CarinaE Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg har lyst til å studere i USA - hva, det vet jeg igrunn ikke enda. Kanskje sykepleie, eller helsesekretær. Men jeg aner ikke hvordan dette funker, prøvde å søke på ANSA's sine sider, men synes de har blitt så "rotete" i det siste. Noen her som har studert i usa, enten på college eller university som har noe å fortelle, info, gode tips, noen norske sider å sjekke ut. Gjerne skoler med gode sports tilbud:) Kan man være der 1 år, for så å dra hjem igjen å fortsette der,eller å bli lenger? Noen som vet hvordan en kan klare å velge mellom de forskjellige college? Det er jo godt over 3500 stk, og jeg vet ikke helt hvor jeg vil dra, og som sagt ikke helt hva jeg vil studere. Noen gode tips som kan være lurt å tenke på, eller noen her som ha noen forslag til noen bra college?.. Fant en side nå istad YFU, som tilbyr 1 år på college, hvor en blir plassert på et communiy college etter interesser, og bor hos vertsamilie. Noen her som har erfaringer med yfu? Takker for alle tips og hjelp Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Studerer der, men er bare et 3 mnd opphold. School of management, Boston university. Billig drikke. Vi har superbra treningsfasiliteter. Er opptil deg hvor lenge du vil studere, pass på at du får det godkjent før du reiser. Aner ikke hva yfu er men du får ha lykke til med valget, er det noe mer du lurer på så bare spør. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hvis du bare vil studere ett år i USA vil jeg anbefale deg å starte ved et/en norsk universitet/høyskole først, og så ta ett år med utveksling med USA. Grunnen til dette er at USA krever et obligatorisk første år som blir regnet som en del av videregående her i Norge, noe som gjør at du ikke får støtte fra lånekassen og muligens ikke godskrevet fagene når du skal fortsette graden i Norge. Men hvis du derimot starter her, og bare tar enkelt fag i USA i ett år vil du slippe unna dette start-året i USA, og vil være sikker på både støtte og godkjenning i Norge. Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Hvis du bare vil studere ett år i USA vil jeg anbefale deg å starte ved et/en norsk universitet/høyskole først, og så ta ett år med utveksling med USA. Grunnen til dette er at USA krever et obligatorisk første år som blir regnet som en del av videregående her i Norge, noe som gjør at du ikke får støtte fra lånekassen og muligens ikke godskrevet fagene når du skal fortsette graden i Norge. Men hvis du derimot starter her, og bare tar enkelt fag i USA i ett år vil du slippe unna dette start-året i USA, og vil være sikker på både støtte og godkjenning i Norge. Det som er problemet, er at jeg ikke vet hva jeg vil studere enda. Og tenkte derfor at jeg kunne starte i USA, og så kanskje finne ut hva jeg vil studere. Men må en velge fag og slikt i norge først, eller hvordan foregår det? Hva menes med enkelt fag? Blir det ikke noen spesielt studie, men tar de fagene en har lyst på? Så har jeg litt problemer med å velge college, det er jo så mange å ta av. Og ANSA sine hjemmesider synes jeg ikke var så mye hjelp i... Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Med enkelt fag mener jeg at du legger opp et eget studieløp i stedet for å følge det vanlige tilbudet for college. Noe som er vanskelig hvis du ikke allerede har startet på en grad et annet sted. Men hvis du kan betale for det/takler det ekstra lånet i lånekassen, så vil du nok lære utrolig mye på å starte i USA... Og kanskje liker du det så bra at du fortsetter til du er ferdig med graden. (Lånekassen vil da dekke (mesteparten av) skolepengene etter første året) Hvis du ikke vet hva du vil, så er det jo gen. vanskelig å gjøre noe. Du burde kontakte ANSA direkte og høre med dem hva de anbefaler. Ellers er det en liten oversikt over usa info fra ansa her.. Endret 8. august 2005 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
smetho Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Tenkte å ta Masteren min i USA (data) en gang i tiden. Nå hendte der ting som gjorde dette mindre ønskelig (dame etc), men allikevel er det praktiske med å studere i USA vanskelige. En ting jeg fant ut var at det med mange universitet kostet ca 100 dollar bare for å søke på plass. Når jeg da ikke visste hvor jeg ville/kunne studere og ville "se det an" så ble dette vanskelig. I tillegg er selve oppholdstillatelse litt stress. Som normann bør dettegå greit, men en må allikevel til Oslo for å ordne ting ved den amerikaske ambasaden. Litt stress dersom en bor et annet sted i landet og ikke har noe særlig i Oslo å gjøre Jeg kunne fortsatt godt tenke meg å studere i dette landet (selv om dette nok ikke kommer til å skje), men det er ikke uten grunn at det er USA som har hatt mest nedgang i studenter fra Norge de siste årene. Andre land er rett og slett mer praktiske å studere i. Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Skal akkurat til aa begynne aa studere foerste aaret i USA akkurat naa. Som sagt ovenfor, kan det vaere et komplisert system, men det er absolutt overkommelig. Visa systemet for studenter er en rimelig omfattende prosess, for eksempel, det er mange begrensninger paa hva man kan gjoere, men stoerre skoler med en stoerre andel internasjonale studenter har meget gode apparater for opplyse om rettigheter og plikter, samt at de proever aa gjoere overgangen til den amerikanske kulturen saa enkel som mulig. (Ikke saa alt for stort problem for oss nordmenn, mye verre for asiater og afrikanere). Som internasjonal student med et saakalt F-1 Visa (standard studentvisum), har du ogsaa mulighet til aa jobbe deltid paa campus, og du kan faa tilletelse til aa faa praktisk arbeidserfaring innen det feltet du studerer i naeringslivet, baade mens du studerer og naar du er ferdig (uloennet og loennet arbeid). Oekonomisk kan det vaere vanskelig aa studere i USA, iallefall hvis du skal ta en bachelorgrad, ettersom det foerste av de fire aarene ikke blir dekket av laanekassen, de regner det som det siste aaret paa vgs. Internasjonale studenter betaler mer enn hva amerikanske studenter gjoer for skolegangen ogsaa, det kan vaere en kostbar affaere, aarlige skolepenger paa $30.000 er ikke uhoert. Allikevel, med mulighet for aa jobbe mens du studerer, og finansiering fra laanekassen, samt litt oppsparte midler/sommerjobb i Norge, er det slett ikke umulig aa klare seg greit. Naar du ser etter skoler, pass paa aa gjoere mye research paa forhaand, ettersom kvaliteten paa skolene kan variere. Finn ut hva slags skole du ser etter, vil du gaa paa en stor partyskole, eller et lite college paa landsbygden med fokus paa samfunnsvitenskapige fag? Det er og viktig aa vite at mange skoler kan ha en svaert stor andel av folk med en spesifikk etnisk bakgrunn, dette er noe du kan enkelt sjekke opp med statistikk fra for eksempel Princeton Review. Husk at det kan vaere veldig vanskelig aa passe inn paa et saa etnisk preget college, uavhengig av om at du er "fargeblind". Det er ogsaa viktig aa innse det at det ikke finnes bare tre gode skoler i USA, slik som mange i Norge tror, naar de hoerer om Harvard, Princeton og Yale fra amerikanske filmer og liknende. De saakalte Ivy Leage skolene kan vaere utrolig kompetetive, med mange ekstremt smarte mennesker som yter sitt ytterste hver eneste dag, og er slett ikke for alle, og du er ikke "dum" selv om du ikke kommer inn der. Skoler som University of Texas, University of California, PennState og Rice University er alle skoler som er ekstremt gode, selv om de ikke er like profilerte i media i Norge. Skoler som du aldri har hoert om foer kan gjerne vaere veldig bra skoler. Sist kan jeg vel skrive litt om min egen opplevelse som student ved Universty of Houston, selv om jeg ikke offisielt starter her foer paa mandag. Jeg maa si at jeg ikke hadde noe saerlig troen paa denne skolen til aa begynne, den kommer ikke saa alt for bra ut i diverse undersoekelser, men etter aa ha spurt litt rundt blant elevene her, innser jeg at den ikke staar noe searlig tilbake akademisk sett i forhold til mer anerkjente skoler. Skolen foeles som en verden i seg selv, det er en av de mest mangfoldige kulturelt sett i hele USA, med noe for alle. Apparetet for internasjonal studenter fungerer ogsaa veldig effektivt her, har nettopp hatt en tredagers orientering der vi fikk svar paa alt vi lurte paa om aa vaere utenlandske studenter. Oensker du aa oppleve noe annerledes, saa er det definitivt noe aa tenke paa, det er slett ikke umulig aa studere i USA. Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 Takk for et interssant svar Pdisch. Ser ut til at det kan være endel arbeide bak /vanskelig å finne et riktig college. Hvordan klarte du å finne frem til et du ville gå på, dro du med noen organisasjon, eller helt på egenhånd? Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Jeg flyttet sammen med familien min til Houston for et aar siden, og begynte da paa high school her borte. I begynnelsen regnet jeg med aa bare bli her for et aar for opplevelsen sin skyld, for saa aa ta siste aaret paa vgs. Jeg fikk muligheten til aa ta et high school diplom,noe jeg gjorde, og soekte paa foerste og beste universitet egentlig, kun timer foer soeknadsfristen, saa jeg kan ikke si at jeg har planlagt det saa veldig grundig. Det meste forarbeidet for meg med proever og slikt har kommet "automatisk" gjennom high school, i og med at man maa bestaa de samme proevene for aa faa et high school diplom som man trenger for aa komme inn paa college her borte. For aa finne college her borte saa er det veldig viktig med rykte til skolen, og plassering. Amerikanerne er veldig opptatt av aa ha gaatt paa skoler som viser at de er noe tess, for aa si det slikt. Paa high schoolen der jeg gikk var det to universiteter som dominerte hvor folk ville gaa, Texas A&M og University of Texas. Begge disse skolene ligger passe langt hjemmefra (et par timer), og har veldig bra omdoemme i Texas. Paa grunn av antallet elever som ville paa disse skolene krever de veldig bra karakterer, spesielt paa UT, for aa komme inn. Du boer finne deg et omraade av USA du gjerne ville likt aa studere foerst, husk det at byer med godt utbygd kollektivtransport vil generelt vaere betydelig billigere som student, ettersom du ikke trenger bil forr aa komme deg rundt. Etter du har funnet deg et omraade du liker, se etter hvilke universiteter som finnes i omraadet. Sjakk hvor godt ranket skolene er, det er vanligveis greit aa finne paa google, og ikke minst pass paa aa finne hvilken "profil" elevene har. Er de konservative eller liberale, festglade eller serioese? Disse spoersmaalene kan du nok finne svar paa ved hjelp av internett, paa deres internettsider og lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå