THX 1138 Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 (Jeg valgte å poste dette i "Annet om data", ettersom jeg regner med at problemet mitt er et problem med pc'en, ikke med Morrowind. Beklager hvis jeg likevel har feilpostet.) For kort tid siden bygde jeg meg en ny pc. Her er specs'ene: P4 2,26 GHz PC533 Asus P4S533 512 MB PC2700 DDR-minne Gainward GeForce4 Ti4600 Ultra/750XP "Golden Sample" WD Caviar SE 120 GB (8 MB cache) Resten er vel uviktig... Kjører forresten WinXP Pro. Problemet er at Morrowind går temmelig tregt og hakkete, mens de fleste andre spill går fint. Får forresten rundt 11 000 poeng i 3DMark (uoverklokket). FPS'en i Morrowind ligger på et sted fra 20 til 35, men normalt sett på rundt 25. men spesiellt når jeg snur meg, er det lett å se at det hakker. Dette skjer selv når jeg har skrudd av anti-aliasing og anisotropic filtering. Oppløsningen jeg normalt sett kjører er forresten 1600*1200, men det hjelper faktisk ingen ting å sette ned oppløsningen, selv ikke til 640*480! Forresten har oppløsningen mye å si dersom jeg skrur på anti-aliasing. I 640*480 er FPS'en omtrent lik, mens den i 1600*1200 faller ned til 9 (!). Detonator-versjon er forresten 30.30. Jeg lurer som dere sikkert skjønner på hva som kan være problemet. Kan DDR-minnet være flaskehalsen? Eller CPU'en? Eller er Morrowind rett og slett for krevende? Beklager igjen hvis dette var feilpostet. Mvh. THX 1138 Edit: skrivefeil [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-05 00:38 ] Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Merkelig greier. Har selv Morrowind, og med mine specs (se signatur) kjører jeg hakke fritt i 1024x768. :smile: Dårlig warez versjon kanskje? Dette bryter kanskje litt med rettningslinjene her på forumet, men PC-Gamer skriver det at det er CD-Protection softwaren som de bruker som kødder med ting og anbefaler en crack som faktisk øker ytelsen med 20%+. Og det er ikke dårlig. :smile: Lenke til kommentar
sticky Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 det hakker som pokker hos meg å(xp1880, geforce 3 ti 200).... bare ga opp å spille jeg..... kjører foresten xp jeg å... Lenke til kommentar
Pin Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 ser at du sier at du har skrudd av anti aliasing, du sier ingenting om v-synch, skru den av hvis du ikke har gjort det, den gir den samme lave FPS som du henviser til.... Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 AMD AthlonXP 1880??? DAMN! hvor fikk du kjøpd den a? eller er dem hjemmelaget? hehe Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Den er sikkert Heimbrent! Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 NeineineineineineiNEI! Dette er ikke warez. Det er kjøpt i butikk (standard edition, på Gameworld eller hva det nå heter). Har forresten installert nyeste patch. Jeg glemte å si at jeg har disabled vertical sync. Takker forresten for alle svar. :smile: Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Hmm, tar med et sitat fra en artikkel på et nettsted som heter "Stratos Group"... Quote: There is one other huge problem with the game that Bethesda, in fact, purposely introduced, and this one is inexcuseable. They implemented copy protection which is designed to constantly check the CD-ROM drive for the presence of the CD. Now, a crack for this has been distributed (which checks once, at the beginning, if the CD-ROM is in the drive), but that is beside the point. The impact of this decision has caused a performance drop of 15 fps for quite a few players, and more or less for others. Considering that this is already a highly system intensive game, it is truly bewildering that this decision was ever implemented While I did not dock the score for this, it would certainly have been right to do so. Det ser jo her ut til at dette er et problem også selv om man har original-CD! Jeg får vel prøve å se etter den cracken likevel... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Skal spare deg et endeløst virrvarr av popus-ads (hvis du søker på cracks)..www.gamecopyworld.com har nocd-cracks og kun det. Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Tusen takk! :smile: Har faktisk vært på den siden før, selvsagt kun for å slippe å ha cd-en i når jeg spiller, eller for å lage en brukbar backup, men jeg tenkte ikke på den akkurat nå. Der var det flere Morrowind-cracker ja. Jeg lastet ned de tre som var for den nyeste utgaven, men bare én av dem virket, nemlig den som på GameCopyWorld ble kalt "Morrowind v1.2 [ENGLISH] No-CD #1". Dessverre ser det ikke ut til at denne løste problemet. Kan det være at det er én helt spesiell crack jeg må ha? Man skulle jo tro, ut ifra beskrivelsen av problemet (i min forrige post) at en hvilken som helst no-cd crack ville virket, men dessverre er ytelsen den samme. Det må være noe med maskinen min... Jaja, takk skal du ha uansett, Bitex. :smile: Til en eventuell moderator: hvis du leser litt grundig, ser du at dette ikke er en diskusjon om warez, men kun om å prøve å heve ytelsen i Morrowind. Selv om noe av dette kanskje er " informasjon som kan lede til piratvirksomhet", og