Gjest Slettet+891234 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) http://www.sv.no/politikken/program/bokmal/dbaFile78798.html 12.4 ArbeidstidFor SV er det viktig at de som jobber innenfor varehandelen får arbeidstider som gir rom for fritid og sosialt liv. SV ønsker derfor å redusere åpningstidene og begrense bruken av unntaksbestemmelsene. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1526296.ece Ser ikke et nøyaktig klokkeslett nevnt, dog. Edit: Ser Protus svarte. Endret 7. august 2005 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 ]At Rema mange steder stenger kl 22. om dagene akseptere ikke SV av hensyn til arbeiderne. Dette mener jeg er tåpelig og gammeldags tenkning. Det hele koker ned til at argumentet mot er at det er gammeldags med rettigheter? Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Nei, Decline. Jeg har selv jobbet på Rema 1000 med stengetid 2200, og uten rettigheter er du da langt i fra. SV blir vel kanskje litt blendet av rettigheter? Valgkampen har uansett bare så vidt tiltrått, så vi får se korlaijs det går. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg er litt usikker på om jeg ville kalle dette "rettigheter", men heller det motsatte. Å forby folk å jobbe til bestemte tider av døgnet er jo latterlig, samtidig som det er like latterlig å forby butikkene holde åpent til bestemte tider av døgnet. Jeg ville heller jobbet kveldstid på butikk enn å gå på sosialstøtte, og samtidig kan kveldsjobbing være en god måte å få ekstrainntekter i studietiden på. Det er viktig å huske at dette ikke er den industrielle revolusjon, med 15-timers arbeidsdag og spiker på alle dørkarmer for å få maksimal effektivitet. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg ville heller jobbet kveldstid på butikk enn å gå på sosialstøtte, og samtidig kan kveldsjobbing være en god måte å få ekstrainntekter i studietiden på. Greit nok når man er fjortis, ikke like artig når man er 35 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg ville heller jobbet kveldstid på butikk enn å gå på sosialstøtte, og samtidig kan kveldsjobbing være en god måte å få ekstrainntekter i studietiden på. Greit nok når man er fjortis, ikke like artig når man er 35 #1 Jeg er ikke noen fjortis, hverken av alder eller mentalt. (Men jeg skjønner hvor du vil hen, skal ikke kverulere) #2 Når man er 35 har de fleste et annet alternativ. #3 Ingen tvinger deg. Dessverre, i enkelte tilfeller av trygdesnylting, men heldigvis i de fleste andre tilfeller. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 #2 Når man er 35 har de fleste et annet alternativ. Slettes ikke, det er mange som sliter med å få tak i jobb da også, og det er jo ofte de som gjerne trygdes litt "unødvendig". #3 Ingen tvinger deg. Dessverre, i enkelte tilfeller av trygdesnylting, men heldigvis i de fleste andre tilfeller. Når man ser på "frivillighet" som "fravær av tvang", så bygger man sine argumenter på en libertariansk lekeideologi som jeg mener ikke har mye til plass i en seriøs debatt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 #3 Ingen tvinger deg. Dessverre, i enkelte tilfeller av trygdesnylting, men heldigvis i de fleste andre tilfeller. Når man ser på "frivillighet" som "fravær av tvang", så bygger man sine argumenter på en libertariansk lekeideologi som jeg mener ikke har mye til plass i en seriøs debatt. Økseskaft. Jeg har aldri sagt at frivillighet = fravær av tvang, det eneste jeg sa er at ingen kan presse deg til å jobbe kveldsskift i en butikk om du ikke synes det er så artig. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jaja, nå har jeg hørt det og. Hvis dette stemmer er det et tåpelig forslag, etter min mening. Da blir det straks vanskelig for de som jobber til 17 eller senere å skaffe seg mat. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Joda, det er intet problem med kveldsåpne butikker slik det er idag. Årsaken er kort og godt at omtrent alle som jobber kveldsskift er studenter. Derimot så blir det noe annet, om arbeidsfetisjistene får sin vilje og andre også skap presses inn i slike jobber, da blir det noe helt annet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) McFly; Fordi vi frykter at det en gang i fremtiden vil bli presset folk inn i slike jobber, så er det like greit å forby å jobbe i butikk etter klokka 17 ? Dette er intet argument, men en bitteliten digresjon. At dagens system fungerer fint kan vi enes om, og jeg ser ikke noen grunn til at det skal endre seg. Endret 8. august 2005 av Zethyr Lenke til kommentar
kag Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 det eneste jeg sa er at ingen kan presse deg til å jobbe kveldsskift i en butikk om du ikke synes det er så artig. Når arbeid er vanskelig å få tak i, går det for det samme. Det er ingen som tvinger meg til å betale 3 500 kr i mnd i husleie heller, men hvilke alternativer har jeg? Arbeidsgiver kan tukle med hva han vil i arbeidskontrakten din, unntatt lønnen. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) kag: Hvorfor heller ikke ha en lov som gjør det ulovelig å presse/tvinge folk til å jobbe kveldsskift, er helt sikkert en del arbeidere som VIL selv jobbe om kvelden. Bare fordi du ikke liker det og synes det kan være "farlig" så skal du forby det for alle? For bruke et av dine arguementer(som du derimot har brukt i andre diskusjoner): Folk som er i mot at en skal kunne jobbe arbeidsskift har bare problemer med autoriterer! (arbeidsgiver i dette tilfellet) Endret 8. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 det eneste jeg sa er at ingen kan presse deg til å jobbe kveldsskift i en butikk om du ikke synes det er så artig. Når arbeid er vanskelig å få tak i, går det for det samme. Når arbeid er vanskelig å få tak i, vil du vel heller være takknemlig for å ha en jobb enn å syte over arbeidstida. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 I praksis så finnes vel knapt det presset, da det knapt er noen utenom skoleungdom og husmødre som vil ha en bi inntekt som har de jobbene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 1. I denne saken lyver Unge Høyre så det tyter ut av ørene deres. Og de er smertelig klar over det selv. 2. Folk som jobber i varehandelen, og da gjerne ungdom/studenter, har svært ustabile arbeidstider og veldig ofte ubekvem arbeidstid. Jeg har ikke selv jobbet i varehandelen, men de fleste jeg kjenner som har gjort det har vært veldig frustrert fordi de har hatt problemer med å planlegge livet sitt pga ustabile arbeidstider. Om SV ønsker å begrense åpningstidene, og følgelig arbeidstidene, så mener jeg det er positivt. Dog, SV kommer til å feige ut når folk begynner å tyte og bære seg over at de ikke får kjøpt brød klokka 3 på natta. Lenke til kommentar
kag Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 det eneste jeg sa er at ingen kan presse deg til å jobbe kveldsskift i en butikk om du ikke synes det er så artig. Når arbeid er vanskelig å få tak i, går det for det samme. Når arbeid er vanskelig å få tak i, vil du vel heller være takknemlig for å ha en jobb enn å syte over arbeidstida. Det der høres rett og slett kynisk, hensynsløst og uetisk ut. Folk har gjerne et liv bestående av familie, venner, fritid og andre forpliktelser å forholde seg til ved siden av arbeid også. Lenke til kommentar
kag Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 kag: Hvorfor heller ikke ha en lov som gjør det ulovelig å presse/tvinge folk til å jobbe kveldsskift, er helt sikkert en del arbeidere som VIL selv jobbe om kvelden. Bare fordi du ikke liker det og synes det kan være "farlig" så skal du forby det for alle? For bruke et av dine arguementer(som du derimot har brukt i andre diskusjoner): Folk som er i mot at en skal kunne jobbe arbeidsskift har bare problemer med autoriterer! (arbeidsgiver i dette tilfellet) Knegg! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 det eneste jeg sa er at ingen kan presse deg til å jobbe kveldsskift i en butikk om du ikke synes det er så artig. Når arbeid er vanskelig å få tak i, går det for det samme. Når arbeid er vanskelig å få tak i, vil du vel heller være takknemlig for å ha en jobb enn å syte over arbeidstida. Det der høres rett og slett kynisk, hensynsløst og uetisk ut. Folk har gjerne et liv bestående av familie, venner, fritid og andre forpliktelser å forholde seg til ved siden av arbeid også. Om man har familie er det en desto større grunn til å skaffe penger; så familien har noe å leve av! Lenke til kommentar
kag Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 det eneste jeg sa er at ingen kan presse deg til å jobbe kveldsskift i en butikk om du ikke synes det er så artig. Når arbeid er vanskelig å få tak i, går det for det samme. Når arbeid er vanskelig å få tak i, vil du vel heller være takknemlig for å ha en jobb enn å syte over arbeidstida. Det der høres rett og slett kynisk, hensynsløst og uetisk ut. Folk har gjerne et liv bestående av familie, venner, fritid og andre forpliktelser å forholde seg til ved siden av arbeid også. Om man har familie er det en desto større grunn til å skaffe penger; så familien har noe å leve av! Hva er poenget hvis arbeidet ødelegger familien? Mange ekteskap blir lagt i ruiner pga nettopp mangel av tid til hverandre. Jeg vet ikke hvor gammel du er, og jeg mener ikke å undervurdere viten din, men, hvis det er en ting, en ting du kjapt vil legge merke til den dagen familie og arbeid melder seg, så er det at - tid - er noe du har - lite - av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå