Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk - Sperring av bruker

Anbefalte innlegg

Noe fersk mht. nettverk.

Har etter mye klunder fått satt opp familiens trådløse nettverk mot ADSL-router, slik at våre 3 pc'er (mor, far, tenåring) står koblet opp mot Internet, samt hverandre. :thumbup:

Spm. er; hvordan få kontroll over den pc'en som tenåringen har?? Av høyst gode grunner ønsker jeg å begrense nettilgangen hans, slik at jeg kan slå den av og på, alt ettersom... Er dette i det hele tatt mulig?? :hmm:

Foreldre-pc'ene er utstyrt med Win98SE, mens tenåringspc'en er satt opp med XP. Som sagt trådløs kommunikasjon mot D-link trådløs router.

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja... du kan jo finne mac adressen hans, og bruke mac filtrering på rutern :) så når du vil han skal være på nett, kan du sette inn mac'n hans i "tillat listen" og når du skal skru av, fjerner du den igjen :)

kan ikke helt d-link rutere men jeg vet at det er mulig med mac filtrering på de fleste av dem :)

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å stenge han ute fra nettet i faste tidsrom (f.eks på kvelden/natta) så har de fleste d-link routeren muligheten for å sette opp et filter/firewall regel som er tidsbasert. Du finner dette som oftest under advanced menyen på routeren.

Lenke til kommentar
den finner du ved å trykke start -> kjør -> cmd -> ipconfig /all på PCen du vil hente den fra.

Hvilken D-Link-ruter har du?

Enden: Jeg har en D-link DI-624. Har behov for å sperre også utenom faste tider...

Lenke til kommentar

Det enkleste da er å legge de PC-ene som alltid skal ha nettilgang i MAC-filtreringslista. Så skrur du på allow only når junior skal sperres ute, og skrur det av når han får bruke nett.

624 har også et greit innholdsfilter om jeg ikke hsuker feil. Se under advanced.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...