Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan en ruter gjøre dette? Telnet-kommando

Anbefalte innlegg

Jeg bor i studentleilighet, og kobler meg derfor opp mot Universitetets linjer når jeg går på internett.

Sånn det er nå, kobler jeg bare nettverkskabel rett i veggen og rett i PC.

For å komme på internett gjør jeg følgende:

Start - Kjør - "cmd"

telnet 129.xxx.xxx.x

skriver inn brukernavn og passord, trykker Enter.

Internett er på.

Nå har jeg også fått meg en Mac, samt kjæresten har en iBook. Pålogging er derfor litt tungvint på hver enkelt maskin, man er jo tross alt lat og vil ha det så enkelt som mulig.

Kan derfor en ruter/trådløs ruter ta seg av denne innloggingen, eller må jeg fortsatt kjøre Telnet-kommando på hver enkelt PC for å logge meg på?

Blir det noe lignende oppsett som Telenor ADSL, for de som bruker PPPoE, altså å legge inn brukernavn/passord i ruter, så denne tar seg av oppkobling?

På forhånd takk :thumbup:

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

dette er ikke lett som det kanskje virker, for brukernavnet og passordet er ikke i telnet.

løsningen universitetet (i oslo går jeg utifra ipadressen du spesifiserer) bruker heter Lock & Key og er fra Cisco. så brukernavnet og passordet du skriver inn er ikke i selve telnet sessionen, men i en separat løsning som bruker telnet.

jeg hadde samme problemet på mac, men fant ingen løsning. på pc gikk det greit, med VanDyke CRT, som detekterer ord i telnet sessionen ("Username:") og spytter inn brukernavn/passord.

ser på nettsidene til usit at de jobber med å bytte ut denne løsningen med 802.1x, så det kan jo hende at det blir enklere etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg har svært liten greie på å skrive egne logon-programmer selv, og har heller ikke lyst til å kjøpe Vandyke CRT for 35$ for å slippe å logge på.

På Mac´en åpner jeg et terminalvindu for å skrive inn akkurat det samme som på PCen.

Er det altså slik at dette ikke er noe som kan legges inn i en ruter, så man slipper å skrive inn brukernav og passord hver gang man har hatt PCen avskrudd en gang?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

jeg vet ikke om noen ruter med slik funksjonalitet, måtte i såfall bli cisco da... :)

btw; tror ikke CRT lages for Mac, bare for PC.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...