Gå til innhold

Utmelding av statskirken

Anbefalte innlegg

Finnes det en form for "livsynsorganisasjon" som dyrker vitenskapen, eller på en eller annen måte er imot statskirken (helst ikke satanisme). Har lyst til å melde meg inn i noe slikt bare på trass.

Human-etisk forbund. :)

Passer for de aller, aller fleste agnostikere og ateister. Har vært medlem der siden jeg ble konfirmert. Betaler gladelig de 50 kronene i året, de gjør en del bra greier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Human-Etisk forbund:

- 66.000 medlemmer

Det humanistiske livssyn tar utgangspunkt i mennesket selv. Livssynet er bygget på en oppfatning om at vi kan leve gode liv uten religion eller overtro.

Humanister forholder seg til livet ved hjelp av fornuft, erfaring og fellesmenneskelige verdier. Humanister lar seg inspirere av den rike kultur mennesker har skapt opp gjennom århundrene og av vitenskapens stadige søken etter svar. Vi forsøker å gjøre det beste ut av våre liv, ved å skape mening og finne mål for oss selv. Vi har selv ansvar for våre handlinger og må arbeide sammen med andre for det felles beste.

Toleransen har imidlertid sin grense, vi kan ikke tolerere at noen krenker menneskerettighetene. Humanismen motarbeider religiøs fundamentalisme og undertrykking og tar avstand fra totalitære politiske ideologier.

Mennesket har iboende muligheter for å utvikle både gode og mindre gode sider. Derfor trenger vi ikke bare idealer og frihet, vi må også ha regler for mellommenneskelig atferd, avledet av respekt og omtanke. Og samfunnet må bekjempe atferd som ødelegger og undertrykker andre mennesker og deres liv.

Lenke til kommentar
Zethyr, sosialisme er ikke totalitært. Stalinisme er derimot totalitært. Les litt historie før du uttaler deg.

Noen regner sosialisme for å være totalitært (i større eller mindre grad). Det er ikke alle som ser de store forskjellene på kommunismevarianter o.l. her i verden. Jeg regner totalitarisme for "å være eller ikke være", men jeg vet at andre setter grader av totalistarisme. Det er derfor jeg spurte, for å få vite hva HUF ser på som totalitært.

Lenke til kommentar

Når jeg leser denne tråden begynner jeg å angre på at jeg i det hele tatt konfirmerte meg kristelig. Kan jeg fremdeles melde meg inn i en annen livssynsorganisasjon, såsom Human-etisk forbund, og dermed kansellere medlemskapet i kirken?

Lenke til kommentar
Når jeg leser denne tråden begynner jeg å angre på at jeg i det hele tatt konfirmerte meg kristelig. Kan jeg fremdeles melde meg inn i en annen livssynsorganisasjon, såsom Human-etisk forbund, og dermed kansellere medlemskapet i kirken?

Ja. Jeg vet ikke om det går automatisk, eller om du må melde deg manuelt ut av statskirken, men det er mulig, ja.

Lenke til kommentar

Har hørt snakk om en debatt som gikk før sommerferien, hvor det var snakk om å skille kirke fra staten, noe jeg lenge selv har ønsket skal skje. Er det noen som klarer å grave fram noe fra denne debatten? Håpet selv at den skulle live opp litt etter at ferien var ferdig, men har fremdeles ikke sett noe spesielt.

Noen som kunne si litt om hvilke følger dette får for kirken, om vi lengere ikke har en statkirke? Vil sa kirken bli sett på som et helt vanlig tro-samfunn, og dermed også få "penger pr hodet"?

Lenke til kommentar

Fra: Nyborg, Berit

Sendt: 9. august 2005 12:42

Til: Lindseth, Astri Beate

Emne: RE: statskirken

Thomas Lie-Gjeseth

Vi viser til forespørsel på e-post og kan bekrefte at ditt navn står oppført i medlemsregisteret for Den norske kirke. Vi gjør oppmerksom på at det er bare de som er døpt som kan være medlem av kirken. Dersom du ikke er døpt står du altså feiloppført. Inn- og utmelding av Den norske kirke skjer ved det lokale kirkekontor. Vi ønsker tilbakemelding dersom du ikke er døpt eller er utmeldt slik at vi kan rette eventuelle feil.

Vennlig hilsen

Kirkerådet

Berit Nyborg

konsulent

Satans svindlere, jeg er ikke døpt, har såvidt satt foten innom en kirke, enda klarer de å sette meg inn på lista dems. Ikke rart de får mange medlemmer og stor offentlig støtte om det er slik de svindler seg til medlemmer! De bringer skam over statskirke-institusjonen.

Lenke til kommentar

Fra: Nyborg, Berit

Sendt: 9. august 2005 12:42

Til: Lindseth, Astri Beate

Emne: RE: statskirken

Thomas Lie-Gjeseth

Vi viser til forespørsel på e-post og kan bekrefte at ditt navn står oppført i medlemsregisteret for Den norske kirke. Vi gjør oppmerksom på at det er bare de som er døpt som kan være medlem av kirken. Dersom du ikke er døpt står du altså feiloppført. Inn- og utmelding av Den norske kirke skjer ved det lokale kirkekontor. Vi ønsker tilbakemelding dersom du ikke er døpt eller er utmeldt slik at vi kan rette eventuelle feil.

Vennlig hilsen

Kirkerådet

Berit Nyborg

konsulent

Satans svindlere, jeg er ikke døpt, har såvidt satt foten innom en kirke, enda klarer de å sette meg inn på lista dems. Ikke rart de får mange medlemmer og stor offentlig støtte om det er slik de svindler seg til medlemmer! De bringer skam over statskirke-institusjonen.

Huffda.

Meldte meg ut av statskirka for 13 år siden.

Tror jeg skal sende en mail for å sjekke "ståa".

Gleder meg til den dagen Staten og Den Norske Kirke skilles ad :thumbup:

Mvh

Lenke til kommentar

1. Trådstarter sier at religion er vitenskapelig bevist feil. Det er det ikke. Lite av kristendommen er motbevist, men en del historiske fakta er bekreftet vitenskapelig. Uansett handler tro om å tro.

2. Jeg er selv Kristen, døpt, konfirmert og medlem av statskirken, og synes Human-Etisk forbund er en veldig bra humanitær organisasjon. Om du overhodet ikke har interesse for tro eller kristendom, er jeg enig i at dette er en bra forening.

3. Hva er galt med at kirken får penger for dere? Som også er nevnt i tråden er statskirken gratis. Den har ingen konsekvenser for deg overhodet. Tror btw at andre religiøst organisasjoner for støtte på lik linje med kirken..

4. Hvilke konsekvenser har det at vi har statskirke i Norge. De må gjerne skilles for min del, men er den et problem?

Lenke til kommentar
1. Trådstarter sier at religion er vitenskapelig bevist feil. Det er det ikke. Lite av kristendommen er motbevist, men en del historiske fakta er bekreftet vitenskapelig. Uansett handler tro om å tro.

2. Jeg er selv Kristen, døpt, konfirmert og medlem av statskirken, og synes Human-Etisk forbund er en veldig bra humanitær organisasjon. Om du overhodet ikke har interesse for tro eller kristendom, er jeg enig i at dette er en bra forening.

3. Hva er galt med at kirken får penger for dere? Som også er nevnt i tråden er statskirken gratis. Den har ingen konsekvenser for deg overhodet. Tror btw at andre religiøst organisasjoner for støtte på lik linje med kirken..

4. Hvilke konsekvenser har det at vi har statskirke i Norge. De må gjerne skilles for min del, men er den et problem?

Jeg fatter ikke hvorfor jeg gidder, når det er åpenbart at du ikke orker å lese gjennom de foregående sidene, hvor det meste av det du sier er blitt diskutert opp og ned:

1) *Bite tennene sammen for å unngå å skrike* - BEVISBYRDEN LIGGER HOS DE SOM PÅSTÅR NOE - her de religiøse. DET ER DE SOM SKAL BEVISE, IKKE VI SOM SKAL MOTBEVISE.

3) Neida, det får selvsagt ingen konsekvenser, for Staten har som kjent evig med penger. Og penger som går til kirken pga. folk som står feiloppført (reminds me, kanskje jeg bør sjekke òg) kunne aaaaldri gått til andre formål. :nei:

4) Det er et problem. Her er et par grunner:

a) Staten legitimerer noe som ikke på langt nær er bevist, og som dermed må antas å være USANT. Det blir som om Staten skulle opprette en gratis astrologitjeneste, eller lignende.

b) Staten blander seg i tro ved å heve én trosretning over de andre. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om dette, sånn egentlig, men jeg ser absolutt de menneskerettslige aspektene.

c) Det koster penger. Privatiser tro, nå! Hadde det vært opp til meg, hadde hver bidige person som arbeider i den Norske Kirke (og alle andre statsstøttede trossamfunn) mistet sin støtte på dagen. Deretter ville noe støtte blitt gjenopprettet i form av generell støtte til interesseorganisasjoner, veldedighetsorganisasjoner, og vedlikeholdere av gamle bygg (som noen av de flotte, gamle kirkebyggene vi har). Utover det må de troende selv støtte sine hellige menn. Det hadde nok blitt trange tider for prester, men herregud, å utdanne seg til teolog i år 2005 må da ses på som noe latterlig, vel?

Lenke til kommentar

kan ikke se det har blitt diskutert så mye.. ser en enveiskjøring mot kirka bare.. sorry hvis jeg irriterer deg, og takk for svar..

1) *Bite tennene sammen for å unngå å skrike* - BEVISBYRDEN LIGGER HOS DE SOM PÅSTÅR NOE - her de religiøse. DET ER DE SOM SKAL BEVISE, IKKE VI SOM SKAL MOTBEVISE.

vi trenger ikke bevise noe.. vi tror. Dessuten bør du kanskje lese hva som står i første tråd.. Jeg tar det her jeg:

Ettersom vi lever i et samfunn hvor religion er motbevist og feil skal jeg melde meg ut av statskirken da jeg tror helt og holdent på grunnprinippene av vitenskapen.

nevner btw at moderatorer ikke er glad i STORE bokstaver..

Lenke til kommentar

Jeg tror på usynlige flyvende rosa elefanter på baksiden av mars, jeg snakker med disse elefantene via telekinese hver natt før jeg legger meg, og hvis noen er slemme med meg så kommer elefantene og tråkker på de slemme. Jeg må også bygge et hus som elefantene kan overnatte i når de har tatt turen fra mars og hit for å hjelpe meg.

Bør jeg få penger for å praktisere sinnslidelsen min?

Lenke til kommentar
Jeg tror på usynlige flyvende rosa elefanter på baksiden av mars, jeg snakker med disse elefantene ...

nei du burde komme på galehus..

alvorlig: jeg synes du skal respektere at noen velger å tro. de fleste kristne respekterer at folk ikke vil tro på det samme som dem, eller ikke tro i det hele tatt. du har dårlig forståelse og bør la være og komme med sånne poster..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...