dermed i strid med Forumets Retningslinjer § 5, regner jeg med at denne helt spesielle omstendigheten i hvert fall vil utelukke en eventuell banning. Edit: Rettet på hvilken crack som virket. [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-05 03:13 ] Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Quote: Den 2002-08-05 00:58, Turboneger skrev:Directx? Hmm, jeg overså visst denne posten fullstendig. WinXP kommer med DX 8.1. Hvis du forresten mener å spørre om Morrowind kjører i Direct3D eller OpenGL, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Sirius Epsilon Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 ta ned nyeste patch http://www.bethsoft.com/downloads/patches/...d_v1.2.0722.exe skru av pixel shaders i options før du starter spillet. Skru av realtime shadow inne i spillet. Det eneste som skjer er att vannet blir ikke så flott og skyggne forsvinner.Jeg får ca 50 fps med en xp 2000,512 mb ram og ett ati radeon 8500 i 1600x1200.Grunnen til dette er att spillet slukker minne med disse funksjonene aktivert. Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Sirius Epsilon: Hmm, ifølge http://www.elderscrolls.com er den patchen for den amerikanske utgaven og for europeisk Collector's Ed. Uansett, nå er det bevist! Det er noe rart med pc'en min. Med innstillingene du foreslo, og view distance på normal, fikk jeg rundt 40 fps. Det hjalp heller ikke stort å overklokke prosessoren til rundt 2,7 GHz og grafikkortet til 320MHz/740MHz (mot normalt 300MHz/650MHz). De tidligere resultatene var forresten med pixel shaders på, og view distance og realtime shadow på full. (Og spesiellt det med vannet var jo en av grunnene til at jeg kjøpte et GeForce4 Ti4600.) Selv om rundt 40 fps i og for seg er spillbart, er det i mine øyne ikke akseptabelt, spesiellt fordi det av og til detter ned til under 30. Jeg tror rett og slett at det må være noe rart med pc'en min... Takk for forslaget uansett, forresten. :smile: Edit: Ekstremt merkelig er det jo at oppløsningen ikke spiller noen rolle for ytelsen, da (med mindre jeg har på AA). Edit 2: Det aller verste er dog at Ti4400 ser ut til å klare seg bedre enn mitt Ti4600 i denne HW-testen (i Morrowind-testen altså), selv om resten av testsystemet heller ikke er bedre enn mitt. [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-05 06:50 ] Lenke til kommentar
soft Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Kan ikke helt se at en fps på over 25 kan være et problem. 25 fps er det som er standard på alt av video/tv utstyr i PAL, og det hakker vel ikke når du ser på nyhetene (TV2-kl.21.00) :smile: :smile: Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 He he. Du kjøper ikke Porsche, for å bli forbikjørt av naboens gamle Granada. Prøvd samme Detonator som HW bruker ? (29.42) Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Quote: Den 2002-08-05 08:23, soft skrev:Kan ikke helt se at en fps på over 25 kan være et problem.25 fps er det som er standard på alt av video/tv utstyr i PAL, og det hakker vel ikke når du ser på nyhetene (TV2-kl.21.00) :smile: :smile: Dette er en sannhet med modifikasjoner... Husk at fps'en i et spill er gjennomsnittlig fps over et gitt tidsrom (om enn veldig kort), hvilket betyr at den av og til kan falle under 25. Det du sier er en veldig vanlig misoppfatning. Og uansett; RulleRimfrost (hvordan fant du opp det nicket? :smile:) treffer spikeren på hodet. Noe av poenget er at det går bedre på andre, til og med i teorien dårligere maskiner. Skal forresten prøve diverse Detonator-versjoner. Har hittil bare prøvd 30.30, og de som fulgte med Gainward-cd'en (husker ikke hvilken versjon). Takker for alle svar. :smile: Lenke til kommentar
Sirius Epsilon Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 1. Patchen virker på den deluxe versjonen som ble solgt her i norge (brunn boks med musikk cd mm.).Test patchen kanskje den virker på din versjon også. 2. Når jeg skrev 50 fps mente jeg konstant 50 fps +/- 1 -2 fps.Det synes nå ikke jeg er dårilg i 1600x1200 3. Det hjelper veldig lite bytte drivere når problemet ligger i koden for vertex shaders og skygger.Det er enormt minne hull i koden som gjør spillet bare går tregere og tregere så lenge du spiller.Jeg har prøvd det både med geforce 3 og radeon 8500, problemet er og blir det samme. En annen ting er att problemet blir større jo rasker grafikk kort du har spillet går bedre på f.eks. geforce 3 enn 4. Lenke til kommentar
^Chap^ Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 hva skriver dere for å se FPS`en? takk edit: fjerna signatur, unødvendig [ Denne Melding var redigert av: ^Chap^ på 2002-08-06 04:33 ] Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Har lest postene her og ingen av disse problemene har dukket opp for en kamerat av meg som har en TB 1400Mhz, 256Mb ram, GF3 Ti200 128Mb og Win XP... Han kjører 1024x768 meg god FPS, vet ikke eksakt, men alle detaljer er på... PS: Vannet ser like bra ut med GF3 som med GF4, så det må finns bedre grunner til å kjøpe et så dyrt skjermkort enn dette spillet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå