Gå til innhold

Utmelding av statskirken

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Her er det et skikkelig skjema for å melde seg ut:

http://www.human.no/templates/Page____168.aspx

Det man må passe på er å tenke over hvem som skal ordne det praktiske ved dødsfall, navnefest, ekteskap osv.

Der gir human etisk forbund et fullverdig ikke-religiøst tilbud, og vi trenger flere medlemmer for å være en best mulig motvekt til de religiøse.

For innmelding, klikke på denne linken:

http://www.human.no/templates/Page____2912.aspx

Det er billig, og man får mye interressant informasjon og debatt.

Og viktigst av alt: Du blir med å forandre ting til det bedre!!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om denne tråden lever ennå, men jeg gjør et forsøk. Jeg lurer på én ting angående dette: Jeg ønsker å melde meg ut av statskirken. Men hva hvis jeg en gang skal gifte meg med en jente som insisterer på et kirkelig bryllup. Kan man gifte seg der hvis man ikke er medlem? Holder det at en av oss er medlem?

Lenke til kommentar
Vet ikke om denne tråden lever ennå, men jeg gjør et forsøk. Jeg lurer på én ting angående dette: Jeg ønsker å melde meg ut av statskirken. Men hva hvis jeg en gang skal gifte meg med en jente som insisterer på et kirkelig bryllup. Kan man gifte seg der hvis man ikke er medlem? Holder det at en av oss er medlem?

7981840[/snapback]

Regner med at det ikke er noe problem, det går hvertfall i den katolske kirken..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skal også melde meg ut av statskirken! Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke har et sterkt åndelig aspekt i livet mitt. Jeg er kanskje mer opptatt av det åndelige/spirituelle/religiøse enn flesteparten av medlemmene i statskirken er. Jeg tror også helt og fullt på det vitenskapelige. Men å si at vitenskapen og religiøsitet (jeg liker bedre ordet åndelighet) er gjensidig ekskluderende er et argument som i større grad er i ferd med å dø ut. En komersiell innføring til brobyggende tankegang kan fås gjennom filmen "what the bleep do we know?" Ellers så anbefales bøkene til Michael Talbot og David Bohm. Fremragende anerkjente og til og med nobel belønte vitenskapsmenn og kvinner går i større grad i retningen av at vitenskapifisering av Gud (eller hva du nå vil kalle det/han.)

Men for å spore tilbake, ja, meld dere ut av statskirken! Det er i mine øyne en institusjon som er moden for avvikles! Statskirken, den institusjonelle religionen har vært med på å skape mer smerte enn glede. Og den dogmatiske læren om synd og skam og avstraffelse er utrolig sterkt innflettet i kulturen vår. Hvis man spør personer som er selverklært ikke-religiøse/kristne om hva de innerst inne tror på, så finner man ofte ut at religiøse ideer (som synd, rett og galt) er grunnverdier de innehar. Altså er det stor sannsynlighet for at de som sterkest proklamerer vitenskap over religion, er de samme som er med på å opprettholde de religiøse verdiene i samfunnet...

Lenke til kommentar
Kan man gifte seg der hvis man ikke er medlem? Holder det at en av oss er medlem?

7981840[/snapback]

"At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig

for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å

nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske

kirke."

Dnk

Lenke til kommentar

lelvemo: filmen "what the bleep do we know?" er religiøs propaganda for alternative trosretninger - krystaller, aurafotografering, energifelt og masse annet koslig kvakksalveri.

... det er så godt som ingenting i den filmen som har NOE med vitenskap å gjøre.

les

http://dir.salon.com/story/ent/feature/200...p/index_np.html

http://en.wikipedia.org/wiki/What_the_Blee...We_Know!%3F

husk, ting blir ikke automatisk vitenskap selv om det presenteres i ett elegant "Discovery-channel"-format

Lenke til kommentar
Fremragende anerkjente og til og med nobel belønte vitenskapsmenn og kvinner går i større grad i retningen av at vitenskapifisering av Gud

8188656[/snapback]

Albert Einstein mente jo han så guds storhet i naturen. Forskjellen var bare det at han gav universets fantastiske sammensetning og lovmessighet et poetisk navn; nemlig "gud". Han beskrev ikke en personlig, teistisk gud. For han var naturen gud.

Richard Dawkins skriver i "The God Delusion" om kristne nobelprisvinnere. Han lette gjennom listene, og fant ingen.

Lenke til kommentar
sindres, til meg sa samme dama at jeg måtte henvende meg til den lokale kirka for utmeldelse... hmm sender mail om at hun snarest sletter meg! Dette er ikke akseptabelt.

4808245[/snapback]

fikk samme beskjed jeg også, men ikke faen om jeg gidder å stresse med å kontakte den lokale kirka mi, fordi de har meldt meg inn i statskirka uten min godkjennelse.

Edit: fikk nå et svar, der han beklager at jeg var medlem:

Hei

Dersom du ikke er døpt er du heller ikke medlem i kirken. Du skal derfor selvfølgelig slippe å melde deg ut.

På vegne av kirken vil jeg beklage dette sterkt. Du er da uriktig oppført i registret og jeg skal ta deg ut med en gang.

Jeg vedlegger under en kort beskrivelse som muligens forklarer hvorfor akkurat du fremdeles står oppført i registeret.

Med hilsen

Ole Inge Bekkelund

Historie

Den norske kirkes medlemsregister ble etablert i 1999 etter en 3-årig prosjektperiode.

Registeret skal, ifølge kirkelovens § 3, inneholde alle medlemmer av Den norske kirke samt barn under 18 år dersom en av foreldrene er medlem av kirken. Ved etableringen i 1999 valgte en, i tråd med retningslinjer fra departementet, å ta utgangspunkt i folkeregisteret. Alternativet var en gjennomgang av alle landets kirkebøker og digitalisere alle opplysninger i tilstrekkelig mange år bakover i tid. Dette ble vurdert som for kostnadskrevende.

I kirkebøkene ville en finne en oversikt over alle som er døpt og dermed medlem i Den norske kirke.

Man valgte å ta utgangspunkt i Folkeregisteret og eliminere de personer som enten har meldt seg ut, hører til andre trossamfunn eller på andre måter har gitt tilkjenne at de ikke ønsker å være medlemmer i Den norske kirke. En slik løsning ville dessverre innebære at et visst antall personer ville stå registrert som medlem i Den norske kirke, kort og godt på bakgrunn av at man i 1999 stod registrert i Folkeregisteret. Denne løsningen ble bestemt av politiske myndigheter og ble den gang fattet mot kirkerådets klare anbefalinger.

I årene før og etter 1999 forsøkte man å identifisere så mange ikke-medlemmer som mulig slik at disse kunne slettes fra registeret. Dette ble bl.a. gjort ved registrering av utmeldinger etter 1945, samarbeid med andre tros- og livssynssamfunn, informasjon gjennom annonser og deltaking i den offentlige debatt og utlegging av foreløpige medlemslister to ganger i løpet av 1997. Alle personer av utenlandsk opprinnelse ble også tatt ut av registeret. I underkant av 600.000 personer ble gjennom dette arbeidet tatt ut av registeret. Videre har det vært gjort store anstrengelser over flere år også i de lokale menighetene for å identifisere personer som står feilaktig registrert i medlemsregisteret.

Kort om økonomi

Den norske kirke er en statskirke og finansieres over statsbudsjett og kommunebudsjetter uten hensyn til medlemstall. Det er et politisk spørsmål hvor stor bevilgning Den norske kirke skal ha, lokalt og sentralt. Medlemsregisteret er således ikke etablert for å danne beregningsgrunnlag for økonomisk driftsstøtte til Den norske kirke.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg ble aldri døpt, men en av foreldrene min var medlem i statskirken. Vil det si at jeg også er det? Og hvordan kan jeg fort finne ut av om jeg er medlem eller ikke?

Hvis du yngre enn 18 år, så er du fremdeles medlem. Hvis ikke? Da er det ikke godt å si. Send mail til kirkerådet eller den lokale kirken din og spør.

Lenke til kommentar

Er det viktig å melde seg ut? Hvor vanskelig er det og melde seg ut?

Har du noen gang tenkt på at det er nesten umulig å melde seg ut fra statskirken?

Prøv så skal du se hva som skjer...

De benytter folkeregistret.

Det er jo kirken...

Gå igjennom informasjonsdatabasen (internet) å finn det ut selv ;)

Du kan finne mye rart her også: www.bibelguiden.com

Det er ikke en stat og en kirke som skal bestemme over oss.

Man tror ikke om man ikke forstår seg på det man tror på!

Hva vil du selv? Om du er teist.. Dyrker du Gud?

Dersom du er ateist.. Hvorfor i det heletatt, godta, kirkens politikk over deg? Folkeregistret sier bare litt... Ta derifra... ikke vet jeg om det passer bra med det og være ærlig. Bare min påstand!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Om jeg er usikker på om jeg er medlem av den norske kirke, hva gjør jeg da?

Min far skal ha meldt meg ut da jeg ble født(jeg er ikke døpt, men man blir så vidt jeg vet meldt inn uansett), men jeg vil gjerne være på den sikre siden.

Kan jeg ringe min lokale menighet for å spørre, eller vet ikke disse dette?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tullpreik. Kvar utmelding er eit steg nærmare å bli ein fullstendig sekulær stat. (skjønt, det er vi vel i praksis allereie)

Riktig. Kristne utnytter islamfrykten for alt det er vært i sitt desperate forsøk i å skremme folk inn i religionen sin.

MikkelRev sitt innlegg er et praktsempel på det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...