Gå til innhold

Erfaringer med Ultrasone HiFi 650?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer fælt på å kjøpe Ultrasone sitt 650 headsett, men dette er umulig å oppdrive for lytteprøve. Har noen her på forumet prøvd disse og kanskje kan dele sine erfaringer? :)

Har tenkt å pare de med Sony sin HD5 mp3 spiller. I det siste har jeg søkt mye rundt for å finne ut hvordan spilleren vil klare å drive headsettet. Har ikke kommet fram til noen konklusjon, men kanskje dere kan hjelpe når jeg gir litt informasjon?

Ultrasone 650:

Impedans - 75ohm

Følsomthet - Har jeg desverre ikke funnet ut av enda :( Hvis det er tilsvarende Sound Pressure Level, så er denne på 99 dB.

Sony HD5:

Så i en tidligere tråd på forumet at det var anbefalt å sjekke hvor mye "headphone output" var på mp3 spilleren. Skrev en tråd om dette et annet sted og fikk til svar, "5mw into 16ohms". Skjønte egentlig ingenting av dette :blush:

Edit: Dersom noen også vet forskjellen på Ultrasone 550 og 650 hadde det vært supert med noen ord om dette!

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har ingen erfaring med hverken spiller eller Ultrasone settet, men kan tilby et datapunkt for deg som forsøker å trekke linjene her.

5 mw into 16 Ohm - dette høres lavt ut! Er HD5 forkrøblet ifht EU-standard om lydnivå a la det vi kjenner fra iPod?

Min spiller er iAudio X5, og den er spesifisert å gi 20 mw into 16 Ohm. Mine beste øreklokker har 80 Ohms impedans, og disse passer nogenlunde med spilleren, i den forstand at jeg relativt sjelden bruker fullt volum på spilleren. En fjerdedel av uteffekten ville krevd en hodetelefonforsterker for min del.

Mange hodetelefoner av lettdreven type ligger på 32 Ohm - 16 er muligens vanlig for propper/plugger, dette vet jeg ikke.

Mitt datapunkt her peker ihvertfall i retning av at med mindre uteffekten lar seg 'låse opp' ala iPod, må du regne med å savne en hodetelefonforsterker (bærbare, sogar batteridrevne, slike finnes) med den kombinasjonen du der antyder.

EDIT: Opplåsningsprosedyre.

Endret av Norne
Lenke til kommentar

Supre hodetelefoner. Sitter med de selv. God bass, og som JensL sier, godt og stort lydbilde. Hodetelefonene sitter godt på hodet, putene dekker hele øret (lukka). Eneste ''store'' minuset er vel at bøylen rundt hodet sitter ikke så godt ''på hodet''. Den sklir iallefall hos meg nedover mot pannen om jeg ikke passer litt på. Det er vel det eneste store minuset. ;)

Men jeg kommer iallefall til å kjøpe helt like, den dag jeg skal bytte ut de jeg har nå. Grunn; Jeg elsker lyden på disse hodetelefonene.

Edit: 550 og 650 har ikke stor forskjell. Kanskje litt dyrere komponenter og litt mer luksuriøse skinnputer ved ørene?

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Har hørt litt på diverse Ultrasone-modeller, og inntrykket er ganske positivt egentlig. Lettdrevne hodetelefoner med fokus på god bass og stort lydbilde.

De har en lyd som er lett å like.

Her er mer info fra Headfi.com:

http://www6.head-fi.org/forums/showthread....light=ultrasone

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=87940

Takk for linker! :) Har kun lest den første, så det andre kom godt med :thumbup:

Lenke til kommentar
Hylo, hvor fikk du tak i dine? Sliter med å finne butikker som fører de.. Skulle helst ha prøvd og sett de før jeg eventuelt bestillte, men etter alt skrytet tror jeg at jeg kjøper de uprøvd..

Jeg kjøpte de gjennom et studio her i nærheten. Fikk låne ett par innspilte noen dager for å teste lyden, og var ble storfornøyd. Her en en webshop som fører de, iallefall.

Lenke til kommentar
SØren også, nå står det mellom hifi 550 og 650 samt proline 550.. Ble plutselig litt usikker.. :ermm:

Hm. Ja. Det eneste jeg vet er at det er litt annerledes design på de. Men skal du kjøre ''safe'', hadde iallefall jeg kjøpt Hifi 650.

Lenke til kommentar

Ser at du JensL anbefaler proline 550 over hifi650. Fikk ikke helt tak i grunnen til hvorfor. Kan du være snill å forklare? :)

Tar en ringerunde til alle tenkelige forhandlere av hodetelfoner i bergensområdet i morgen formiddag for å høre om noen av disse er å oppdrive (har fri fra jobben :yes: )

Edit: Egner størrelsen på disse headsettene seg for bærbart bruk forresten? Leste at bøyen er lik til senn.280 og dette settet fant jeg noe stort..

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Ser at du JensL anbefaler proline 550 over hifi650. Fikk ikke helt tak i grunnen til hvorfor. Kan du være snill å forklare? :)

Tar en ringerunde til alle tenkelige forhandlere av hodetelfoner i bergensområdet i morgen formiddag for å høre om noen av disse er å oppdrive (har fri fra jobben :yes: )

Edit: Egner størrelsen på disse headsettene seg for bærbart bruk forresten? Leste at bøyen er lik til senn.280 og dette settet fant jeg noe stort..

Vet egentlig ikke helt hvorfor JensL anbefaler Proline, men. 650 er iallefall rimelig kompakte. Gode å ha på seg. Stilige. Passer til bærbart bruk. Helt klart.

Lenke til kommentar

Hm...hvorfor foretrekke PROline 550 før HFI650? Tja, den er dyrere... :-) Just kidding.

Nå er det en stund siden jeg hørte på dem, men PROline'ene var generelt mer balanserte og detaljerte. Spesielt mellomtonen kom mer fram, og det er ganske så viktig. Merk at nå er jeg ganske pirkete, og disse forskjellene kom fram i direkte sammenligning, så forskjellene er ikke allverdens.

Dog, personlig hadde jeg nok kjøpt meg en PROline.

Konstruksjonen er veldig lik. Hodebøylen er helt lik på HFI- og PROline-modellene, og det er den samme som på Sennheiser HD280 Pro.

Klokkene er litt større på PROline, men det er mest fordi de er runde.

Jeg synes de var stort sett like komfortable å ha på. Hvis man har fobi for blått, er ikke PROline et godt valg. :-)

De demper omtrent like godt, mulig at HFI'en har et lite overtak.

Det er litt vanskelig å si hva som passer best for deg, Aldrack. Skal du kun bruke hodetelefonen fra PC'en eller MP3-spilleren, og til spilling og MP3'er, er vel HFI650'en et like greit valg, da den er litt snillere mot dårlige opptak og kilder.

Skal du bruke den mot stasjonær CD/DVD-spiller og den type kilder, ville jeg gått for PROline'en. Da får du mer detaljer og luftighet.

Så har vel kanskje lommeboka noe den skulle sagt også...

:-)

Lenke til kommentar

Det var nettopp lommeboken som ble avgjørende ja ;) Reiser til Paris neste uke så fant ut jeg ikke kunne brukke allverdens.. Endte dermed opp med HiFi550. Dersom jeg ikke liker disse benytter jeg meg av angreretten og bestiller 650. Tusen takk for all hjelp :)

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Det var nettopp lommeboken som ble avgjørende ja ;) Reiser til Paris neste uke så fant ut jeg ikke kunne brukke allverdens.. Endte dermed opp med HiFi550. Dersom jeg ikke liker disse benytter jeg meg av angreretten og bestiller 650. Tusen takk for all hjelp :)

Knallkjøp. Ultrasone er et genialt merke. :)

Lenke til kommentar

Da var de i hus. Likte lyden veldig godt, men er litt usikker på om de er "for store". Damen sa det å ut som jeg hadde verneklokker på ;) Lurer derfor på om dere vet om Sennheiser sin hd 25-1 er mindre i størrelsen. Har hørt at denne også skal være en verdig kandidat for portabelt bruk. Fant ingenting når jeg søkte på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...