B4stian Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Eneste jeg syns er dumt med Elkjøp er at man må trekke kølapp for hver avdeling, det går f.eks. ikke å få hjelp av den samme hyggelige mannen hvis man skal kjøpe en tv og et kjøleskap og så må man kanskje trekke den 3. kølappen når man skal til kassen. Men ellers må jeg si at alle unge på Elkjøp der jeg bor er meget hyggelige og jeg jobber selv hos fienden. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Kan virke som selgerne på elkjøp tenker mer på sin egen provisjon, enn på kundenes ønsker og behov. Har selv flere ganger blitt tilbudt/anbefalt andre merker, som selvsagt er dyrere, og blir bedyret med at produktet er så mye bedre enn det som er på tilbud Og om du hadde tatt deg bryet med å lese tråden, hadde du sett at de ikke har provisjon. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Kan virke som selgerne på elkjøp tenker mer på sin egen provisjon, enn på kundenes ønsker og behov. Har selv flere ganger blitt tilbudt/anbefalt andre merker, som selvsagt er dyrere, og blir bedyret med at produktet er så mye bedre enn det som er på tilbud Og om du hadde tatt deg bryet med å lese tråden, hadde du sett at de ikke har provisjon. Takk! Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Utrolig mye rart som blir sagt her. Umodent tull. Er du gammel nok til å gå ut å handle så blir det tøvete å klandre selger for at du kom ut med noe som var dyrere. Hvor blir det av ansvar for egne handlinger? Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Skulle kjøpe en printer for 500-600kr men før vi fikk tatt i esken så kom det en elkjøp ekspitør og sa kjøp denne istedet men tror i grunn det ikke var noen bedre printer vi valgte selv om den kostet 700kr. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Mer salg eller oppsalg som jeg har lært at det heter, er helt greit hvis man seran kunden til å ha mere gryn å bruke på varen... Men enkelt individer på elkjøp er helt hinsides febrilske på dette.! Har skrapet sammen 4000kr for å kjøpe ny komfyr, 4000kr er alt jeg har, må vente på ny lønning for å kjøpe mat å lage på den... Men NEEEI, må ikke kjøpe den på tilbud, må kjøpe denne ikke på tilbud, men FYF. så bra den er, til 6000kr... ( den til 4000 er satt ned fra 6000. (annen komf.)) Sist nå så sto jeg ved kassa i 30minutter fordelt på 2 dager, fikk ikke hjelp eller kontakt med noen... Mobilabonemang og parabolpakker i hytt å gevær..... hmm, gevær..... (ja jeg er overtrøtt å har litt grudge mot Elkjøp....) Edit. jeg sto ikke ved kassa i 300minutter men i 30minutter.. Endret 15. august 2005 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
bengh Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Kan virke som selgerne på elkjøp tenker mer på sin egen provisjon, enn på kundenes ønsker og behov. Har selv flere ganger blitt tilbudt/anbefalt andre merker, som selvsagt er dyrere, og blir bedyret med at produktet er så mye bedre enn det som er på tilbud Og om du hadde tatt deg bryet med å lese tråden, hadde du sett at de ikke har provisjon. Bare tull ! De har en bonus/provisjonsavtale avtale og alle bonusavtaler går ut på at man får bonus når butikken går bra selv om hver selger ikke måles direkte på prestasjon. Firmaet kan selv velge hvordan bonusen beregnes dvs på person, avdeling, butikk eller hele konsernet. Det som gir bonus er produkter med stor avanse og ikke lokkeproduktene som prises lavt for å skaffe folk til butikken. Hos Expert/Bonus har de i hvert fall en bonus avtale som går personlig på hver selger. Returnerte en radio en gang og traff ikke han som solgte meg den. Når den andre som jeg snakket med forsto at jeg skulle returnere et produkt så kalte han opp den første selgeren på intern calling for som han sa: "Jeg vil ikke at dette produkter trekkes fra min bonus" ! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jada bengh, jeg er sikker på at du vet dette mye bedre enn de som faktisk jobber i kjeden som har svart i denne tråden Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Kan virke som selgerne på elkjøp tenker mer på sin egen provisjon, enn på kundenes ønsker og behov. Har selv flere ganger blitt tilbudt/anbefalt andre merker, som selvsagt er dyrere, og blir bedyret med at produktet er så mye bedre enn det som er på tilbud Og om du hadde tatt deg bryet med å lese tråden, hadde du sett at de ikke har provisjon. Bare tull ! De har en bonus/provisjonsavtale avtale og alle bonusavtaler går ut på at man får bonus når butikken går bra selv om hver selger ikke måles direkte på prestasjon. Firmaet kan selv velge hvordan bonusen beregnes dvs på person, avdeling, butikk eller hele konsernet. Det som gir bonus er produkter med stor avanse og ikke lokkeproduktene som prises lavt for å skaffe folk til butikken. Hos Expert/Bonus har de i hvert fall en bonus avtale som går personlig på hver selger. Returnerte en radio en gang og traff ikke han som solgte meg den. Når den andre som jeg snakket med forsto at jeg skulle returnere et produkt så kalte han opp den første selgeren på intern calling for som han sa: "Jeg vil ikke at dette produkter trekkes fra min bonus" ! Herregud... Klart Elkjøp-selgere også har en bonusavtale! Denne kalles en tantieme-avtale, som gjør at _hele_ kollektivet må gjøre det bra for å få noen kroner. Som jeg sa tidligere, hvis du i det hele tatt orket å lese noe som helst, så begynner denne bonusen fra 90% oppnådd budsjett og opp til 120% budsjett - hvor det er maks. I klartekst: Gjør en selger det dritbra bare selger oppsalgsprodukter med god brutto, mens alle andre bare selger tapsprodukter (Som det forøvrig er uhorvelig mange av), vil ingen få bonus. Hvis alle selgerne selger mot budsjett vil bonusen starte... Noe du ikke forstår her? -- Provisjon er noe enkeltpersoner får utbetalt ut fra egne resultater, mens bonus er noe som gjelder hele den/de aktuelle avdelingene. Endret 16. august 2005 av oysfaerg Lenke til kommentar
enl Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Vær så vennlig... Les innleggene fra de som jobber hos Elkjøp før du uttaler deg om provisjon! Såklart en bedrift vil selge oppsalgsproduktene sine, hadde de bare solgt produktene i DM'ene, ville de gått konkurs relativt fort... Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Vær så vennlig... Les innleggene fra de som jobber hos Elkjøp før du uttaler deg om provisjon! Såklart en bedrift vil selge oppsalgsproduktene sine, hadde de bare solgt produktene i DM'ene, ville de gått konkurs relativt fort... DM'ene? Hva er det? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Vær så vennlig... Les innleggene fra de som jobber hos Elkjøp før du uttaler deg om provisjon! Såklart en bedrift vil selge oppsalgsproduktene sine, hadde de bare solgt produktene i DM'ene, ville de gått konkurs relativt fort... DM'ene? Hva er det? DM = Direct Marketing = Tilbudsavis. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Du er klar over at butikken taper penger på å selge de billigste produktene fra tilbudsavisene, ikke sant? Det burde være logisk for de med økonomisk forståelse utover barnehagen at en butikk ikke overlever gjennom å gi bort penger til alle kunder. Så selvfølgelig prøver de å selge deg noe butikken tjener penger på. Det er langtfra det samme som at selgeren får noe ekstra fordi han solgte deg det produktet. Men dersom du liker konspirasjonsteorier, så kan vi sikkert bare nikke medlidende mens dere går rundt og innbiller dere at Elkjøpansatte skriver på HW.no kun for å villede befolkningen. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Noen av produktene selges jo med tap for å være en "inntrekker" og da er det jo da selgerens oppgave begynner, nemlig oppsalg. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Elkjøp er jo egentlig noe dritt da! Lenke til kommentar
enl Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jee, stemmer sikkert det Tee. Alle vil selvsagt gå med overskudd Men hvis en kunde har sett seg ut et produkt som er på tilbud, og kunden ikke trenger noe mer enn det aktuelle produktet har..og elkjøpmannen likevel klarer å selge noe som er dyrere, og som kunden ikke har behov for, er vel ikke det god butikkskikk. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jee, stemmer sikkert det Tee. Alle vil selvsagt gå med overskudd Men hvis en kunde har sett seg ut et produkt som er på tilbud, og kunden ikke trenger noe mer enn det aktuelle produktet har..og elkjøpmannen likevel klarer å selge noe som er dyrere, og som kunden ikke har behov for, er vel ikke det god butikkskikk. Det betyr at kunden ikke vet hva han vil ha eller trenger. En selger hører på kunden og dennes behov, og prøver å selge det som vil dekke det faktiske behovet. På den måten unngår man å få en kunde kjeftende tilbake etter to dager fordi tilbudsproduktet ikke levde opp til forventningene. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Klart de får provisjon. Tror ikke de gidder å finne på masse unnskyldninger for å kjøpe andre produkter enn tilbudsproduktene, hvis de ikke tjener noe på det :!: Nett opp. Hvis ikke den enkelte selger måles og gis en form for provisjon kunne de like gjerne droppe å få med navnet på fakturaen. Dette er de imidlertid meget påpasselig med å få på plass. Hadde de enda gitt oss nummeret slik at vi kunne ringe de hvis vi ikke var fornøy....noe som er omtrent umulig uten å møte opp i butikken.... nok et triks Men, misforstå meg ikke. Dette er ikke Gutta i Elkjøp's feil. Dette er et speilbilde av det egosamfunnet vi har fått. Nå skal alle ha resultatlønn og bonus systemer. Det har næringslederne lært på kurs - og kom ikke her å si at det bare er fjortisser som følger moten. For noen år siden var det kvalitetssikring og ISO 9000 som gjalt, nå er det bonus som er på moten. Bortsett fra dette synes jeg Elkjøp er greie. Siste måned handlet jeg for NOK 12000 hos Elkjøp. Dette var to surround anlegg. Det ene returnerte jeg uten problemer, noe jeg synes er en meget bra ordning - umulig å teste slikt i butikken. Jeg er innom både titt og ofte, men jeg vet altid hva jeg skal ha og ingen selger får lurt meg..... Data imidlertid handler jeg på nett. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Hvis ikke den enkelte selger måles og gis en form for provisjon kunne de like gjerne droppe å få med navnet på fakturaen. Dette er de imidlertid meget påpasselig med å få på plass. Hadde de enda gitt oss nummeret slik at vi kunne ringe de hvis vi ikke var fornøy....noe som er omtrent umulig uten å møte opp i butikken.... nok et triks Siden du tydeligvis har så mye bedre kunnskaper om Elkjøps lønnssystemer enn de som jobber og mottar lønn derfra, kan du ikke komme med noe håndfast som beviser at alastor og de andre lyver da. Eller er det sånn at du egentlig ikke har peiling og lyver selv med dette "selvsagt har de provisjon" preiket ditt? Endret 16. august 2005 av TEE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå