Gå til innhold

Beste debutplate noensinne?


Jan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
anth: Da er det vel godt under 10% av forumets medlemmer som har lov til å svare i denne tråden da, siden de fleste ikke er gamle nok til å ha vært interressert i musikk i over 15 år?

Nåvel, det er da ingenting som forbyr folk i ung alder å høre på musikk som er eldre enn egen alder skulle tilsi...?

Så hvis jeg hører på et album fra f.eks 1980 så kan jeg si at det er et genialt debutalbum fordi det er 25 år gammelt, men jeg kan ikke si det om et album fra 2000 fordi det bare er 5 år gammelt, selv om jeg bare har hørt begge albumene en gang?

 

Måtte bare få fram poenget mitt skikkelig her. Herfa slutter jeg og gå off-topic i denne tråden.

 

On-topic: Frengers er ikke debuten til Mew. Men et veldig sterkt album. A Triumph For Man (1997) er debuten dems. (Står på www.mewsite.com under "MEW".)

Lenke til kommentar
Så hvis jeg hører på et album fra f.eks 1980 så kan jeg si at det er et genialt debutalbum fordi det er 25 år gammelt, men jeg kan ikke si det om et album fra 2000 fordi det bare er 5 år gammelt, selv om jeg bare har hørt begge albumene en gang?

 

Måtte bare få fram poenget mitt skikkelig her. Herfa slutter jeg og gå off-topic i denne tråden.

...det jeg mente var bare at selv om du bare er 14 år (f.eks) så kan du da utmerket godt høre på ei plate som kom for 40 år siden, og mene at det er en suveren debutplate. Jeg er ENIG med deg, vet du. Tror jeg. Eller kanskje ikke.

 

T'Weed

 

On topic - Pearl Jam - Ten

Lenke til kommentar
anth: Da er det vel godt under 10% av forumets medlemmer som har lov til å svare i denne tråden da, siden de fleste ikke er gamle nok til å ha vært interressert i musikk i over 15 år?

Jeg har ikke sagt at du eller noen andre skal være enige. Jeg har sagt hva et av mine kriterier for hva som er en god debutplate. Jeg sier ikke at en debutplate fra ifjor trenger å være dårlig, bare fordi den ikke er eldre enn et år. Men det er vel noe tidlig å kunne si om den platen kan måle muskler med for eksempel "In the Court of the Crimson King".

 

Bare tiden kan vise følgende:

*Salgstall

*Betydning for bandets fremtidige suksess

*Popularitet tross generasjons-skifte

*Om musikken var forut sin tid

 

Jeg sier ikke at de fire punktene er kriterier for hva som er gode album, men det er ingen tvil om at en skive med god historikk i ryggen har visse fortrinn, samtidig som en skive kan ha lang innspillingstid.

 

En annen ting som kanskje ikke er fullt så vesentlig, men allikevel av noe betydning: Det kan gå årevis fra en skive kommer ut, til den blir annerkjent for det den egentlig er. En god debutplate fra 1996 kan ha havnet i skyggen av alle de andre gode albumene fra det året, og kanskje verken bli oppdaget eller annerkjent for hva det er før først i 2008.

 

Edit! LarsP:

 

Den quotinga der førte vel ikke noe sted? Platene post 1990 kan være vellykkede de, men hvilke av de blir de sett på som vellykket om 20 år? Vi vet enda ikke hvilke av dem som har tålt tidens tann, og jeg synes tidens tann er en god pekepinne å bruke når man skal kåre tidenes debutalbum. Skal man kåre tidenes debutplate, så må man se på mange flere skiver enn de som kom ut etter 1990, og faren er da stor for at en eldre skive vinner pga. en historikk som gir klare fordeler. Get da point? Siden du bare har plater post 1990, er vel ikke du istand til å kåre noe annet enn "Beste debutplate 1990-2005"?

 

Mulig at spissformulering og kveruleringsfaktoren ligger høyt hos folk nå?

Endret av anth
Lenke til kommentar
anth: Da er det vel godt under 10% av forumets medlemmer som har lov til å svare i denne tråden da, siden de fleste ikke er gamle nok til å ha vært interressert i musikk i over 15 år?

Jeg har ikke sagt at du eller noen andre skal være enige. Jeg har sagt hva et av mine kriterier for hva som er en god debutplate. Jeg sier ikke at en debutplate fra ifjor trenger å være dårlig, bare fordi den ikke er eldre enn et år. Men det er vel noe tidlig å kunne si om den platen kan måle muskler med for eksempel "In the Court of the Crimson King".

 

Bare tiden kan vise følgende:

*Salgstall

*Betydning for bandets fremtidige suksess

*Popularitet tross generasjons-skifte

*Om musikken var forut sin tid

 

Jeg sier ikke at de fire punktene er kriterier for hva som er gode album, men det er ingen tvil om at en skive med god historikk i ryggen har visse fortrinn, samtidig som en skive kan ha lang innspillingstid.

De fire postene er en god pekepinne men man kan ikke følge det slavisk, men på sett og vis enig med deg

F.eks :

Mainstream sjangere vil selge X-gange så mye som ikke-fult-så-mainstream sjangere, men det betyr ikke at det var en bedre plate.

Et godt debuttalbum er ikke ensbetydende med suksess, heller ikke at det slår gjennom hos neste generasjon.

 

En annen ting som kanskje ikke er fullt så vesentlig, men allikevel av noe betydning: Det kan gå årevis fra en skive kommer ut, til den blir annerkjent for det den egentlig er. En god debutplate fra 1996 kan ha havnet i skyggen av alle de andre gode albumene fra det året, og kanskje verken bli oppdaget eller annerkjent for hva det er før først i 2008.

Hvis det havnet i skyggen, hvor godt var egentlig det debuttalbumet da?

 

OG ikke kall alle kverulanter bare fordi de ikke er enig med deg. En god diskusjon blir belyst fra flere sider

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Oppdatert liste:

Borknagar - Borknagar

Drudkh - Forgotten Legends

Emperor - In The Nightside Eclipse

Ihsahn - The Adversary

Immortal - Diabolical Fullmoon Mysticism

King Crimson - In the Court of the Crimson King

Limbonic Art - Moon in the Scorpio

Nile - In the Catacombs of Nephren-Ka

Ram-Zet - Pure Therapy

System of a Down - System of a Down

Taake - Nattestid Ser Porten Vid

Ulver - Bergtatt

Lenke til kommentar
System of a Down - System of a Down, er den desidert beste debutskiva jeg vet om.

4624355[/snapback]

 

Må vel egentlig si meg fullstendig enig i denne :) Ellers må eg vel si Sex Pistols med Never mind the Bollocks ^_^. Første og siste :whistle:

Endret av Mala
Lenke til kommentar

niks. mye vann har rent i elvene siden den gang :wee:

 

nå blir det vel mer noe sånt som;

 

jeff buckley - grace

röyksopp - melody a.m.

joy division - unknown pleasures

the doors - the doors

damien rice - O

velvet underground - & nico

lou reed - transformer (regner det som debuten)

derek and the dominoes - layla & other assorted love songs

air - moon safari

king crimson - in the court of the crimson king

thom yorke - the eraser

Lenke til kommentar

Jeff Buckley - Grace tror jeg må være tidenes beste debutplate. Nå fikk han dessverre ikke muligheten til å lage flere =/

 

Pearl Jam - Ten er også ganske sterkt!

 

Queen sitt debutalbum er også veldig bra.. Husker ikke helt hva det her.. Het det bare "One" ?

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...