TLZ Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg er i mot at folk skal halveis tvinges til å jobbe kveldsskift i mot sin vilje(Ja jeg har litt problemer med autoriteter ), men på en annen side så synes jeg det er en dårlig løsning ved å forby det helt da det helt sikkert er noen som faktisk vil jobbe kveldsskift. Dessuten så blir jo dette praktisk da folk kan kjøpe ting, noe av det som irriterer meg mest er butikker som stenner fks. 3-4 tiden og det er umulig for meg å handle i dem med mindre jeg skulker jobb/skole. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Et interesant spørsmål til de som vil begrense åpningstidene: Kiosker og bensinstasjoner har (muligens alltid) vært unntatt for åpningstidsbestemmelser. Bør det bli lukketider for disse også kanskje? Ellers så finnes det jo en del nattmennesker, folk med(sove-) sykdommer og div. som liksom er skapt for å leve sitt liv om natten. Nattevakt vil kunne være perfekt for dem, skal de nektes det? Jeg mener det ikke bør finnes noen åpningstidsbestemmelser. Totalt sett trenger vi ikke dette. Noen vil påpeke at det er ubekvemt for noen. Det er forståelig. Men likevel, på de fleste steder finnes det såpass mange ungdommer å div. som vil trives med å jobbe til tidspunkter som er upassene for folk flest at jeg totalt anser dette som et lite problem. Når det gjelder studenter og elever i vgs som ikke greier å tilpasse livet sitt til arbeidet, så bør man vurdere å ikke ha ettermidags- eller kveldsjobb. I dette landet skal stipendordningene være såpass gode at alle bør kunne greie seg greit når de går på skole. Jeg har et inntrykk av at de fleste som har jobber ved siden av skole har et ganske stort forbruk. Går man på skole så går man på skole, da for man finne seg i at man ikke kan handle på Lindex hver tredje dag. Slik er det å leve. Lenke til kommentar
eivind04 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Når du tar en jobb så får du en arbeidskontrakt og den vil fortelle deg om dine arbeidstider og evnt om du ansettes som skiftarbeider. Da kan du av helt egen vilje velge om du skal sitte hjemme å tvinne fingrer eller jobbe. Eg vet ihvertfall hva jeg ville gjort! Da jeg gikk på skolen arbeidet jeg også etter jobb, det var greit å ikke ha noe studielån etter utdannelsen. Får SV det som de vil i valget vil de ta vekk folkets muligheter til å velge og heller sette opp en plan for hva vi skal gjøre. Mer komunistisk kan det vel ikke bli! Sv vil ha 6 timers dag slik at alle får jobb, kanskje vi til og med må importere arbeidkraft, smart ikke sant! Jeg personlig jobber 100 % pr uke, 10 % om mandagen, 20% tirsdag, 40% onsdag, 20% torsdag, 10% fredag, altså 37,5 timer i uka Eller som en sa det på tv'en en gang, (han jobbet i en bedrift med 1500 ansatte) jornalisten sa : Hvor mange jobber her da? svaret var: ca halvparten tror jeg. Eg må nesten få sagt det SV's Halvorsen må leve i en annen verden, hu kan ihvertfall ikke ha fulgt med i timene. Det styrte samfunn eller som det ble sagt før kommunismen, er lagt på is for mange år siden da de oppdaget at systemet ikke funket. Valget er ditt men kommer SV til makten har nok Sverige fått en ny statsborger her, lurer på om jeg kan liksom leke nordmann og dra til svinesund å smugle litt bare for å mobbe nordmennene . Kanskje hu Halvorsen er sluppet løs og du må spise middag mellom 17.00 og 17.30.Alle barn under 12 må legges før kl 19, og mellom 21 og 22 må du like den sure kjerringa som e forbanna på systemet. Ikke lett dette her nei. Tror jeg setter om blomsten i vinduet på valg i år, den kan jo sikkert gjøre like mye på stortinget som de fleste representantene der inne. Den e jo grønn, lager oksygen, lever på vann og gjødsel. og sovner den så e' det bare å skaffe en avlegger som kan vokse å gro inn i fremtiden. Hvem støtter blomsterpartiet, slagord : Grønn som grasset, holder ikke mer enn vi lover , nemlig ingenting, billig i drift m.m Lenke til kommentar
howzer Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Gjør meg ingenting, den nermeste butikken her er Kiwi og er åpen til 11 på hverdager Bare til 11?! Ah... Du mente 23 Ungdommen pleier å være glad for å kunne jobbe noen helger og kvelder. På dagen er det skole, og det går gjerne mye penger i ungdomstiden. På kvelder og i helger tjener man ekstra godt. Endret 8. august 2005 av howzer Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Eventuelt kan vi handle før det blir natt, istedetfor å presse arbeiderne til å jobbe til enhver tid. Ok satt på spissen. Lenke til kommentar
Hayek Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hallo? Det er jo kveldsskiftet som er beste arbeidstiden. Man får like mye utbetalt som når man jobber dagtid, dog med 3 timer kortere arbeidstid. Om SV ønsker å begrense åpningstidene, og følgelig arbeidstidene, så mener jeg det er positivt. Dog, SV kommer til å feige ut når folk begynner å tyte og bære seg over at de ikke får kjøpt brød klokka 3 på natta. Nattarbeid er enda bedre enn kveld, som student får man faktisk betalt for å studere! Døgnet blir dog seende litt annerledes ut, men det er helt ideelt. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg ville heller jobbet kveldstid på butikk enn å gå på sosialstøtte, og samtidig kan kveldsjobbing være en god måte å få ekstrainntekter i studietiden på. Greit nok når man er fjortis, ikke like artig når man er 35 #1 Jeg er ikke noen fjortis, hverken av alder eller mentalt. (Men jeg skjønner hvor du vil hen, skal ikke kverulere) #2 Når man er 35 har de fleste et annet alternativ. #3 Ingen tvinger deg. Dessverre, i enkelte tilfeller av trygdesnylting, men heldigvis i de fleste andre tilfeller. Tror du må fjerne skylappene dine, se deg litt om i den virkelige verden. Syntes forslaget om 6 timers arbeidsdag er tåpelig det gjør ikke annet enn vondt for arbeiderne, men måten trådstarter har vridd på sannheten er ikke annet enn skremselspropaganda for usikre velgere. Skjerp deg! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Syntes forslaget om 6 timers arbeidsdag er tåpelig det gjør ikke annet enn vondt for arbeiderne Hvorfor er det tåplig? Det er flere steder man har prøvd seg med 6 timers arbeidsdag med full lønnskompensasjon. Der har arbeiderne vært strålende fornøyd, bedriften har gått på skinner og overskuddet har vært større. Hva er negativt med det? Lenke til kommentar
Hayek Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 men måten trådstarter har vridd på sannheten er ikke annet enn skremselspropaganda for usikre velgere. Skjerp deg! Har trådstarter vridd på sannheten, eller har han overdrevet en smule? SV har programfestet at de vil begrense åpningstidene, da er det ikke å vri på sannheten å hevde at rimi vil være åpne til 1700 på hverdager fra høsten, det kan være en overdrivelse men uttalelsen fra SV er såpass uklar at det er grunn til å spekulere. Lenke til kommentar
Hayek Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hvorfor er det tåplig? Det er flere steder man har prøvd seg med 6 timers arbeidsdag med full lønnskompensasjon. Der har arbeiderne vært strålende fornøyd, bedriften har gått på skinner og overskuddet har vært større. Hva er negativt med det? Det finnes også eksempler på at det ikke har gått så bra, men la oss si at det er så bra med 6timers arbeidsdag da, da vil det komme av seg selv. Basert på tidligere erfaringer vil det få mange negative effekter, men at 6timers arbeidsdag vil komme, det tviler jeg ikke på, dog med full (reell) lønnskompensasjon, neppe. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Syntes forslaget om 6 timers arbeidsdag er tåpelig det gjør ikke annet enn vondt for arbeiderne Hvorfor er det tåplig? Det er flere steder man har prøvd seg med 6 timers arbeidsdag med full lønnskompensasjon. Der har arbeiderne vært strålende fornøyd, bedriften har gått på skinner og overskuddet har vært større. Hva er negativt med det? Hvor har det gått så bra? Jeg så et program om dette, og all "dokumentasjon" på hvor bra det fungerte var forfalsket eller overdrevet (man skjulte alle de negative effektene). Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 #2 Når man er 35 har de fleste et annet alternativ. Tror du må fjerne skylappene dine, se deg litt om i den virkelige verden. De fleste har et annet alternativ. Nå er det snakk om å jobbe kveld/dag, og med litt tålmodighet og litt innsats klarer de fleste å skaffe seg en jobb på dagtid. Langt fra alle kan velge og vrake i jobber, men det er fullt mulig å skaffe seg en jobb på dagtid. Jeg skriver også de fleste, og da mener jeg nettop dét. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Syntes forslaget om 6 timers arbeidsdag er tåpelig det gjør ikke annet enn vondt for arbeiderne Hvorfor er det tåplig? Det er flere steder man har prøvd seg med 6 timers arbeidsdag med full lønnskompensasjon. Der har arbeiderne vært strålende fornøyd, bedriften har gått på skinner og overskuddet har vært større. Hva er negativt med det? Dette er ikke hele bildet. Det har vistnok gitt positive effekter med forsøk men ikke bare. Andre forsøk har vist negativ effekt. Dessuten mener de fleste arbeidere at det finnes viktigere ting en arbeidstid. Nå er ikke Tabloid/Holmgang-målingene så veldig representative for folket da, men de felste nordmenn har nok forstått at vi blir utkonkurrert om vi skal jobbe mindre. Spør du eldre menn så er svaret gjerne motsatt: Jobb mer! Nå bør vi imidlertid huske på at velferdsstaten vår er bygd på det at vi har folk som jobber. Hvem skal ta i mot meg ved akutt på sykehus eller legevakt når folk ikke er på arbeid? Det vil jo kunne bli mulighet for gode skiftordninger da, men uansett så tror jeg 6-timersdag er en reform vi bør ligge unna. Dog har jeg intet mot forsøk med dette. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Si meg en ting, hva i %¤#¤"% oppnår SV ved å begrense stengetiden til matbutikker ? Selvfølelse i den tro at de har gjort noe godt for den norske arbeidenen? Makan for noen idioter... edit: men det værste er at med den merkelige situasjonen vi har her i landet, så kan ett parti som har 5-10% av stemmene klare å få gjennom ett slikt forslag, på grunn av samarbeidsavtaler med større partier o.s.v. ("I scratch your back, you scratch mine", o.s.v..) når mindre enn 10% av befolkningen egentlig vil det...LATTERLIG! Endret 8. august 2005 av MrLee Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Alt dette valgflesket gjør med veldig usikker på hva jeg skal stemme på. Jeg hadde trodd SV, men dette er jo helt på jordet. Lenke til kommentar
noodles Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 UH har berre dikta opp klokkeslettet. SV vil ikkje at butikkane skal stenge kl. 17, men er kritiske til å utvide dei yttarlegare. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Klokkeslettet er basert på uttalelser fra SV-politikere på Stortinget om at lukkeloven (som for øvrig ble fjernet for temmelig nøyaktig 20 år siden, med Høyre i spissen) bør gjeninnføres. For øvrig kan jeg garantere at mye av norsk økonomi ville stoppet helt opp ved å innføre 6-timers dag. Oljeindustrien bruker mye skiftarbeidere av naturlige årsaker, disse måtte ansatt mange nye arbeidere -- en bedrift jeg har tette familiære forbindelser til måtte ansatt 2 fullbemannede nye skift, noe som utvilsomt ville fjernet alt av fortjeneste, og dette er en av landets største eksportbedrifter. Konsekvensene av dette for samfunnet ellers tør jeg ikke engang begynne å tenke på. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hehe, ser for meg en 6 timers arbeidsdag her i marinen. Ikke kan vi ansette flere, er ikke plass på fartøyene. Så blir dette innført kan jeg se frem til en lønnsøkning på noen hundretusen Endret 8. august 2005 av Dotten Lenke til kommentar
farke Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Scenario: butikkeier Butikkersen vil ha døgnåpent. Ansattrud synes ideen er framifrå og søker jobb i Butikkersens butikk. Han blir ansatt, jobber nattskift og har det fett med det. Men så kommer SV og sier at "dette må det bli slutt på!" Butikken tvinges til å stenge kl. 17:00, Ansattrud (og de andre kvelds- og nattskiftarbeiderne) mister jobben og Butikkersens fortjeneste går ned, noe som gjør at han skrinlegger planene om å åpne en ny butikk i neste bydel. SV har ikke bakkekontakt for fem flate øre og forstår ikke konsekvensene av egen politikk. Politikere har ingenting med å blande seg i næringslivet. Edit: det ovenstående er ikke mitt egentlige argument mot SVs politikk på dette området; det er kun en trolig konsekvens av slik politikk. Mitt egentlige argument går mest på at hverken SV, eller staten for øvrig, eller Hvermannsen har noe med å legge seg opp i frivillig inngåtte avtaler. Endret 8. august 2005 av farke Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Scenario: butikkeier Butikkersen vil ha døgnåpent. Ansattrud synes ideen er framifrå og søker jobb i Butikkersens butikk. Han blir ansatt, jobber nattskift og har det fett med det. Men så kommer SV og sier at "dette må det bli slutt på!" Butikken tvinges til å stenge kl. 17:00, Ansattrud (og de andre kvelds- og nattskiftarbeiderne) mister jobben og Butikkersens fortjeneste går ned, noe som gjør at han skrinlegger planene om å åpne en ny butikk i neste bydel. SV har ikke bakkekontakt for fem flate øre og forstår ikke konsekvensene av egen politikk. Politikere har ingenting med å blande seg i næringslivet. Enig der. Men SV representerer vel en del arbeidere, så det er deres demokratiske rett å diktere åpningstider om de får nok velgere. Trist er det, men slik er det bare. Konsekvensanalyse hadde vært en fin ting. Et ord flere politikere bør sette seg litt inn i, både på venstre og høyresiden. Det er rart hvordan enkelte ser det på som en politikers jobb å innføre regulering og diktering i størst mulig omfang. Hele "få alle til å gjøre det slik jeg vil" holdningen minner litt for mye om en ekte Sith Ja, jeg så Star Wars igjen igår. men når det er sagt, så finnes det ingen Jedi i dagens Storting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå