Knast Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) indirekte norsk kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/03/21/320464.html edit: en til.. Hva kan vi da med vitenskapelig sikkerhet slå fast? - At Jesus har levd, at han hadde familie, at han ble henrettet under Pontius Pilatus. Og som Plinius skriver: Det fantes kristne som trodde at Jesus var Gud. Hvis vi skal vite om grunnen til at han ble henrettet, må vi til evangeliene. edit2: fixet quote.. Endret 14. august 2005 av lathorv Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hahahaha. Sendte en mail til den lokale kirken hvor jeg spurte om det var mulig å sjekke om jeg var medlem av statskirken eller ikke. 1 time etter får jeg telefon fra dem hvor de sier at jeg faktisk er medlem. Så sier jeg at jeg har lest litt i norske lover om dette. Siden moren min er medlem, så ble jeg automatisk medlem når jeg ble født (uavhengig om jeg er døpt eller ikke). Men siden jeg ikke er døpt så skulle jeg automatisk (nesten som et mirakel) falle ut når jeg ble 18 år. Og spurte hvordan jeg fremdeles kan være medlem når jeg begynner å nærme meg 20. Han svarte med at systemet deres funker ikke så bra og bortforklarte det med masse tull. Heldigvis sa han at han skulle fjerne meg fra medlemslisten for meg. Men kom igjen folkens. Kom dere vekk fra den dritten. Dette er tvangskristning for pokker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Jammen hadde de ikke oppført meg også. Utrolig frekt! Kjære Sindre (...) Vi viser til opplysninger på e-post og kan bekrefte at ditt navn er slettet fra medlemsregisteret for Den norske kirke. Vi beklager at du sto feiloppført og har nå rettet dette. Vi takker for henvendelsen. Vennlig hilsen Kirkerådet Berit Nyborg konsulent Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 sindres, til meg sa samme dama at jeg måtte henvende meg til den lokale kirka for utmeldelse... hmm sender mail om at hun snarest sletter meg! Dette er ikke akseptabelt. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Vi kan bekrefte at ditt navn er slettet fra medlemsregisteret for Den norske kirke. Vennlig hilsen Kirkerådet Berit Nyborg Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 hm, jeg er ikke døpt og jeg har aldri hatt noe med kirka å gjøre. Begge foreldrene mine er utmeldt og svært få i min nærmeste familie er medlem. Hvis jeg er oppført som medlem så smeller det. *sende mail* Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 hm, jeg er ikke døpt og jeg har aldri hatt noe med kirka å gjøre. Begge foreldrene mine er utmeldt og svært få i min nærmeste familie er medlem. Hvis jeg er oppført som medlem så smeller det. *sende mail* Samme her. Dette provoserer meg grundig. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Nå måtte jeg nesten sjekke, jeg også. *Vente på svar fra kirken*. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 indirekte norsk kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/03/21/320464.html edit: en til.. Hva kan vi da med vitenskapelig sikkerhet slå fast? - At Jesus har levd, at han hadde familie, at han ble henrettet under Pontius Pilatus. Og som Plinius skriver: Det fantes kristne som trodde at Jesus var Gud. Hvis vi skal vite om grunnen til at han ble henrettet, må vi til evangeliene. edit2: fixet quote.. At en mann ved navn Jesus har levd beviser jo ikke at kristendommen har et bedre grunnlag enn Darwins teorier. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Heldigvis slipper jeg det fordi jeg ikke er døpt Jeg også, ville aldri stått i den ford*mte tingen der... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Heldigvis slipper jeg det fordi jeg ikke er døpt Jeg også, ville aldri stått i den ford*mte tingen der... Jeg er ikke døpt. Ingen av foreldrene mine er medlem av Statskirken - faren min har aldri vært, moren min meldte seg ut for minst 25 år siden. Allikevel stod jeg oppført. Hva lærer dette oss? Den norske kirke skyr ingen midler for å få statsstøtte, og dessverre kan ingen være sikre på at de ikke blir misbrukt i Guds navn. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 (endret) sindres: Slik praksis er jo katastrofal! Medlemslistejuks fikk enorme følger (og skapte masse oppstyr) for Målungdommen for noen år tilbake. Dette må det gå an å lage oppstyr om! Edit: I bunn og grunn er det jo snakk om tyveri av det norske folks penger. Endret 9. september 2005 av gspr Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Det er vel strengt tatt ingen direkte sammenheng mellom antall medlemmer i Statskirken og tilskuddet den får. Tilskuddet bestemmes så vidt jeg vet over statsbudsjettet, og det er ikke avhengig av antall medlemmer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Det er vel strengt tatt ingen direkte sammenheng mellom antall medlemmer i Statskirken og tilskuddet den får. Tilskuddet bestemmes så vidt jeg vet over statsbudsjettet, og det er ikke avhengig av antall medlemmer. Det stemmer faktisk. Kilde: - Gledelig opprydding i medlemslister. - Den norske kirke mottar ikke offentlig støtte basert på medlemstall, slik øvrige tros- og livssynssamfunn gjør. Grunnen til at vi ønsker å tilskrive alle "dobbeltmedlemmene" er at vi tar medlemskap i tros- og livssynssamfunn på alvor. Ja, jeg føler virkelig at Kirken tar medlemskaps-saker på alvor. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Staten har sikret seg at kirken ikke får mindre penger selv om den får mindre oppslutning. Hykleri. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 - Husk å legge ved godkjent kopi av dåpsattest. Håper moderatorene ikke syns dette er unødvendig bump, for jeg syns ikke det. Nå som jeg har meldt meg inn i Human-Etisk Forbund (Er gratis for alle mellom 15-24 år) fikk jeg i tillegg en lapp som kan fylles ut for å melde seg ut av statskirken. Og der står det noe utrolig viktig som jeg ikke har fått med meg. Etter 01.01.06 (er jo snart 1 år siden!) trenger man ikke å legge ved en kopi av dåpsattesten!! Dette var jo 90% av grunnen til at alle vennene mine aldri gadd å melde seg ut. Så nå skal jeg ut å spre ordet og få de late jævlene til å gjøre noe med saken. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Vil bare si at det er mange som har trøbbel med å melde seg ut av Kirken. Jeg hadde det selv. Sendte inn kopi og alle papirer jeg skulle. Til og med attestert kopi med politiet. Men ble jeg meldt ut? Neida. Noen måneder senere fikk jeg brev om at jeg sto oppført i to trossamfunn ("Alt som er", et morsomt påfunn fra en advokat som jobber med bl.a. slike spm, i tillegg til Kirken). Nå skal jeg endelig være utmeldt, men det er bare takket være statens forsøk på å prøve å rydde litt opp i dette her. Mener dette er økonomisk kriminalitet fra Kirkens side. Slik jeg har forstått det får de penger for hver medlem de har. Når folk så melder seg ut, og de ikke "godtar" dette ved å fjerne oss fra registrene, og så får penger for oss, er det noe som er veldig galt. Det var storstyr for noen år siden da bl.a. en del politiske ungdomspartier gjorde noe lignende. De fikk penger for medlemmer de ikke hadde. Hadde vært fint med likhet for loven... Ellers syns jeg "Spaghetti Monster" religionen i USA er helt topp! Edit: Etter å ha løftet blikket litt over siste innlegg ser jeg at Kirken visstnok ikke får per "medlem", men en viss sum over statsbudsjettet. Glem derfor hva jeg skrev ovenfor om kriminalitet osv. Men det er fortsatt ikke likhet for loven. Enten må alle trossamfunn få betalt tilskudd per hode, eller så må ingen få noe. Personlig syns jeg det siste er best, men et minstekrav er jo at det er like forhold. Endret 1. desember 2006 av Pangaea Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) dette er økonomisk kriminalitet fra Kirkens side.Ja, men så kommer spørsmålet: hvorfor skal kirken bruke penger på å holde medlemslistene oppdaterte når kirken ikke taper på at medlemslistene ikke er det (de eneste taperne er de ulike trossamfunnene som ikke får midler pga kirken)? HEF taper årlig flere millioner i støtte pga slike dobbeltføringer. Jeg har selv meldt meg ut av kirken og inn i HEF, da kun fordi jeg ønsker at HEF skal få pengestøtte (jeg har faktisk ringt både HEF sentralt og lokallaget og sagt jeg ikke ønsker noe som helst tilsendt). Dette er nemlig en stemmerett, og dessverre er det slik at Den norske kirke trapper på denne retten alle over 16 år (?) i følge lovverket har. Grunnen til at Norge "kun" ble rangert som verdens fjerde beste demokrati var mye pga statskirkeordningen. [edit] Ser hva Pangaea sier, og når jeg tenker meg om kan det stemme. Endret 1. desember 2006 av Sigmund_Freud Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Ja, men så kommer spørsmålet: hvorfor skal kirken bruke penger på å holde medlemslistene oppdaterte når kirken tjener på at medlemslistene ikke er det? Fordi det er en statskirke, og da forventer jeg at de skal prøve å holde det rettferdig. Selv om det kanskje går ut over seg selv. Hvis kirken hadde vært eid av privatpersoner kunne jeg derimot akseptert det. Klart jeg hadde syns det var uetisk, men hadde ikke forventet noe annet. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Fordi det er en statskirke, og da forventer jeg at de skal prøve å holde det rettferdig. Selv om det kanskje går ut over seg selv.Som jeg sa, det er spesielt én grunn til at Norge ikke kom høyere enn fjerdeplass på demokratitoppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg