Gå til innhold

Utmelding av statskirken

Anbefalte innlegg

Ettersom vi lever i et samfunn hvor religion er motbevist og feil skal jeg melde meg ut av statskirken da jeg tror helt og holdent på grunnprinippene av vitenskapen. Religion er for meg noe jeg ikke vil være del av lengre.

Jeg vet det er mange flere som ikke tror på religion og jeg oppfordrer alle til å delta på utmeldingen slik vi kan få en demper for den religiøse sinnsforvirrelsen.

----==== UTMELDING AV DEN NORSKE KIRKE ====----

Til _____________________________________ prestekontor.

Jeg melder meg herved ut av Den norske kirke, og ber

prestekontoret snarest sende meg attest for utmelding.

Jeg ønsker ikke å bli kontaktet angående utmeldingen.

Jeg ønsker heller ikke å begrunne utmeldingen utover dette.

Etternavn: ________________________________________________

Fornavn og evt. mellomnavn: _______________________________

Fødselsnummer (11 siffer): ________________________________

Fødested: _________________________________________________

Dåpssted: _________________________________________________

Dåpsdato: ________________________________________________

Nåværende bostedsadresse: _________________________________

Eventuelle barn under 15 år som skal meldes ut:

Sted: ______________________ Dato: ______________________

Underskrift: ______________________________________________

-----------------------------------------------------------

- Husk å legge ved godkjent kopi av dåpsattest.

- For barn under 15 år må begge foreldre gi skriftlig

samtykke.

- Utmeldingen sendes som brev til ditt lokale prestekontor.

Du finner adressen til ditt lokale prestekontor ved å

sjekke denne adressen på www.kirken.no:

http://www.kirken.no/kart.cfm.

-----------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal melde meg ut snarest mulig. Men må jeg være 18år for å gjøre det uten tilatelse fra foresatte?

Edit:

Ser ikke slik ut fra det skjemaet du har nei.

Men det er en ting til jeg lurer på. Jeg har hørt rykter om at det koster penger å ikke være medlemm i noen form for relgiøs/etisk organisasjon. Kan noen bekrefte om dette stemmer?

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Jeg skal melde meg ut snarest mulig. Men må jeg være 18år for å gjøre det uten tilatelse fra foresatte?

Edit:

Men det er en ting til jeg lurer på. Jeg har hørt rykter om at det koster penger å ikke være medlemm i noen form for relgiøs/etisk organisasjon. Kan noen bekrefte om dette stemmer?

Nei, det kan umulig stemme. Men melder man seg ut, så sparer man samfunnet for utgifter. Jo færre medlemmer av kirken, jo færre penger får kirken av staten.

Lenke til kommentar

Edit:

Nei, det kan umulig stemme. Men melder man seg ut, så sparer man samfunnet for utgifter. Jo færre medlemmer av kirken, jo færre penger får kirken av staten.

Helt enig. Det virker jo totalt ulogisk.

Lenke til kommentar

I Norge er det i praksis vanskelig å være utenfor noe livsyns- eller religiøst samfunn. Statskirken melder deg automatisk inn igjen om du ikke er medlem av noe annet etter en viss tid. Snakker om grådige mennesker, de får jo penger per hode. Hva hvis jeg ikke ønsker at en eneste slik organisasjon skal få penger for at jeg er medlem? Det blir ikke lett.

Lenke til kommentar
I Norge er det i praksis vanskelig å være utenfor noe livsyns- eller religiøst samfunn. Statskirken melder deg automatisk inn igjen om du ikke er medlem av noe annet etter en viss tid. Snakker om grådige mennesker, de får jo penger per hode. Hva hvis jeg ikke ønsker at en eneste slik organisasjon skal få penger for at jeg er medlem? Det blir ikke lett.

Fyfaen, slikt gjør meg skikkelig forbannet :mad:

Finnes det en form for "livsynsorganisasjon" som dyrker vitenskapen, eller på en eller annen måte er imot statskirken (helst ikke satanisme). Har lyst til å melde meg inn i noe slikt bare på trass.

Lenke til kommentar
Hva gjør det om man er medlem? Man trenger jo ikke å gjøre noe som medlem...

Så hvorfor melde seg ut? Bare fordi man ikke tror på?

Det som er galt, er at kirken da får penger for at du er medlem, penger som kunne gått til bedre formål enn eventyr-klubber i fine hus.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan de gjøre det uten min tillatelse. Om de gjør det bør jeg kunne sende en faktura til dem for missbruk av mitt navn i deres lister, evt. anmelde dem.

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvem som blir innmeldt igjen, men jeg har hvertfall sett eksempler på at dette har skjedd med de som har meldt seg ut i voksen alder. Det Norge trenger er en livssynsnøytral organisasjon som man betaler en éngangsavgift for å bli med i, og kan få tilbake pengene om man melder seg ut. Disse pengene burde holde til å dekke kremering + gravleggelse, men ikke mer. Andre livssynsorganisasjoner og eventyrklubber burde også ha en fast avgift betalt av de som er medlemmer, fremfor av alle gjennom skatt.

Lenke til kommentar
Heldigvis slipper jeg det fordi jeg ikke er døpt :)

Hvis en av foreldrene dine er medlem blir du automatisk medlem, men blir fjernet igjen når du fyller 18 år (sier reglene hvertfall, er neimen ikke sikker om det er slik i realiteten).

Men melder man seg ut, så sparer man samfunnet for utgifter. Jo færre medlemmer av kirken, jo færre penger får kirken av staten.

"Kirkeskatten"

Hedningsamfunnet får ofte forespørsel om "kirkeskatten", og om hvordan man kan forhindre at Statskirken "får kloa" i skattepengene våre.

Kirken får like mye penger om du er medlem av Statskirken, står utenfor, eller er medlem av et annet støtteberettiget tros- eller livssynsamfunn. Årsaken er at det ikke finnes noen egen "kirkeskatt", men at Statskirken får bevilgninger over statsbudsjettet. Man regner så ut hvor mye dette blir pr. medlem. Så bevilger man et tilsvarende beløp pr. medlem til andre støtteberettigede tros- eller livssynsamfunn. Statskirken får ikke nødvendigvis mindre penger om andre samfunn får mer.

Det må ganske mange ut av statskirken før myndighetene forstår at de må bevilge mindre penger til statskirken.

For å få redusert Statskirkens makt og innflytelse i et langsiktig perspektiv er det derfor nødvendig for folk å melde seg ut av Statskirken umiddelbart.

Lenke til kommentar
Hvis en av foreldrene dine er medlem blir du automatisk medlem, men blir fjernet igjen når du fyller 18 år (sier reglene hvertfall, er neimen ikke sikker om det er slik i realiteten).

Hm ja jeg er da over 18.. Mulig mamma er medlem i statskirka, men ikke pappa...hm!

Om dere vil trasse statskirka, bli ateister :)

Vil du ikke det, er min erfaring at human etisk forbund har mange gode prinsipper.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet får statskirken fremdeles statsstøtte for deg så lenge du ikke er medlem av et annet trossamfunn som mottar samme form for statsstøtte. Er dette riktig?

Scarface siterte nokon luringar om det, sjå eit par postar ovanfor.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...