Gå til innhold

Trøbbel med Abit KT7-RAID og raid0

durabit

Anbefalte innlegg

Noen som har god erfaring med å kjøre Raid0 med KT7-hovedkortet.

KT7 hovedkortet har jeg hatt en god stund og det har alltid vært litt kranglete. F.eks. måtte jeg høyne core volten med 0.1 V for at USB-enhetene skulle fungere som de skulle.

Nå sist testet jeg ut Raid0 med en 30GB 75GXP IBM og en 40GB 60GXP IBM. Det fungerte virkelig bra så lenge jeg ikke hadde harddisker montert til de andre IDE-portene. Jeg klarte heller ikke å kjøre Raid med en Tekram SCSI kontroller (Plextor) montert i PCI slot nr. 4. Litt rart da Highpoint-kontrolleren deler IRQ med PCI slot nr. 5 og denne var tom.

Begynner å bli lei av hele hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelog det ja. Men fungerer det noe særlig med en 30Gb disk og en 40Gb disk da? Du kaster jo bort minst 10Gb. :sad:

Har KR7A-RAID som har Highpoint Raid kontroller og jeg har ingen problemer.

Prøv forskjellige disker, etc. om mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt raid0 på to 60gxp 60gb-disker siden før påske, og det fungerer bra. Har du flasha bios? Har du samme versjon på hpt-bios og -driver? Jeg har også tømt slot 5, hpt-kontrolleren liker ikke å dele irq. Slot 4 og 6 deler også irq, hadde du noe i slot 6 da du prøvde med scsi?

Du burde kansje kjøre software-raid istedenfor hardware-raid. Det er like raskt. Da får du også brukt de siste 10 g-bytene på 40-gig-disken. Har du windows xp pro er dette lett å sette opp.

Lei? Pokker, jeg vil ha et hovedkort der jeg plugge inn hvilketsomhelst pci-kort i hvilkensomhelst pci-slot. Dette kortet fikk massiv god kritikk da det kom, se fx. http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ab...aid/index7.html

De som tester hovedkort burde plugge i alle slags rare kombinasjoner av obskure tilleggs-enheter, og kjøre på full guff for å se om det holder. _Det_ ville vært en bra stabilitetstest.

Neste gang blir det Intel-chipsett på meg!

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Den 2002-08-04 23:31, arehb skrev:

Jeg har kjørt raid0 på to 60gxp 60gb-disker siden før påske, og det fungerer bra. Har du flasha bios? Har du samme versjon på hpt-bios og -driver? Jeg har også tømt slot 5, hpt-kontrolleren liker ikke å dele irq. Slot 4 og 6 deler også irq, hadde du noe i slot 6 da du prøvde med scsi?

Du burde kansje kjøre software-raid istedenfor hardware-raid. Det er like raskt. Da får du også brukt de siste 10 g-bytene på 40-gig-disken. Har du windows xp pro er dette lett å sette opp.

Lei? Pokker, jeg vil ha et hovedkort der jeg plugge inn hvilketsomhelst pci-kort i hvilkensomhelst pci-slot. Dette kortet fikk massiv god kritikk da det kom, se fx. http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ab...aid/index7.html

De som tester hovedkort burde plugge i alle slags rare kombinasjoner av obskure tilleggs-enheter, og kjøre på full guff for å se om det holder. _Det_ ville vært en bra stabilitetstest.

Jeg vil bli svært overraska hvis noen greier å kjøre et kt7-kort stabilt med alle 6 pci-portene og agp-slottene fulle.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Kanskje George Breeses latency patch kan fikse biffen for deg. Den kan fikse dette og tilsvarende problemer på kort med via chipsett på grunn av buggy 686 bro.

Jeg har kjørt RAID 0 på samme kortet i snart et år nå, og det har fungert stort sett svært bra.

Det kan være noe kluss med andre enheter på IDE koblingene, har bare en CDrom der, men av og til "stanger" exploreren litt i xp.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 23:31, arehb skrev:

Lei? Pokker, jeg vil ha et hovedkort der jeg plugge inn hvilketsomhelst pci-kort i hvilkensomhelst pci-slot. Dette kortet fikk massiv god kritikk da det kom, se fx.

mvh

Are-Harald.

-Jeg har nettverkskortet (3com 905C-TX) i slot 6.

-Kan jeg bruke Raid Administrator fra highpoint til å lage software raid? De to IBM-diskene er bare ment å være backupdisker samt brukes til videoredigering. Er ikke så nøye om jeg mister 10 GB bare det er kjapt. Jeg leste på Pauls KT7-side at det var flere som hadde mitt RAID-problem. Alternativet var å sette opp på samme kabel. Det har jeg prøvd og det fungerer men da er også ytelsen ikke noe å skryte av.

-Jeg vil også ha et kort som det bare er å plugge inn kortene og så fungerer det. Jeg har også erfart med dette Abit-kortet at jeg får sterk reduksjon i ytelsen hvis jeg installerer Win2000 med ACPI. Det har fungert bra tidligere men da tror jeg PCI-kortene var plassert annerledes. Kortet er altså kranglete selv om jeg har PCI-kort fra bare anerkjente merker: ATI Radeon AIW skjermkort, 3COM nettverkskort, Diva Eicon ISDN, Tekram SCSI-kontroller og SB 128. Kanskje ikke helt bra det siste :smile: Har lest at mange har hatt problemer med SB Live på Abitkort.

Lenke til kommentar

Etter en del testing har jeg endet opp med å kjøre to harddisker i raid0 på samme kabel. Jeg har ikke klart å sette opp et stabilt raid0-system med separate kabler slik det bør gjøres. Jeg tviler på at mitt neste hovedkort vil være VIA-basert med de dårlige erfaringene jeg har hatt med Abit KT7-RAID.

Lenke til kommentar

Det er uansett på tide å selge unna et så gammelt hovdekort. Jeg hadde selv 2 utgaver av det (KT7 og KT7A-raid) og var veldig fornøyd. Alle ting lar seg ordne fordi det er veldig mange som har det og dermed finnes det mye løsninger på problemene rundt på nettet. (Bare synd kondensatorene er av lav kvalitet og ofte lekker på gamle abit-kort)

Her er en av de beste guidene på KT7-serien: http://go.to/kt7faq

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...