lbreie Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg har bestemt med for å kjøpe en Nikon D50 men valg av linser er vanskelig. Her blir jeg frustrert i alle valgmulighetene. Er ikke spesielt erfaren med foto men kommer mest til å fotografere landskap i tillegg til slekt og venner i famileselskapene. Hvor mye skal jeg ta hensyn til lysstyrken på linsen? Er klar over at lav F: gir skarpere bilder og fordel i dårlig lys. Hvilken linse bør jeg velge? Leser mye godt om Nikon 80-200 og Sigma 70-200 F:2.8. Men hva med en Sigma 18-50 /f:2.8 i tillegg? Noen sverger til type 12-24 mm men da er lysstyrken 4.5-5.6 og det er vel ikke imponerende til pris over 6k? Hva med fastlinse med f: ned til 1.4? Sigma 24-135 mm / f:2.8-4.5 virker som en all round linse med lav vekt. Glad for synspunkter fra dere med mer erfaring. Det er mye bortkastet penger å kjøpe feil. Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Til landskapsfotografering har du ikke bruk for stor blender, du vil bruke liten blender for å få stor dybdeskarphet likevel. Du skriver at du er klar over at lav f-verdi gir skarpere bilder, da tror jeg du har misforstått. Dess lavere f-verdi du har (større blender), dess kortere dybdeskarphet har du, noe som er en fordel f.eks. i portretter eller andre bilder der du ønsker å isolere hovedmotivet fra bakgrunnen. Samtidig vil stor blender gi deg mulighet til å bruke kortere lukkertid, og du kan da lettere fryse bevegelser, unngå blitz o.l. På de fleste objektiver (særlig billige) vil bildene bli skarpere dersom du bruker mindre blender enn den største tilgjengelige. Du virker ganske usikker på hvilke brennvidder du ønsker/trenger. Mitt råd som ganske fersk innen speilrefleks selv, vil da være å heller først kjøpe et rimelig objektiv med stort zoom-område, slik at du kan finne ut av behovet ditt for brennvidder og blender før du går til innkjøp av dyr optikk. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) De der vælger fast blænde f.eks. tamron 28-75 f.2,8 eller 70-200 f.2,8 gør det ofte ud fra at de vil tage billeder ved dårligt lys med hurtig lukketid f.eks. dyr i skumringen, fodboldkampe ved aftentid, motor sport om aftenen eller indendørs billeder uden brug af blitz. Hvis ikke du regner med den slags, så er det overkill at købe fast blænde objektiver. generelt er fastoptik skapere end tele og jo mindre spring (f.eks. 10-22) jo skarpere billeder. F.eks. en tele på 18-200 er nok lige i overkanten. men se hvad du vil have og kig evt. på Fred miraranda og her under test og se hvad folk siger om det du kunne tænke dig. Disse er taget med Tamrons 28-75 f.2,8 som på et canon. omregnet med cropfaktor modsvarer det 45-120 mm tele. (hvis Cropfaktor er et frmmedord, så søg på det) Endret 8. august 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå