Ozzi Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Filmen jeg nå redigerer blir på godt og vel 1 time og 30 min. Får jeg dette på en DVD-plate uten at det går merkbart utover kvaliteten? Lenke til kommentar
Kenny-boy Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Filmen jeg nå redigerer blir på godt og vel 1 time og 30 min. Får jeg dette på en DVD-plate uten at det går merkbart utover kvaliteten? tror det blir sånn ca halvparten av kvaliteten.. kan hende jeg tar grovt feil men edit: tror også dette kan variere etter hvor bra videokamera du har Endret 7. august 2005 av Kenny-boy Lenke til kommentar
Ozzi Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Jeg har et passe bra kamera liker jeg å tro, Panasonic GS400. Så hvor lang kan jeg ha filmen før man legger merke til kvalitetstapet? Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Det er jo ikke bare kompresjonsfaktoren på filmen som avgjør hvor bra den vil bli seende ut, men hva slags medium den skal vises på. Feks vil en høyoppløst flatskjerm-tv lettere gi inntrykk av kompresjonen. Poengene er: DVD singel layer 4,7GB DVD double layer 9,4GB En time DV-kasett 13GB Så om du vil ha hele filmen din inn på en dvd-plate, blir det noe kompresjon/omgjøring av filformat, men det burde med riktige kompresjonsalgoritmer (husker ikke hvilke som er best) bli av god kvalitet, uten at kompresjonen kommer visuelt frem. Og selvfølgelig om du har mulighet til å brenne double layer, eller bare singel.. Endret 7. august 2005 av photoguy Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 DVD singel layer 4,7GB DVD double layer 9,4GB DVD double layer = 8,5GB Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) DVD singel layer 4,7GB DVD double layer 9,4GB En time DV-kasett 13GB Ikkje noko poeng, ettersom ein uansett må kode om DV AVI-filene ein får frå tape til DVD-kompatibel MPEG-2. Veit dessverre ikkje kor mange minutt film ein kan brenne til ein DVD utan at ein ser noko merkbare kvalitetsforskjellar- Endret 7. august 2005 av incanus Lenke til kommentar
Klaussen Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 går bare fint med 1t 30 min på en 4,7 gb plate. Laget i vår en dvd fra en flerkameraproduksjon på en forestilling -ble vel 1t 33min, og kvaliteten ble super. Da kjørte vi på en constant bitrate i overkant av 5000 og med lyden i mpeg audio. Mener det er rundt om 5000 i bitrate "hollywood" dvd ene ligger på i gjennomsnitt. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 En bekjent som driver med videoredigering profft, sier det er ingen grunn til å bruke høyere bitrate enn 6000 Kbit/sek. Ifølge Pinnacle Studio 8 gir dette 75 min. video. 5000 Kbit/sek gir 86 min, 4000 Kbit/sek gir 102 min 3000 Kbit/sek gir 124 min. VHS-kvalitet tilsvarer 2500-3000 Kbit, eller tar jeg feil? Jeg vil anbefale deg å dele filmen i to og beholde den beste kvaliteten ! Lenke til kommentar
Klaussen Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) En bekjent som driver med videoredigering profft, sier det er ingen grunn til å bruke høyere bitrate enn 6000 Kbit/sek. Ifølge Pinnacle Studio 8 gir dette 75 min. video. 5000 Kbit/sek gir 86 min, 4000 Kbit/sek gir 102 min 3000 Kbit/sek gir 124 min. VHS-kvalitet tilsvarer 2500-3000 Kbit, eller tar jeg feil? Jeg vil anbefale deg å dele filmen i to og beholde den beste kvaliteten ! du henter deg en masse, på å komprimere lyden i mpeg eller ac3. Nå brukte vi ulead dvd workshop 2, der videoen hadde rundt om 4700 kbit/s og audioen ca 190 kbit/s. er det muligheter for å komprimere lyden med pinnacle studio? Endret 8. august 2005 av Klaussen Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Canopus procoder med variabel bitrate gjør filene mye mindre, samtidig som du beholder kvaliteten. Tommy Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Sånn for ordens skyld får man vel nevne at en ettlags DVD-plate er på 4,38 GB, ikke 4,7 GB - selv om det feilaktig står 4,7 GB på dem. Det er en bløff fra produsentenes side. Eventuelt vet de ikke at en kilobyte er 1024 og ikke 1000 bytes. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Vi har muligheten til å velge MPEG audio ved DVD-brenning. Jeg har ikke forsøkt dette, men er det så mye plass å spare med det? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Du sparer fort inn 500MB, eller kanskje enda mer ved å bruke AC3. Du kommer ikke til å høre forskjell. Det er som å bruke MP3 i stedet for WAV. Velg audio bitrate på ca 160 kbit/s. VBR bittrate på video delen sparer også en del plass, og dermed kan du lage filmen i høyere kvalitet. Jeg lager ofte DVD plater med 1,5 time på og merker ikke store forskjellen i forhold til hvis jeg bare hadde 1 time på dem. Stemmer at Hollywood filmene har en bitrate på rundt 5000 kbit/s, men deres råmateriale har en langt bedre kvalitet enn den vi får fra vårt DV kamera, i tillegg bruker de hardware encodere. Dermed trenger de ikke mer enn rundt 5000 kbit/s. Lenke til kommentar
Ozzi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Nå forstår jeg egentlig ganske lite Kunne dere forklare disse uttrykkene dere bruker. Kan godt forklare hvordan jeg skal få komprimert og brent dette også, hvis dere ønsker. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hvilket redigeringsprogram bruker du? Lenke til kommentar
Ozzi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Adobe Premier Pro. Men jeg prøver å finne et gratisprogram der jeg kan brenne den ut på DVD og lage menyer. Har ikke funnet noe enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå