[Protus] Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 UH har berre dikta opp klokkeslettet. SV vil ikkje at butikkane skal stenge kl. 17, men er kritiske til å utvide dei yttarlegare. joda, men de viser klart at de er kritisk til de som allerede er og vil innskrenke dem. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Syntes forslaget om 6 timers arbeidsdag er tåpelig det gjør ikke annet enn vondt for arbeiderne Hvorfor er det tåplig? Det er flere steder man har prøvd seg med 6 timers arbeidsdag med full lønnskompensasjon. Der har arbeiderne vært strålende fornøyd, bedriften har gått på skinner og overskuddet har vært større. Hva er negativt med det? Da bør kanskje bedriften spørre seg selv om hva slags ansatte de har. Hvis det er slik at effektiviteten stiger når arbeidstiden minskes med 25% så bør ledelsen kanskje begynne å finne ut hva de ansatte egentlig driver på med i arbeidstiden. Hva skal skje med alt skiftarbeide? Hvis arbeidstiden f.eks til politiet og de ansatte i helsevesenet plutselig blir 25% mindre, hvor skal det komme en drøss av nye leger, politimenn, sykepleiere osv. fra over natten? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Syntes forslaget om 6 timers arbeidsdag er tåpelig det gjør ikke annet enn vondt for arbeiderne Hvorfor er det tåplig? Det er flere steder man har prøvd seg med 6 timers arbeidsdag med full lønnskompensasjon. Der har arbeiderne vært strålende fornøyd, bedriften har gått på skinner og overskuddet har vært større. Hva er negativt med det? Nå har jeg ingen doktorgrad i økonomi, men jeg har vanskelig for å se at dette skal går rundt. En annen ting som er en negativ konsekvens er rett og slett en slappere holdning. Folk har jobbet lange dager til alle tider og jeg tror at vi har nå kommet ned på et nivå hvor vi har en fin arbeidstid. Folk liker faktisk å jobbe og samfunnet trenger det, bare se på alle de tusen nordmenn som jobber overtid hver eneste dag. Skal arbeidstiden pluteselig bli kortere enn en skoledag? Ja, og jeg vet faktisk hva jeg snakker om jeg jobber selv ved siden av skolen og det hender ofte at jeg har 12-timers skole/arbeidsdag. Og vet du hva jeg trives fatisk med det. #2 Når man er 35 har de fleste et annet alternativ. Tror du må fjerne skylappene dine, se deg litt om i den virkelige verden. De fleste har et annet alternativ. Nå er det snakk om å jobbe kveld/dag, og med litt tålmodighet og litt innsats klarer de fleste å skaffe seg en jobb på dagtid. Langt fra alle kan velge og vrake i jobber, men det er fullt mulig å skaffe seg en jobb på dagtid. Jeg skriver også de fleste, og da mener jeg nettop dét. Skal inrømme at jeg kom litt skeivt ut der. Ja, de fleste kan finne seg en dagjobb, dette er faktisk også enklest siden ofte skoleungdomm tar seg av arbeid på kveldstid Virket bare ut fra posten din at livet var som en dans på roser for de over 35 (uff, jeg trekker for mange beslutninger uten grunnlag) Endret 8. august 2005 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
Phone Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Tenk på alle dem som slutter på jobb kl 17, de må handle alt inn på lørdager.Heh, blir for dumt. Eller de som slutter i 3/4 tiden... Blir nesten verre for dem som gjerne må stå i kø i flere timer. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Klokkeslettet er basert på uttalelser fra SV-politikere på Stortinget om at lukkeloven (som for øvrig ble fjernet for temmelig nøyaktig 20 år siden, med Høyre i spissen) bør gjeninnføres. Det virker litt på meg som om dere henger dere på byttet til UH her. Ungdomsorganisasjonene er generelt sett idioter, og den effekten forsterkes ved at de liker å leke litt med media i forkant av valgene. Dette er selvsagt min subjektive mening, men med "Ukas dust" på RU og alle de mediekåte oppslagene fra UH på deres respektive hjemmesider sier sitt. Hvis politikere har sagt at lukkeloven bør gjeninføres, så er det absolutt ingen garanti for at loven vil ha samme praktiske formål eller formulering. SV-politikerene bruker i dette tilfellet en assosiasjon for at folk skal forstå hva i helvete loven handler om i stedet for å måtte forklare begrepet (og dermed ikke få like mye "poeng" for det). UH spiller videre på denne assosiasjonen og sier at dette vil bety stengetider på 17:00 fordi de vil vekke en assosiasjon til at SV vekker 20 år gamle lover tilbake til live. Jeg finner ikke fram de spesifikke detaljene på UH sin hjemmeside, men det har vel heller noe med deres valg av Flash til demonstrasjon av politiske saker - det i seg selv sier noe om hvor seriøst de skal tas. SV vet selvsagt at forslaget ikke vil komme igjennom, og det er i alle fall ikke snakk om at det blir 17:00. Valgkampen har fått disse ellers så koslige ungdomspartiene og partiene til å gå fra "vi er egentlige enige vi" til "RØDBLODIGE SOSIALISTER FRA SOVJET VIL DREPE MENNESKER" og "KAPITALEN VIL PISKE TRELLER TIL BLODS"... men hey, alt for makt til å si "vi er enige" etter valget. Det er i noe tilfelle uheldig at media slipper til UH/SU/RU/UV/U* når det er snakk om så åpenbar fisking om oppmerksomhet på vegne av selve partiene. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Noen tanker rundt 6 timers dagen: 25% høyere lønn. Hehov for 25 % fler arbeidere. Alle bedrifter får 25 % mer i arbeidsgiver avgift (pga 25 % fler arbeidere) Bedrift X får dermed over 25 % økte arbidskraft utgifter. Bedrift X får halvert sykefraværet sitt fra 10 til 5 %. Bedrift X sitter igjen med 20 % høyere utgifter. Selv om bedrift X hadde hatt så høyt som 20 % sykefravær og fått bort alt sammen ville de ikke gått i pluss. Sorry mac, dette kan aldri bedriftene tjene på. SV politiker: Hvorfor skal bedriftene på død og liv tjene på det? Er det ikke arbeiderne som er viktige? Hmm... Bedrift X leverer deler til Sony Ericsson, hver del koster 2,5 kroner. En kinesisk bedrift kan tilby samme delen for 2,4 kroner, men SE velger å beholde bedrift X fordi den ekstra fortjeneste ikke var verdt å ta seg bryet for (selv om 10 øre hadde vært mer enn nok i virkligheten!). Bedrift X må så innføre 6 timers dagen. Pga av økte utgifter på arbeidere begynner delene å koste 2,8 kroner (produskjon og arbeidskraft ahdde 50/50 av kostnaden før 6 timer dagen). SE sparer da 0,4 øre per mobil ved å skifte til den kinesiske bedriften, gjør et rask regnestykke hvor de regner emd at de skal selve 50 millioner av mobilene og finner ut at de sparer 20 millioner til sammen på å bytte levrandør. Bedriften i norge står dermed uten produksjon og må legge ned. Hvem er den store taperen? Arbeideren. Når det gjelder åpnings tider så bør ikke staten ha noe som helst lov regulering på dette. kvelds åpne mat butikker åpner for at unge kan få seg en jobb om de har lyst og større valgfrihet blandt kundene. Å innskrake dette, om det så bare skulle være et par timer er helt idiotisk og så komunistisk man får det. Og om noen vil kalle det tvang i dårlige tider med få jobber viser det bare hvor utrolig kvalmt bortskjemte vi har blitt i dagens norske samfunn. Når det er få jobber så må man ta det man får, og hvis jobbene blir tatt bort, hvem er det egentlig som taper da? Arbveideren som må leve på en lavere trygde inntekt. Dette forslaget viser nok en gang at SV bør holdes langt unna regjerings kontorene. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 stakkars dumme norske arbeidere, snur du ryggen til de i ti sekunder så står de der i kassa på rimi og jobber seg i hjel. Bra SV passer på.. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hadde det bare enn vært så enkelt at alt hadde vært fint og flott så lenge vi fjernet alle regler. Men om vi skal styre landet i riktig kurs trengs disse. Dette er en del av det store bildet, en detalj. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Hele åpningstidspolitikken er helt absurd. Det bør da selvfølgelig være 100% opp til eieren selv hvor lange han vil ha butikken sin oppe? Spesielt tragisk er jo denne patetiske posten når K. Halvorsen nettopp har reist rundt i Pakistan og skrytt av hvor flinke pakistanerne har vært til å bygge opp Norge. (Og de har jo faktisk på mange måter vært foregangsmenn på området om åpningstid her i Norge). Samtidig med slike utsagn er altså ett av målene til SV å bombe landet tilbake i tid, og enda mer innnskrenke butikkenes rettigheter. Endret 11. august 2005 av Vice Lenke til kommentar
zilch Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Markedet bør bestemme hvor lenge en butikk kan holdes åpen, dvs er det lønnsomt for en butikk å holde åpent 24/7 så kan de gjøre det. Og vil ikke du at butikken skal være åpen på natten så lar du bare vær å handle da. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hadde det bare enn vært så enkelt at alt hadde vært fint og flott så lenge vi fjernet alle regler. Men om vi skal styre landet i riktig kurs trengs disse. Dette er en del av det store bildet, en detalj. Nå snakker du i den store sammenhengen. At man må ha retningslinjer, føringer, restriksjoner, lover osv er jo innlysende. Men de må ha en fornuft bak seg, en hensikt. Når hensikten blir å få folk til å gjøre akkurat som en gruppe politikere vil, uten noe hensyn til allmennhetens beste, da går man for langt. Det er ikke politikerenes jobb å diktere noe som de involverte kan komme til enighet om. Å ta denne makten fra de det gjelder er upassende, det er ikkke noe behov for myndighetene å gripe inn. Dette er en sak som arbeiderene, arbeidsgiverene og kundene bør ha makten til å avgjøre gjennom avtaler og etterspørsel. At en politiker skal komme inn og diktere noe slikt er uhørt og er intet annet enn maktarroganse og politikere som bærer tydelig preg av å være "kontrollfriker". Det er maktmisbruk. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hadde det bare enn vært så enkelt at alt hadde vært fint og flott så lenge vi fjernet alle regler. Men om vi skal styre landet i riktig kurs trengs disse. Dette er en del av det store bildet, en detalj. Nå snakker du i den store sammenhengen. At man må ha retningslinjer, føringer, restriksjoner, lover osv er jo innlysende. Men de må ha en fornuft bak seg, en hensikt. Når hensikten blir å få folk til å gjøre akkurat som en gruppe politikere vil, uten noe hensyn til allmennhetens beste, da går man for langt. Det er ikke politikerenes jobb å diktere noe som de involverte kan komme til enighet om. Å ta denne makten fra de det gjelder er upassende, det er ikkke noe behov for myndighetene å gripe inn. Dette er en sak som arbeiderene, arbeidsgiverene og kundene bør ha makten til å avgjøre gjennom avtaler og etterspørsel. At en politiker skal komme inn og diktere noe slikt er uhørt og er intet annet enn maktarroganse og politikere som bærer tydelig preg av å være "kontrollfriker". Det er maktmisbruk. Meget klokt sagt. Støtter denne 100 %. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hvis det er flere enn meg som så utspørringen med Kristin Halvorsen på tv i dag, så kommer dere til å skjønne at SV ikke ønsker å få Rimi til å stenge klokken 17. Det de ville derimot var å kjempe mot at butikkene skulle være åpne 2. Pinsedag. SV har ingen planer om å endre på åpningstidene på butikkene så det Protus sier her er 100% feil. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hvis det er flere enn meg som så utspørringen med Kristin Halvorsen på tv i dag, så kommer dere til å skjønne at SV ikke ønsker å få Rimi til å stenge klokken 17. Det de ville derimot var å kjempe mot at butikkene skulle være åpne 2. Pinsedag. SV har ingen planer om å endre på åpningstidene på butikkene så det Protus sier her er 100% feil. Feil, men ikke 100% For prinsippet er der. SV ønsker å ha makten til å bestemme åpningstider. Så det er en fin problemstilling å diskutere rundt. Men for ordens skyld så ønsker jo også den sittende regjering også dette, samt AP, SP, RV osv. Det er snakk om forskjellig grad, men den makten vil de allikevel ha. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hvis det er flere enn meg som så utspørringen med Kristin Halvorsen på tv i dag, så kommer dere til å skjønne at SV ikke ønsker å få Rimi til å stenge klokken 17. Det de ville derimot var å kjempe mot at butikkene skulle være åpne 2. Pinsedag. SV har ingen planer om å endre på åpningstidene på butikkene så det Protus sier her er 100% feil. Feil, men ikke 100% For prinsippet er der. SV ønsker å ha makten til å bestemme åpningstider. Så det er en fin problemstilling å diskutere rundt. Men for ordens skyld så ønsker jo også den sittende regjering også dette, samt AP, SP, RV osv. Det er snakk om forskjellig grad, men den makten vil de allikevel ha. Hvis man skal gå ut ifra topicen til denne tråden, så er det 100% feil. Mente ikke det sånn at alle innleggene protus har hatt i denne tråden er 100% feilaktige . Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hvis det er flere enn meg som så utspørringen med Kristin Halvorsen på tv i dag, så kommer dere til å skjønne at SV ikke ønsker å få Rimi til å stenge klokken 17. Det de ville derimot var å kjempe mot at butikkene skulle være åpne 2. Pinsedag. SV har ingen planer om å endre på åpningstidene på butikkene så det Protus sier her er 100% feil. Anbefaler at du tar en titt på følgende presseklipp: Helt på trynet! (passende overskrift forresten) på SVs nettsider. Syns forøvrig at dette er SV politikk på sitt beste som ikke er verdt en debatt engang. Jeg syns ikke dette er latterlig lenger, nå syns jeg bare synd på dem. Når, when, cuando, quand - ja NÅR skal SV forstå at vi (sett inn "sjokkfjes" her) faktisk er stand til å ta egne valg? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Sitat K. Halvorsen: Mange forretninger vil heller ikke gjøre 2. pinsedag til en vanlig handledag, for eksempel holder Strømmen Storsenter – ett av Norges største kjøpesentre – og mange butikker i Østfold stengt. Vi er enige med Handel og Kontor i at denne dispensasjonen bør trekkes tilbake. Da spør jeg bare: Hva i all verden er problemet?? Dersom Strømmen Storsenter ikke ønsker å ha åpent: nei da har de jo tydeligvis ikke åpent heller. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Hvis det er flere enn meg som så utspørringen med Kristin Halvorsen på tv i dag, så kommer dere til å skjønne at SV ikke ønsker å få Rimi til å stenge klokken 17. Det de ville derimot var å kjempe mot at butikkene skulle være åpne 2. Pinsedag. SV har ingen planer om å endre på åpningstidene på butikkene så det Protus sier her er 100% feil. Det fremgikk klart og tydelig av Halvorsens forklaring på dette i utspørringen at SVs landsmøte hadde vedtatt en passus om lukningsvedtekter, men at dette måtte forstås utfra omstendighetene det ble vedtatt under, (i harme over at KrF hadde fjernet dem eller noe sånt), og at SV ikke kom til å følge sitt eget vedtak i denne saken. Altså, Protus har etter min mening rett, (skjønt vedtaket ikke spesifikt sa klokken 17), men SVs ledelse har siden angret seg og bestemt seg for å ignorere sitt eget landsmøtevedtak i saken... Geir Endret 16. august 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Bare en liten digresjon; Er det ikke bl.a. SV og AP som beskylder FRP for å være "ustabile", "vinglete" og "lite gjennomtenkte"? Endret 16. august 2005 av Zethyr Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Bare en liten digresjon; Er det ikke bl.a. SV og AP som beskylder FRP for å være "ustabile", "vinglete" og "lite gjennomtenkte"? Det får meg vel først og fremst til å tenke på følgende uttrykk:"På seg selv kjenner man andre" og "Feie for sin egen dør" ... Kanskje vi spesielt burde ramme inn den siste og sende det til SV slik at de har noe å beskue og tenke på sitt neste landsmøte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå