Doleo Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Det bengh sa om trekk fra provisjon ved retur er hvertfall tull. Det er ikke noe problem å retunere vare som er solgt av en annen selger, man slår inn selgernr og tar i mot i selgers navn. Videre er det som sagt mange ganger før her ikke noe direkte provisjon på hvert produkt. Hvertfall ikke i de butikkene jeg har jobbet, både expert og elkjøp, men det er visse bonusordninger. Økt salg av et merke kan gi fordeler for selgeren personlig. Eks. Selger man 20 plasma tver fra pioneer bruker pioneer å gi en oppmerksomhet. Og om man snakker med produsentens representant får man gjerne en veldig god pris på produkter. Men alle selgere skal forsøke å selge det produkt de mener passer kundens behov best, som regel tilfredsstiller dyrere produkt med fler funksjoner flere behov. Ergo er det ofte rimelig å anta selger vil forsøke å selge disse til kundene, gjør han det ikke vil han være en dårlig selger. Men det er helt klart en grå sone et sted, men da tror jeg faktisk bil selgere som pusher på store motorer i norge burde ha dårligere samvittighet. For det er ikke noe flertallet har et reelt behov for. Endret 16. august 2005 av Doleo Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Jeg har hørt at noen elkjøp-butikker hengte opp lister på arbeidsplassen med oversikt over hvor mye hver enkelt selger bidro til bonusen. Dette førte til at selgere ble uglesett av sine arbeidskollegaer dersom de i liten grad bidro til bonusen... Kan noen bekrefte/avkrefte at dette er tilfelle? Uansett var det vel kanskje bare en butikk det var snakk om... Endret 16. august 2005 av tomahg Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg har hørt at noen elkjøp-butikker hengte opp lister på arbeidsplassen med oversikt over hvor mye hver enkelt selger bidro til bonusen. Dette førte til at selgere ble uglesett av sine arbeidskollegaer dersom de i liten grad bidro til bonusen... Kan noen bekrefte/avkrefte at dette er tilfelle? Uansett var det vel kanskje bare en butikk det var snakk om... Ingen hos oss får vite hvor mye den andre fikk i bonus eller bidro til bonus iallefall. Det er jo igrunn en privatsak. Og om en person bidro lite til bonusen, så er vel det hans sak? Jeg blåser da igrunn en lang mars i det..han bidro jo isåfall uansett. Arbeidsmiljø er uansett langt viktigere enn hvor mye jeg evt får i lønn. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Jess, neste setning fra deg er vel "månen er en gul ost". Takk til deg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Jee, stemmer sikkert det Tee. Alle vil selvsagt gå med overskudd Men hvis en kunde har sett seg ut et produkt som er på tilbud, og kunden ikke trenger noe mer enn det aktuelle produktet har..og elkjøpmannen likevel klarer å selge noe som er dyrere, og som kunden ikke har behov for, er vel ikke det god butikkskikk. Nei, og dette gjøres ikke heller. Problemet er jo bare det at de aller fleste kundene faktisk har et helt annet behov enn det produktet de har tenkt til å kjøpe dekker. Feks en billig vaskemaskin til en familie med flere barn. Det sier seg selv ikke er lurt. EDIT: Og så vil jeg bare si til bengh: Det er forskjell på provisjon og en bonusordning! Provisjon = en selger får direkte bonus lagt til lønna si utifra om han har solgt x anntall slike og slike produkter i forhold til x antall andre feks. Bonusavtale = forutsetter at hele avdelinga må gjøre det bra, alle må jobbe sammen med å rydde butikken slik at den ser mest mulig attraktiv ut, sørge for at vi har fornøyde kunder som kommer igjen og handler, samt selge produkter som passer best for kunden (færre 30-dagers returer), og når alt dette går på skinner, så tjener vi mye mer penger inn til butikken enn om vi kun skulle stått og jugd og skrytt til kunden på alt mulig rart. Håper folk ser forskjellen... Endret 16. august 2005 av Alastor Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hvis ikke den enkelte selger måles og gis en form for provisjon kunne de like gjerne droppe å få med navnet på fakturaen. Dette er de imidlertid meget påpasselig med å få på plass. Hadde de enda gitt oss nummeret slik at vi kunne ringe de hvis vi ikke var fornøy....noe som er omtrent umulig uten å møte opp i butikken.... nok et triks Siden du tydeligvis har så mye bedre kunnskaper om Elkjøps lønnssystemer enn de som jobber og mottar lønn derfra, kan du ikke komme med noe håndfast som beviser at alastor og de andre lyver da. Eller er det sånn at du egentlig ikke har peiling og lyver selv med dette "selvsagt har de provisjon" preiket ditt? Klart jeg kjenner Elkjøps lønnsystem best - det er jeg som har laget det Om man kaller insentivlønnsordinger for provisjon eller bonus er jo ett fett. Poenget er at man tjener mest på å selge produktene som butikken tjener best på og ikke nødvendigvis det som kunden er best tjent med. Om dette lønner seg over lengre tid er en annen sak - de som lager slike systemer har tendenser til å tenke 1 mnd av ganger og i beste fall 1 år frem i tid. Når det gjelder deg Doleo så var det selgeren hos Expert som sa dette om trekk i Bonus ikke meg.... Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Jess, neste setning fra deg er vel "månen er en gul ost". Takk til deg. Glimrende debattert Traff tydligvis et ømt punkt her ja. Hva serkasme angår, kan du legge det til et annet sted enn forumet Uansett provisjon, har jeg lest flere saker om folk som mer eller mindre har blitt lurt på elkjøp. Enten har de fått noe som er dårligere enn det de trenger, eller noe som er overdimmesjonert. Selv så handler jeg på elkjøp, og er fullstendig klar over hva jeg skal ha, og går ikke i noen feller, hvis de skulle prøve seg :!: Men returordningen skal elkjøp ha ros for Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hvis ikke den enkelte selger måles og gis en form for provisjon kunne de like gjerne droppe å få med navnet på fakturaen. Dette er de imidlertid meget påpasselig med å få på plass. Hadde de enda gitt oss nummeret slik at vi kunne ringe de hvis vi ikke var fornøy....noe som er omtrent umulig uten å møte opp i butikken.... nok et triks Siden du tydeligvis har så mye bedre kunnskaper om Elkjøps lønnssystemer enn de som jobber og mottar lønn derfra, kan du ikke komme med noe håndfast som beviser at alastor og de andre lyver da. Eller er det sånn at du egentlig ikke har peiling og lyver selv med dette "selvsagt har de provisjon" preiket ditt? Klart jeg kjenner Elkjøps lønnsystem best - det er jeg som har laget det Om man kaller insentivlønnsordinger for provisjon eller bonus er jo ett fett. Poenget er at man tjener mest på å selge produktene som butikken tjener best på og ikke nødvendigvis det som kunden er best tjent med. Om dette lønner seg over lengre tid er en annen sak - de som lager slike systemer har tendenser til å tenke 1 mnd av ganger og i beste fall 1 år frem i tid. Når det gjelder deg Doleo så var det selgeren hos Expert som sa dette om trekk i Bonus ikke meg.... Om den første linja var seriøs, så sier du iallefall rett etterpå at du selv ikke klarer å tenke langsiktig og mer enn en måned av gangen. Uansett, som jeg akkurat sa litt lenger opp, tenkes det langsiktig så det holder. enl: Når vi en 10-20 ganger som ansatte i elkjøp har sagt av vi ikke har provisjon, og så sier du "klart selgerne har det", da sier du på samme tid av vi lyver, og det blir jeg irritert av. Og dermed kom det et slikt innlegg, beklager om det provoserte deg. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Uansett provisjon, har jeg lest flere saker om folk som mer eller mindre har blitt lurt på elkjøp. Enten har de fått noe som er dårligere enn det de trenger, eller noe som er overdimmesjonert. Så er da spørsmålet om de har blitt lurt eller om de ganske enkelt ikke hadde peiling på hva de ville ha. Senest i dag tidlig hadde jeg en yngre kar på tråden som kjeftet meg huden full fordi noen på jobber her hadde anbefalt ham en maskin til hans bruk. Jeg spurte hva maskinen skulle brukes til, og det han sa var "vanlig skolearbeid, altså MS Office samt litt nettsurfing, se på filmer og spille musikk". Til den bruken var maskinen han hadde fått anbefalt litt overkill egentlig, noe jeg også sa fra. Resultatet var en fullstendig vill kjeftetirade om at han ikke fikk spilt HL2 fordi maskinen hadde for dårlig grafikkløsning. Jeg tviler på at Elkjøpselgere har en lettere oppgave enn vår pre-sales. Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Tror heller ikke elkjøpselgerne har en spesielt lett jobb, og situasjonen som du nevnte kan nok være vanskelig. Feilen lå i allefall ikke hos deg I en annen tråd derimot, hørte jeg om en mor som bestillte en PC som skulle kunne kjøre HL2, men fikk en maskin som bare så vidt klarte å starte det. En liten kompetansesvikt hos selgeren kanskje, men det er jo bare å returnere maskinen Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Uansett provisjon, har jeg lest flere saker om folk som mer eller mindre har blitt lurt på elkjøp. Enten har de fått noe som er dårligere enn det de trenger, eller noe som er overdimmesjonert. Så er da spørsmålet om de har blitt lurt eller om de ganske enkelt ikke hadde peiling på hva de ville ha. Senest i dag tidlig hadde jeg en yngre kar på tråden som kjeftet meg huden full fordi noen på jobber her hadde anbefalt ham en maskin til hans bruk. Jeg spurte hva maskinen skulle brukes til, og det han sa var "vanlig skolearbeid, altså MS Office samt litt nettsurfing, se på filmer og spille musikk". Til den bruken var maskinen han hadde fått anbefalt litt overkill egentlig, noe jeg også sa fra. Resultatet var en fullstendig vill kjeftetirade om at han ikke fikk spilt HL2 fordi maskinen hadde for dårlig grafikkløsning. Jeg tviler på at Elkjøpselgere har en lettere oppgave enn vår pre-sales. Mennesket er sin egen verste fiende! Enkelte mennesker skulle ikke fått lov til å handle ting uten å ha støttekontakten sin med slik at eventuelle misforståelser blir unngått. Jeg har selv blitt utsatt for El-kjøp ansattes forsøk på oppsalg. Det kan være litt irriterende når du gjentatte ganger gir beskjed om at det utstyret du har sett i DMen oppfyller dine ønsker/behov og lommebok. Jeg vil ikke påstå at det er juks men en helt naturlig konsekvens av å være jobben en selger har. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hvis ikke den enkelte selger måles og gis en form for provisjon kunne de like gjerne droppe å få med navnet på fakturaen. Dette er de imidlertid meget påpasselig med å få på plass. Hadde de enda gitt oss nummeret slik at vi kunne ringe de hvis vi ikke var fornøy....noe som er omtrent umulig uten å møte opp i butikken.... nok et triks Siden du tydeligvis har så mye bedre kunnskaper om Elkjøps lønnssystemer enn de som jobber og mottar lønn derfra, kan du ikke komme med noe håndfast som beviser at alastor og de andre lyver da. Eller er det sånn at du egentlig ikke har peiling og lyver selv med dette "selvsagt har de provisjon" preiket ditt? Klart jeg kjenner Elkjøps lønnsystem best - det er jeg som har laget det Om man kaller insentivlønnsordinger for provisjon eller bonus er jo ett fett. Poenget er at man tjener mest på å selge produktene som butikken tjener best på og ikke nødvendigvis det som kunden er best tjent med. Om dette lønner seg over lengre tid er en annen sak - de som lager slike systemer har tendenser til å tenke 1 mnd av ganger og i beste fall 1 år frem i tid. Når det gjelder deg Doleo så var det selgeren hos Expert som sa dette om trekk i Bonus ikke meg.... Om den første linja var seriøs, så sier du iallefall rett etterpå at du selv ikke klarer å tenke langsiktig og mer enn en måned av gangen. Uansett, som jeg akkurat sa litt lenger opp, tenkes det langsiktig så det holder. enl: Når vi en 10-20 ganger som ansatte i elkjøp har sagt av vi ikke har provisjon, og så sier du "klart selgerne har det", da sier du på samme tid av vi lyver, og det blir jeg irritert av. Og dermed kom det et slikt innlegg, beklager om det provoserte deg. Har godskjelov ingen ting å gjøre med noen bonusavtaler så det var en fleip. Som jeg tidligere skrev handler jeg en del på Elkjøp og synes selgerne stort sett er grei. Imidlertid er jeg en krangelfant så jeg håper ikke jeg har provosert deg for mye . Liker når det blir litt "luft" i diskusjonen. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Kanskje vi skal snart sette en strek over alt dette tullet? Tror dere virkelig på alt dritet dere hører om bl.a. Elkjøp? Kan jo godt ta butikken i min by som et eksempel... før var det helt på trynet service der, men de siste åra har de fått inn noen ganske unge og hyggelige gutter som virkelig står på for å gjøre kunder fornøyde. Og det ang. provisjon og bonuser: Om en butikk i hele landet hadde en sånn liste så er jo ikke de andre butikkene likedan... Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Bengh: Det du sier, er at du juger til alle andre bare for å provosere oss - de som jobber hos Elkjøp? Stikk fingeren i jorda og innse at slaget er tapt og spar oss for flere slike "fleiper"! Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Bengh: Det du sier, er at du juger til alle andre bare for å provosere oss - de som jobber hos Elkjøp? Stikk fingeren i jorda og innse at slaget er tapt og spar oss for flere slike "fleiper"! Hvis du sikter til "Klart jeg kjenner Elkjøps lønnsystem best - det er jeg som har laget det " så er det den eneste "løynen" jeg har kommet med og der regner jeg med at de fleste forsto. Alt det andre står jeg ved. Personlig jobber jeg i en større internasjonalt forma med over 6000 ansatte og ja vi har også en bonus avtale og har hatt det i to år. Selv etter 2 år er ikke de ansatte og ledelsen helt enig om hvordan premieringsystemet skal praktiseres. At noe liknende finnes i andre firma som f.eks. Elkjøp gruppen føler jeg meg hellig overbevist om. Trodde ikke vi utropte vinnere og tapere i dette fora og støtter Datating i at vi legger den ballen dø. Hvis noen dermed mener jeg har tapt så har jeg vel det Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Elkjøp er jo en del av Dixon gruppen, som eier både elkjøp,elgiganten,giganten og lefdal, pluss Dixon i England, regner med det er samme bonuseordninger overalt, hvertfall ikke veldig differansierte. Endret 17. august 2005 av Doleo Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Grunnen til at det står selgerens navn på kvitteringen, er på grunn av regler om regnskapsføring, det vil du også finne på kassalappen fra rimi/kiwi osv... det jeg ser folk skriver her er grunnen til at jeg oftere er innom ekspert og spaceworld enn elkjøp... Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Grunnen til at det står selgerens navn på kvitteringen, er på grunn av regler om regnskapsføring, det vil du også finne på kassalappen fra rimi/kiwi osv... Til de som sier at selgerne ikke skriver sitt navn på salgsbilaget - det er bare tull... Personen i kassa er også en selger, og alle salg må slås ut via systemet, dvs at hvis du skal ha en støvsugerpose (som det forøvrig er veldig god brutto på), betyr ikke det at selger i kjøpshjelpen må slå salget bare for å trekke opp bruttoen. Kunde vil da bli sendt ned til kassen for å betale der, slik at det går litt fortere i de store avdelingene. Ingen vits i å prøve å selge en haug med støvsugerposer som tar lang tid å taste inn på systemet istedetfor å tape ett godt salg på noe man tjener bedre på. Store varer, TV, hvitevarer o.l. vil alltid bli slått inn i kjøpshjelpene, uansett hvor dårlig bruttoen vil være, plukkvarer blir stort sett sendt ned til kassene med mindre det er en del av ett større salg. det jeg ser folk skriver her er grunnen til at jeg oftere er innom ekspert og spaceworld enn elkjøp... Konkrete eksempler? Du vil ikke finne det noe bedre på f.eks expert? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 jeg har på følelsen at de respekterer mitt valg bedre, men jeg har bare erfaringer med butikkene på hamar/lillehammer. jeg må inrømme at en selger ville selge meg et komplett headsett istedet for en pc-mikrofon. den kostet 2 kroner mer og skulle visstnok være av god kvalitet. jeg har vært meget fornøyd med den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå