oysfaerg Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Heisann folkens... Jeg må bare spørre her for å få bekreftet mine mistanker... Min stadig oppgraderte PC er på vei mot en nedadgående kurve... *snufs* Problemene er som følger: - Jeg kan fint bruke PCen periodisk, gjerne en hel dag med skriving, BF2, CS: S, Photoshop o.l., ja, til og med når dama spiller The Sims2 uten at noe galt skjer, men plutselig skjer det noe merkelig. Klikkelyder, alle harddiskene spinner ned og opp og alt blir svart - Blackout. Hard reset fungerer ikke, alt er dødt. Eneste som fungerer er å skru den helt av og på igjen. Da melder problemene seg oftere og oftere. Jeg har gjort en hel del feilsøking: - Tatt ut alt av periferutstyr; skrivere, USB-koblinger, PS/2, lyd, nettverk o.l. - Tatt ut alt av tilleggskort, WLAN, SCSI-kort ++ - Tatt ut en og en harddisk, forsøkt både Linux, Windows XP, 2k PRO, 2003 Server, likt for de alle. - Målt PSU med multimeter, sjekket alle spenningene; 3,3V, 5V, +-12V og alt er +/- 3% ca innen spesifikasjonene, dvs jeg tror ikke det er den som er feil. Jeg har også målt riktige spenninger over hele systemet selv når problemene kommer. - Tatt ut alt av RAM, satt i helt ny RAM som jeg VET fungerer - Byttet grafikkort - Bootet kun hk, CPU og grafikkort. Den eneste mulige feilkilden jeg finner, er da hk. CPU kun få mnd gammel, så jeg tror ikke det er den... Jeg har lagt merke til at det er ett par kondensatorer som begynner å bli slitne i loddingene, kan det være dette som skaper trøbbel for meg? Jeg har alt bestilt meg ett MSI Neo-2 Plat.- kort S939 + 3500+ CPU (pga jeg ikke orker å bytte ALT av RAM og grafikkort ved å kjøpe NF4 eller SocketT) Noen som kan bekrefte / avkrefte min mistanke om at det er hk som er galt? - I såfall har jeg en P4E 3.0 Prescott S478 CPU til salgs (Men det er helt klart en annen diskusjon jeg ikke tar her ) Lenke til kommentar
Data-aid Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Tja, kan nok hende det. Når det er sagt så er det jo uhyre skjelden at et hovedkort blir ødelagt uten ytre påvirkninger. Slitne loddinger? Vet ikke hva du mener med det, men dersom loddingene begynner og gå må de jo utsettes for ganske høye temperaturer. Siden et hovedkort ikke består av bevegelige deler er det mest utsatt for varme som følge av høy strømstyrke, som f.eks kraftig overklokking. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Tja, kan nok hende det. Når det er sagt så er det jo uhyre skjelden at et hovedkort blir ødelagt uten ytre påvirkninger. Slitne loddinger? Vet ikke hva du mener med det, men dersom loddingene begynner og gå må de jo utsettes for ganske høye temperaturer.Siden et hovedkort ikke består av bevegelige deler er det mest utsatt for varme som følge av høy strømstyrke, som f.eks kraftig overklokking. Det er overhodet ikke varmt i kabinettet, og denne CPUen finnes ikke klokkevillig, så den går bare på 3.0GHz. Ingenting er overklokket, hverken RAMen, GPU eller CPU. Derfor finner jeg det svært så finurlig at det skal være noe galt med noe som helst annet enn hk. En av kondensatorene har fått seg en trøkk, men det var for over året siden, dvs den ble SVÆRT bøyd, for så bare å bli bøyd tilbake, men har jo fungert helt til nå. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg har lagt merke til at det er ett par kondensatorer som begynner å bli slitne i loddingene, kan det være dette som skaper trøbbel for meg? Kondensatorer kan skape masse underlige symptomer på PC. Jeg vet heller ikke hva du mener med 'slitne loddinger', det du skal se etter når det gjelder kondensatorer er om de ikke lenger er sylindriske [||], men er blitt 'tønneformet' [()]. Dette skyldes i så fall et oppstått indre trykk, og de er å betrakte som defekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå