Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil med det elektriske p[ en mondeo

uttis

Anbefalte innlegg

Det hele startet da jeg i formiddag skulle koble basskasse&forsterker til cd spilleren.. det jeg gjorde var ¨å koble remoten på forsterkeren til 12v ledningen(røde) som fører strøm til cd-spillerern når tenninga er på. Jeg bare laga et snitt i den ledningen og lot den være kobla til både spillern og remoten til forsterkeren.

Da jeg skulle ut å kjøre virket det lenge bra, men etterhvert så begynte batterivarselampa og lyse.. kjørte en halvtimes tid til og bassrene slutta å funke. Deretter begynte brått varselampe for antispinn, airbagene og abs og lyse. Motoren begynte også å gå litt rart.

Jeg stoppa bilen litt for å fundere på hva som kunne være galt, og når jeg skulle prøve å starte den igjen ville den ikke starte, akkurat som den var helt utlada.

Jeg prøvde å lade batteriet fra en annen bil, men det skjedde fortsatt ikke noen ting. Heller ikke å dytten i gang nyttet.

Noen som har noen formening om hva problemet kan være?

ER forresten en ford mondeo 2.0i 94 mod.

Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om du har overbelastet det elektriske systemet. Det er ikke bare bare å koble på effekt krevende utstyr. Det kan hende den har brukt så mye strøm at dynamoen ikke har greid å lade batteriet, fordi du har brukt mer strøm en den har til overs etter lys og tenning osv.....

Det er også godt mulig at du kan ha ødelagt vitale deler i det elektriske

Lenke til kommentar

Du er klar over at du muligens har kobla feil ?

Spillern har en egen utgang for å aktivere

forsterkeren. Hvor har du henta strømmen til

forsterkeren fra? Forsterkeren skal ha en helt egen kabel

direkte til batteriet og da snakker vi ikke om "ringeklokkekabel"

den skal også ha en egen sikring og helst også en kondensator

for ellers kan du få "discolys" på bilen hver gang bassen slår :p

og for å ikke snakke om at styresytemene til motoren/abs ikke har godt

av å få ustabil spenning hvist du ikke har kondensator påkoblet

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Har selvf;legilig egen str;mkabel m/skring fra betteriet og jording som går i karroseriet. Men, som jeg preisiserte var det remoten, altså styrestrømmen som skrur forsterkeren på og av jeg hadde koblet til på 12v ledningen som går til spilleren. Grunn til det er at spilleren av en eller annen grunn IKKe har egen utgang for tilkopling av REMOTE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...