Gå til innhold

Kjøpe Windows XP 64-Bit eller vente på Vista?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en stund tekt på å kjøpe Windows XP 64-bit for å få utnyttet 64-bit systemet mitt mest mulig, men nå som jeg har sett at Windows Vista skal komme har jeg blitt usikker på om jeg skal kjøpe det eller ikke. Mest på grunn av at jeg er redd for at Microsoft vil prioritere Vista framfor XP med tanke på oppdateringer og forbedringer. Og at XP vil fort vil bli "gammelt". Burde jeg kjøpe XP 64-bit nå, eller vente til Vista kommer og heller holde meg til XP 32-bit i mellomtiden? Spør spesielt dere som har testet betaen av Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For alt i verden, ikke bruk x64. Du får ikke utnyttet 64-bit prosessoren din siden det ikke finnes programmer som utnytter den, og ca 50% av programvaren vil feile/ikke fungere slik det skal. I tillegg vil du ha store problemer med å få hardware til å fungere.

I Vista fungerer så og si alt av XP-programvare.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper Win64bit og er storfornøyd. Er bare tull at rundt 50% av programvaren ikke vil funke. Win64 er bakoverkompatibelt og jeg synes faktisk at 32bit programmene mine kjører raskere in Win64. Det du kan slite med ved å gå over til et 64bit system er drivere til skriver/scanner. De er rett rundt hjørnet dog, Epson har allerede gitt ut 64bit drivere til sine nyeste skrivere. HP sine er rett rundt hjørnet.

Selve Win64 er merkbart raskere da den bygger på Windows Server 2003 isteden for gammel Windows arkitektur. Det vil også si at all støtte for 16 bit programmer er borte...

Når det gjelder programvare vil du kanskje støte borti problemer på antivirus siden, men NOD har nettopp sluppet en 64 bit versjon og Symantec har hatt en versjon ute en stund med støtte for Windows 64 bit (Symantec.AntiVirus.Corporate.v10.0.1.1000).

Jeg ser ingen grunn til å ikke prøve ut Win64. Alle drivere som blir laget for Windows64 vil også funke i Vista, så det blir en smal sak å konvertere til Vista.

Hilsen en storfornøyd Windows XP 64bit Pro bruker. (Du må gå for den Engelske versjonen dog, den Norske utgaven er ventet utpå høsten......)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...