Gå til innhold

Elkjøp personell opplært til å "jukse"?


Anbefalte innlegg

Har opplevd det flere ganger og hører andre har opplevd det også.

Går inn på elkjøp for å kjøpe noe som er billig og så kommer alltid noe personal for å "hjelpe"...

Og det slår ALDRI feil, de klager på det du skal kjøpe og prøver å selge deg dyrere ting..

Kommentaren "Jeg bruker den selv, koster dobbelt så mye men er mye bedre" må være favorittfrasen til elkjøp personell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, folk som gjør dette kalles ofte for selgere. De gjør jobben sin. Men gjør som meg og kvel diskusjoner med selgeren visst de vil prøve seg.

 

Skulle kjøpe TV til 2995 spenn, men jeg ble anbefalt et annet TV av selger. Jeg sa da enkelt og greit:

"Jeg har 3000 kroner i lommeboka, hverken mer eller mindre. Har du et større og bedre TV til den prisen så bare finn det frem."

5 minutt senere bærte jeg TV'en ut i bilen.

Lenke til kommentar

De klarer aldri å overtale meg heller..

Hadde faktisk en god dag på elkjøp for to uker siden.

På nettsidene så hadde de skrevet at et tv kostet 2800kr så jeg ringte og fikk det satt tilsides hos nærmeste elkjøp (3 timer unna så gadd ikke bomtur) Og det gikk fint.

Så når jeg kom der så hadde de funnet ut av 2800kr var feil pris og det var faktisk 4000kr! (sjekket det selv senere på dagen, da var det rettet opp), så jeg kjeftet litt "Nå har jeg ordnet alt og tatt kontakt med dere og blitt lovt en pris så den skal jeg ha!" Og jaggu så fikk jeg tven til 2800kr :!:

Fikk nesten sjokk..

Lenke til kommentar

Hmm...for en stund siden var det mye styr i nyhetene om elkjøp-selgere som prakket på folk dyrere varer enn de hadde tenkt å kjøpe. Mye av årsaken til dette er vel at selgerene på elkjøp får provisjon (bonus) beregnet ut fra fortjenesten på varene de selger - og de billigste lokkevarene har lav fortjenste (og dermed lav bonus for selger).

 

Jeg mener resultatet av dette ble (om det er lovpålagt, eller policy fra elkjøp er jeg usikker på) at dersom en kunde oppsøker butikken og sier klart og tydelig hvilket produkt han/hun ønsker å kjøpe - så skal ikke selgeren forsøke å "lure på kunden" et annet produkt.

 

Men dersom kunden sier han "skal ha en ny tv" eller spør om det finnes andre/bedre alternativer har selvsagt selgeren lov til å være selger :)

 

Jeg har selv opplevd dette da jeg skulle kjøpe et billig webcam, de hadde da ikke igjen noen dyre utgaver - så selgeren "nektet meg" å kjøpe det bilige - fordi det visstnok hadde for lav oppløsning (640x480) til å være brukbart..

 

 

edit:leif

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Jeg har selv opplevd dette da jeg skulle kjøpe et billig webcam, de hadde da ikke igjen noen dyre utgaver - så selgeren "nektet meg" å kjøpe det bilige - fordi det visstnok hadde for lav oppløsning (640x480) til å være brukbart..

hørtes litt på grensen ut ja :p

 

eg er selv selger(ikke elkjøp) og kan i noen tilfeller fraråde

en kunde å kjøpe et produkt. men eg går ikke over grensen

til å nekte kunde å kjøpe noe. :whistle:

Lenke til kommentar

var på seøv på elkjøp for å se på en dvd opptaker med hard disk i går lørdag . så denne i den siste avisa fra dem som jeg også fikk i går , da jeg kom dit så hadde de den ikke i utstillingen , så jeg spurte en selger der om de hadde den inne. hun sjekket dataen , og sa at de hadde en inne det hun ikke så var at jeg så over skulderen hennes og så selv at de ikke hadde den .

 

da hun kom tilbake så sa hun at de ikke hadde den , men de hadde en annen som var mye bedre til en 2000 kr mer .

 

det var jo ikke den jeg skal ha sa jeg og nevnte at jeg hadde sett henne over skulderen da hun sjekket , jenta ble sprut rød gitt :)

Lenke til kommentar
var på seøv på elkjøp for å se på en dvd opptaker med hard disk i går lørdag . så denne i den siste avisa fra dem som jeg også fikk i går , da jeg kom dit så hadde de den ikke i utstillingen , så jeg spurte en selger der om de hadde den inne. hun sjekket dataen , og sa at de hadde en inne det hun ikke så var at jeg så over skulderen hennes og så selv at de ikke hadde den .

 

da hun kom tilbake så sa hun at de ikke hadde den , men de hadde en annen som var mye bedre til en 2000 kr mer .

 

det var jo ikke den jeg skal ha sa jeg og nevnte at jeg hadde sett henne over skulderen da hun sjekket , jenta ble sprut rød gitt :)

Elkjøp har jo tre dagers annonsegaranti, så dersom de ikke har annonsert vare (eller kan skaffe den i løpet av tre dager) kan du vel få tilsvarende eller bedre produkt til samme pris :)

Lenke til kommentar
Elkjøp har jo tre dagers annonsegaranti, så dersom de ikke har annonsert vare (eller kan skaffe den i løpet av tre dager) kan du vel få tilsvarende eller bedre produkt til samme pris :)

med mindre det står i annonsen at produktet ikke

har annonsegaranti. (ofte på mobiltelefoner og tilbud som

er alt for gode) :thumbup:

Lenke til kommentar
En typisk frase er "denne er bedre, jeg har den samme hjemme"

Men den kan ikke sies å være typisk Elkjøp. Tror jeg har hørt den minst en gang i alle butikker jeg har vært i. "Jeg har denne jakka selv. Den er kjempebra!" :p

Alltid noen som pleier og si det ja, men trossalt noen snakker jo sant da! I den butikken jeg jobber har jeg testa eller eier selv en stor del av dataavdelingen og da ljuger jeg ikke.

Lenke til kommentar

Her er de ganske raske med å løpe til nermeste PC i butikken å loggføre salgene sine, virker som om de får provisjon eller bonus for det de klarer å selge :hmm:

 

Det eneste de har klart å prakke på meg på Elkjøp for noen år siden var en printer som kostet 500,- mere enn den jeg hadde tenkt å kjøpe, men den var faktisk endel bedre og hadde 4 enkeltfargede blekkpatroner istedenfor de som har 3 farger i 1 patron.

 

Denne hadde faktisk ikke selgeren hjemme selv, men den var bedre i test hehe

Lenke til kommentar

Veeel, den billigste dritten til Elkjøp er som regel bare dritt også. Hadde jeg jobbet der hadde jeg også rådet folk til å se på andre produkter med høyere kvalitet. Salg? ja, men det går like mye på å hjelpe kunden med å faktisk finne et produkt vedkommende kan være fornøyd med. Man må selvsagt se an kunden da, men jeg kaller det service, ikke svindel.

Lenke til kommentar
Veeel, den billigste dritten til Elkjøp er som regel bare dritt også. Hadde jeg jobbet der hadde jeg også rådet folk til å se på andre produkter med høyere kvalitet. Salg? ja, men det går like mye på å hjelpe kunden med å faktisk finne et produkt vedkommende kan være fornøyd med. Man må selvsagt se an kunden da, men jeg kaller det service, ikke svindel.

Jepp!

 

Hva skal man f.eks. svare hvis en kunde spør om et hjemmekinoanlegg til 999 kr. er bra? Det er sikkert helt ok til et lite rom, men lyden er spinkel og dårlig uansett. Jaha sier kunden; hvorfor har dere det på tilbud da og hva må jeg gi for et som er bra da? Jeg svarer: min. 4.000 kr til et lite rom og mere til en stue!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...