Gå til innhold

"Import"

Anbefalte innlegg

Skal til utlandet snart, nermere bestemt Portugal. Er det noen spesielle regler på å ta med seg datakomponenter (tenkt på å kjøpe meg ett par ting hvis jeg finner de en del billigere der nede) inn i landet?

Og over til en del som ikke har noe med data å gjøre :grin::

Hvor mye "alkoholholdig drikke" har jeg lov til å ta med meg inn i landet (hjem til Norge)?

Tenkte også jeg skulle ta en svipptur innom Sverige for å sanke Cola siden jeg skal være i Oslo (bor på Vestlandet). Hvor mye Cola har jeg lov til å ha med meg? :smile:

Vet den vart litt fjortissaktig denne tråden (+ at den sporet av litt..) men prøv og kom med skikkelige svar og ikke bare kritiser :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvis du har vært ute av landet i over 24 timer kan du avgiftsfritt ta med deg varer til en verdi av 5000 kroner. Har du vært ute av landet i under 24 timer, er grensen 2000 kroner."

Siden jeg da skal være i Portugal i en uke, kan jeg da ha med meg nesten hva jeg vil (allt untatt ting som narkotika, våpen o.l.) så lenge verdien omregnet til NOK er under 5000,-?

Dan Hansen: Takker :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 01:50, Nostradamus skrev:

"Hvis du har vært ute av landet i over 24 timer kan du avgiftsfritt ta med deg varer til en verdi av 5000 kroner. Har du vært ute av landet i under 24 timer, er grensen 2000 kroner."

Siden jeg da skal være i Portugal i en uke, kan jeg da ha med meg nesten hva jeg vil (allt untatt ting som narkotika, våpen o.l.) så lenge verdien omregnet til NOK er under 5000,-?

Dan Hansen: Takker :smile:

Selvsagt ikke! Du har masse begrensninger

* Max 1 liter sprit (20 år)

* Max 1 liter vin (18 år), eller 2 l hvis du ikke har sprit

* Max 1 kartong sigaretter eller 250 g tobakk (18 år)

* Max 2 liter øl

I tillegg til kvoten kan du fortolle 4 liter vin eller brennevin og 10 liter øl. Hvis du ønsker å ta med deg mer enn 4 liter i tillegg til den tollfrie kvoten, må du ha tillatelse fra Rusmiddeldirektoratet. Avgiftene blir da beregnet etter andre satser enn de nedenfor. Tillatelsen bør innhentes på forhånd.

NB! Det er forbudt å innføre brennevin som inneholder mer enn 60 volumprosent alkohol.

Det er forbudt å ta med:

Narkotika og gifter

Fyrverkeri

Pattedyr, fugler og eksotiske dyr

poteter

medisiner (Mindre mengder til eget bruk er tillatt)

Våpen og ammunisjon (Krever tillatelse fra politiet)

potteplanter og plantedeler til dyrking (Fra Europa kan du fritt ta med inntil 5 potteplanter).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 08:56, Nazrac skrev:

Fra Europa kan du fritt ta med inntil 5 potteplanter.

Dette er det dessverre ikke så mange som er klar over. Daglig smugles tusenvis av potteplanter gjennom hele Europa, til tross for at smuglerne risikerer lange fengselsstraffer. :smile:

http://www.toll.no finner man som sagt all aktuelle regler.

Det forresten en grense på max. 1 kilo sjokolade- og sukkervarer... Får vel ta med lakriskonfekten min på rødt neste gang...

(Dette hadde jo lite med data å gjøre...)

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...