av opphavsbeskyttede filer er fyfy..

jeg gjør som lolminator^, men bruker også dc.. jeg deler alt det lovlige crappet mitt (f.eks digre ukomprimerte egne cs-demoer i .avi format osv.) for å få tilgang til min.limit hub'er...

du bør nok stoppe uploading i fremtiden..

Lenke til kommentar
hvis det er ulovlig å laste ned og opp ting, hvorfor oppsøker ikke purken osv. Lan party egentlig? alle som hadde vert på LANet hadde j blitt buret inne :p

for eksempel TG, må jo være en gullgruve for purken.

og hvordan skulle norsk politi sporet noe sånt.. bare net-admins på lan kan spore sånt... det som ligger på hver enkelt pc er personlig.. det som deles på internett derimot...

edit:

Nedlasting er jo også ulovlig i Norge, etter loven som slo gjennom første juli?

det går ikke å nekte downloads.. besittelse derimot... så lenge politiet ikke sjekker at kilden til filmen (e.l.) ikke befinner seg under samme tak som PCen den er lastet ned fra..

sry dobbeltpost :ermm:

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Slik det er i dag, er det forbudt å laste både opp og ned, i prinsippet. Imidlertid utaler åndsverskloven seg ganske så kryptisk, og selv en jurist vil ha vanskligheter med å bestemme seg for om nedlastning er lov eller ikke. Paragraf 19, Spredning av Eksmplarer sier dette:

§ 19. Er et eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens samtykke, kan eksemplaret spres videre blant allmennheten. Det samme gjelder eksemplar av offentliggjort verk, og ethvert eksemplar av kunstverk eller fotografisk verk, som opphavsmannen på annen måte har overdratt. Bestemmelsene gjelder bare der eksemplaret er solgt eller overdratt som nevnt innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, med mindre eksemplaret er ervervet av en person til privat bruk eller spres videre ved utlån eller utleie.

Bestemmelsen i første ledd gir, med unntak for byggverk og bruksgjenstander, ikke adgang til utleie. Heller ikke gir bestemmelsen adgang til utlån av maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram. Likestilt med leie er bytte som drives som organisert virksomhet. Dette er jo temmelig diffust, men vil sikkert bli brukt i en eventuell rettsak.

Paragraf tolv i samme lov, gjør det enda mer diffust. Om man skal tolke den, vil jeg tro den sier at det er lov å laste ned, såfremt det er av noen som mottar BONO eller TONO-støtte. Imidlertid står det at fremstillingen ikke skal utføres ved fremmed hjelp. Og da har vi det gående. Kjenner alle alle i et fildelingsnettverk? Kanskje ikke. Kan man påstå at alle i et fildelingsnettverk er ens venner?

Den er veldig forsiktig, og sier egentlig ingenting. Hele paragraf tolv: http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html

Lenke til kommentar
Slik det er i dag, er det forbudt å laste både opp og ned, i prinsippet. Imidlertid utaler åndsverskloven seg ganske så kryptisk, og selv en jurist vil ha vanskligheter med å bestemme seg for om nedlastning er lov eller ikke.

Er det ikke flott med lover som selv ikke jurister forstår? Hvordan skal da de h*%§s politikerne forvente at folk flest skal kunne holde seg på riktig side av loven.

Forøvrig mener jeg at forbud mot nedlasting av copyrightede verk er idiotisk, for ikke å si et paradoks fordi man aldri kan vite sikkert hva man laster ned før man har lastet det ned, og da vil det jo være for sent :ermm:

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg ikke funnet meg i å motta slikt dritt fra adsl-leverandøren min og byttet selskap på dagen. Makan til frekkhet. Betale tusenvis av kroner i året for en adsl-linje og motta uforskammede brev fra leverandøren.

jeg har jo faktisk vurdert å gå over til LOS sin linje da :p

dvs jeg har vurdert det i noen måneder nå så det er ikke pga brevet jeg har vurdert det ;)

jeg syntes oxo det har hvert mye krøll med linja til tele2 oxo, den driver å disconnecter stadig vekk

den var borte i ca 20 minutter her for ca en time siden nå...

Lenke til kommentar
Skriv tilbake og be om en liste over hva de mener du har delt ulovlig med dato, tidspunkt og mottaker/avsenders ip.

tja jeg vet ikke om det er hvert bryet,

men hvis jeg får meg nå linje da får jeg oxo ny IP...

hvis ikke tele2 har gitt ut navn vil jeg da komme meg vekk fra denne svartelisten?

Lenke til kommentar

Vi diskuterte dette i en annen tråd. Levrandøren har fått melding fra rettighetsinnehaver om det rettighetsinnehaver mener er brudd på rettighetene han sitter på. Levrandøren gir deretter deg som kunde melding, i tilfelle rettighetshaver tar det videre og anmelder/stevner deg for retten. Vil nesten kalle det en service fra Tele2s side, som opplyser deg om dette, men at de ikke akter å gi ut personopplysingene dine,såfremt Politiet ikke krever det.

Skjønner ikke at det er noe å klage over ihvertfall...

Lenke til kommentar
Det stod i brevet at det ikke er lov til å laste ned tv-serier, men det er feil. Tv-serier er vell det eneste som er lovlig å laste ned nå.

Hvorfor skal det være mer lovlig å laste ned tv-serier enn film?

Tror det er på grunn av at det er lov å ta opp tvserier fra tv'en. Det er mye mulig jeg tar feil, det kan henne at dette er ulovlig etter den nye loven å. Men jeg mener det var det samme om du tok opp en serie på vhs eller om du hadde den på pc'en.

Lenke til kommentar
Vi diskuterte dette i en annen tråd. Levrandøren har fått melding fra rettighetsinnehaver om det rettighetsinnehaver mener er brudd på rettighetene han sitter på. Levrandøren gir deretter deg som kunde melding, i tilfelle rettighetshaver tar det videre og anmelder/stevner deg for retten. Vil nesten kalle det en service fra Tele2s side, som opplyser deg om dette, men at de ikke akter å gi ut personopplysingene dine,såfremt Politiet ikke krever det.

Skjønner ikke at det er noe å klage over ihvertfall...

enig.. du har bare deg selv å takke for at du har gjort noe ulovlig, men tele2 varsler deg upliktig om dette..

dere som velger å bytte tele2 for dette skjønner ganske lite tror jeg..

bra tele2 :thumbup:

Lenke til kommentar
Det stod i brevet at det ikke er lov til å laste ned tv-serier, men det er feil. Tv-serier er vell det eneste som er lovlig å laste ned nå.

Tror det er på grunn av at det er lov å ta opp tvserier fra tv'en. Det er mye mulig jeg tar feil, det kan henne at dette er ulovlig etter den nye loven å. Men jeg mener det var det samme om du tok opp en serie på vhs eller om du hadde den på pc'en.

Er det ulovlig å ta opp filmer på VHS?

Lenke til kommentar

Er det ulovlig å ta opp filmer på VHS?

nei.. men det er ulovlig å lage kopi av opptaket og gi det til andre tror jeg..

mener at det er samme regler for tv-serier som for film.. du har lov til å ta opp filmer som sendes på f.eks. tv2 også..

Lenke til kommentar

Har vi ikke alle fått et par slike brev fra tele2 :p

Forsåvidt er det bra at tele2 tar avstand til å gi ut personopplysninger uten å ha blitt pålagt dette av politiet, såvidt jeg vet er det ingen annen ISP som har dette i policyen.

Synes det også er bra at tele2 informerer om at de har mottatt klager, hvofor skal egentlig denne informasjonen ikke nå til brukeren?

Lenke til kommentar

Meg bekjennt så har ikke ISP lov til å gi ut personopplysninger uten at rettsbestemmelse ligger til grunn.

Tele2 informerer ikke bare om at MPAA/NVF tyter og bærer seg, de advarer også mot 'piratkopiering' og de har også fremsatt trussler om automatisk utsendelse av advarsler om bruker benytter seg av fildelingstjenester. De har også hintet frempå om at de overvåker linjene til brukerne.

Hvem sin side står Tele2 på? Brukerne eller snylterbransjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...