Gå til innhold

Vcd vs. Div.X

JarleW

Anbefalte innlegg

[*]Hva gir best bilde/lydkvalitet i forhold til størrelsen på filmen.

[*]Støtter de Dolby Digital ?

[*]Hvilke programmer anb. for å "lage" Div.X-filmer

[*]Hvilke programmer anb. for å "lage" Vcd-filmer

Hvis jeg f.eks har en film på 2 timer - "Konverterer" den til Div.X eller Vcd på 2 Cdr-plater. Blir kvaliteten bra ? (Bedre enn VHS er jo et miniumum)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det ikke noen vits å diskutere engang.

Kort og godt, DivX gir mye bedre bildekvalitet samtidig som størrelsen blir halvert.. Dette er dog avhenig at den er skikkelig lagd.

Begge formatene er sterkt nedtunet for å minske størrelse, så du vil ikke finne dolby digital i vanlige divx-filmer..

Ser likevel ut som det er mulig, men størrelsen på filene blir vel deretter(?).

Sjekk http://www.divx-digest.com for mer info. Her finner du også guider og progs.

Likevel, bedre kvalitet enn VHS kan du nok likevel glemme.

Lenke til kommentar

Det beste er nok SVCD som kan spilles av både på PC og på mange standalone DVD-spillere. Man har også mulighet for valgfrie undertekster, to lydspor og kapitler. Kvaliteten blir meget bra (hvis man gjør det riktig) på to CD-plater.

Last ned DVD2SVCD fra doom9.org (velg den komplette pakken ca 5 mb !?!), i tillegg trenger du Cinema Craft MPEG2 enkoderen, som du kan finne som demoversjon rundt om på nettet.

Hvis du bare skal se film på PC'en er muligens DIVX det enkleste/beste ?!?

Lenke til kommentar

En annen ting. Når jeg har lastet ned noe av en DivX-film fra nettet og nedlastningen blir avbrutt. Ofte siiter jeg da bare med ca 100MB av f.eks 6-700MB

Når jeg åpner denne filen i f.eks. PLAYA så får jeg bare sett intro'n til de som har laget filmen. Ca 10 sek.

Merkelig. Hvordan kan 100MB være så lite film når hele filmen er på 700MB ?

Har sett det flere ganger.

Lenke til kommentar

tmpgeng er et fint program til å genoppbygge en del av en divx film. trnger mye cpu kraft men resultatet etter behandling er at du kan spille den delen du har.

jo.

program nødvendig for dvd rip til VCD er som følger.

Smartripper -> rippe og dekrypte en dvd til hd.

avi2vcd -> div info (interlace mm) samt dekode og frameserve lyden i vob filene til wav.

TMPGEnc -> programmet som tar seg av video konverteringen og encoder inn lyden fra wav inn i ferdig video.

til å klippe opp ferdig video i passende biter for brenning så er det bare å bruke TMPGEnc's mpegtools til jobben.

Nero eller annen VCD kapabel brenne programmvare.

Filstørrelse. regn med at du trenger ca 4gb til dvd vob filene pluss 1.3gb (vanligvis med 1h30 filmer) til audio og ca 1.4 gb til video.

I tilleg til det igjen så trenger du enda 1.4gb til oppklipt video klar til brenning.

totalt ca 8gb med arbeidsplass.

En liten ting ved klipping, drit i filstørrelse, en 74 minutts cd, 650mb, kan holde akkurat 74 minutt video. punktum.

en video på 74 minutt er på ca 700 mb. den får faktisk plass på en 650mb's cd.

VCD er et greitt format siden meste hus dvd spillere kan spille hjemmelagde vcd plater.

kvaliteten blir ca vhs kvalitet.

Har ingen personlige erfaringer med SVCD.

DivX;-)

Smartripper -> få dvd'n til hd..

FlaskMpeg v0.596, preview 0.6 eller FlaskMpeg / Xmpeg4.12

disse programmene er alle det samme egentelig, bare forskjellige versioner med forkjellig støtte.

Sitter du på en Dual cpu box, som meg, da er det eneste preview.6 eller Xmpeg som teller, da de har MP støtte.

med singel cpu hvilken som helst.. :wink:

VirtuaDub -> interleave video'n så lyd og video stemmer overens (viktig!)

størrelser på ferdig video varierer, alt er avhengig av hvor bra kavlitet du vil ha.

nødvendig arbeidsplass er som følger.

dvd vob's, 4gb, video fra 600mb til 1.3gb, virtuadub behandling enda 600 til 1.3gb.

phew..

håper dette hjelper :smile:

en siste ting.. dvd rip trenger mye cpu kraft.på en vanlig film med 1 time og 30 minutt spilletid bruker en PII 450 ca 20 timer til et døgn, tbird 850 rund 6-7 timer, 1 ghz tbird rundt 5 timer, dual P3-933@1035 1 time og 40-50 minutt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

En liten ting ved klipping, drit i filstørrelse, en 74 minutts cd, 650mb, kan holde akkurat 74 minutt video. punktum.

en video på 74 minutt er på ca 700 mb. den får faktisk plass på en 650mb's cd.

Man kan variere bitraten og få mer eller mindre plass. Man overholder da ikke VCD-spesifikasjonen, men de fleste DVD-spillere vil nok takle det (er en grei måte å få bedre kvalitet hvis man f.eks. likevel må bruke to CD'er).

Ellers vil jeg si at jeg personlig helt har gitt opp alle former for VCD og XVCD etter at så en SVCD laget riktig. Kvaliteten på SVCD matcher SVHS (muligens bedre, lenge siden jeg så noe i SVHS), og er utrolig mye bedre enn VCD... Oppløsningen er f.eks. nesten tre ganger så høy.

Lenke til kommentar

vcd vs divx...

hmmmm det var ein ny ein har lest 100 ganger før

divx vs svcd og der har eg diskutert.mange folk mener det er bedre kvalitet på svcd enn på divx skjøner det ikkje eg mener att divx er mye bedre kvalitet vs bitrate, da må huske på att "vanlig" svcd er på både 2 og 3 cd og divx er på 1cd vil like å se ein svcd på samme 2 timer i samme kvalitet som divx.....

når det gjelder programer å bruke så vil eg anbefale først blir kjent med flask det er veldig enkelt alle kan bruke det :smile:

når du klarer det prøv mpeg2avi og eventuelt vki og mm4 når du klarer det så prøv på sbc det er lit vansklig men det blir vanvitig bra kvalitet på det det ruuuler :smile:

når det gjelder lyd så er det folk som syns lyden er halv opplevelsen så kvifor ikkje rippe ac3 og komprimere den ned lit krever ikkje så mye 224 kbps det holder :smile: vis du skal ha "vanlig" lyd vil eg anbefale lame vbr den er best og er open sourc du finner alle programma på divx-digest.com og

alle divx release finner du på isonews.com :wink:

[ Denne Melding var redigert av: toreblomhaug på 2001-11-30 04:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:

vcd vs divx...

hmmmm det var ein ny ein har lest 100 ganger før

divx vs svcd og der har eg diskutert.mange folk mener det er bedre kvalitet på svcd enn på divx skjøner det ikkje eg mener att divx er mye bedre kvalitet vs bitrate, da må huske på att "vanlig" svcd er på både 2 og 3 cd og divx er på 1cd vil like å se ein svcd på samme 2 timer i samme kvalitet som divx.....

Jo, er forsåvdit enig i at DIVX gir bedre kvalitet enn SVCD på grunn av mer sofistikert komprimeringsteknologi (MPEG4) og høyere oppløsning (SVCD PAL har 480x576). Forskjellen er likevel etter min mening ikke så stor at det gir DIVX noe nevneverdig fortrinn i forhold til SVCD. Jeg har ennå til gode å se en DIVX-film over ca. 105 min. som har god kvalitet når den er komprimert ned til å passe på èn CD, og bruker man to CD kan man få meget god kvalitet med SVCD.

Jeg har forøvrig pakket filmer på rundt 105 min. til èn CD med SVCD med fullt ut akseptabel kvalitet, bedre enn mange tilsvarende lange DIVX-filmer jeg har sett...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...