Spurs Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Har et par tråder der jeg klager over at Nhl 2005 hakker. Det jeg fant ut synes jeg måtte stå i dette emnet også. Det viser seg altså at X2 Dual Core prosessorene har en bug som kan gjøre at foreksempel spill hakker. Jeg måtte i task manager og sette affinity til cpu0 for å få vekk hakkingen. Han som tipset meg sier at AMD prøver å skjule dette problemet, fordi da må alle få ny prosessor. Hadde kostet noen kroner for AMD det.... Andre som sitter på lignende erfaringer, eller har sett det omskrevet andre steder? Her er hva kamyuen8 skrev i 3dguru sitt forum: I notice you have a AMD X2 CPU, try find out the game's thread in the Processes page of the Task Manager (if it allow you to alt-tab out), right click on the thread and choose "Set Affinity", it should have both CPU(Core) checked, uncheck either CPU 0 or CPU 1 to see if the problem fixed. There are many games affected with this kind of problem with only AMD dual core CPUs, it never happen in the Intel dual core or a real dual CPU SMP computer, AMD keep try to mislead us that it is a problem with Cool n Quiet, but I know its not after testing on many different games with different hardware for weeks. I think this is an internal bug of all AMD dual core CPUs (E4 for 512KB, E6 for 1024KB), but AMD don't want to prove it coz if its proved, AMD will need to replace all X2s in the market. Anyway, this problem never affect general software like M$ office, Adobe Photoshop etc, only affect some but not all games, so it give a chance for AMD to escape. Endret 7. august 2005 av Spurs Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Den vil jeg tro du får nok svar på... Selv tror jeg kanskje ikke så mye på alt han sier der, litt rart at det ikke skulle påvirke andre programmer enn spill vel? La oss si at det virkelig ER en bug i cpu, da ville det være i spill man merket det, om ytelsen faller bittelitt mens man koder video eller noe slikt merkes det ikke, "hakking" er ikke akkurat kjent som et problem i annet enn spill Litt kult uansett da om dette skulle stemme, litt mange som har uttalt seg om at Intel ikke er ekte dualcore, AMD selv inkludert, her kan det bli kamel-svelging av galaktiske dimensjoner :!: Edit: Synes selvfølgelig litt synd på de som har kjøpt X2 hvis dette er tilfellet (og som jeg som sagt ikke tror så mye på) så stygt av meg med den LOL'en ovenfor dem da. Hittil er heldigvis de aller fleste X2-kjøperne entusiaster som kan tilgi AMD på flekken. Endret 7. august 2005 av th-3 Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Nhl 2005 hakket sånn at det var "uspillelig" (hvis det er et ord) Etter å ha fjernet haken for cpu1 under "set affinity" i task manager så var spillet en nytelse å spille! (7800GTX er et fantastisk grafikkort!) Jeg tror ikke dette blir et problem i nye spill, da disse sikkert blir testet med X2 prosessorer. Og hvis spillutviklere kommer bort i problemet, så må der vel komme en fix (hvis det er mulig...) Skal se om jeg finner noe mer om emnet nå når jeg vet hva jeg skal søke etter på foreks. Google. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Var borti en tråd etter et google-søk, det ser ut til at det ER cool'n'quiet det er noe trøbbel med, iallfall ble det bedre for noen i WoW uten /usepmtimer flag i boot.ini. Var også noen som nevnte noe om at det kunne se ut som om problemet fantes også på noen enkeltkjerne AMD64. http://forums.worldofwarcraft.com/thread.a...rt&t=370575&p=3 Edit: Spurs, kanskje du allerede hadde prøvd å fjerne /usepmtimer, til ingen nytte? Endret 7. august 2005 av th-3 Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Det må jeg si.... Nå avinstallerte jeg AMD driveren, tok vekk /useptimer og forsikret meg om at Cool'n Quiet var disabled i BIOS. Hakkingen forsvant samme om begge kjernene var operative. Alt man lærer ved å lese i dette forumet. Takk for lærdommen. Er det bare det den AMD driveren gjør? Å legge til rette for C&Q? Eller går jeg glipp av noe ytelse? Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Håper noen kan svare deg på det med ytelse, det eneste jeg kan gjøre er å anbefale deg å kjøre PCMark05 (evnt 04, går fortere å kjøre gjennom) og se om det blir forskjell i score med og uten. Du har ikke opplevd mer viftestøy fra CPU-vifta ved lav/moderat belastning etter at du fjerna CQ? Lenke til kommentar
Andy_12 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Nei du mister ikke ytelse, men den kan bli noe mer bråkete i windows eller når cpu ikke jobber! Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Jeg bruker en AMD Freezer 64 som går på 2250 rpm. Den går nå for fullt hele tiden ja, men den er jo nesten lydløs. Hører bare den 12cm Papst viften som blåser ut av kabinettet bak. (26db) Har forøvrig idle temp på cpu på 27 grader... ikke verst den Freezer kjøleren. Men er det noen som kan svare meg på spørsmålet om tap av ytelse (eller annet tap...) ved å avinstallere AMD driveren? EDIT: Der kom svaret mens jeg satt og skrev denne posten... Endret 7. august 2005 av Spurs Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Joda jeg hører viften litt når jeg prøver. Noen som kan anbefale et lite enkelt program for å justere cpu viften manuelt? Ikke C'nQ... Som kan sette en temperaturstyrt omdreining på viften? Lenke til kommentar
Andy_12 Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Hos meg kan jeg bruke "Msi core cell" til å justere den manuelt, men om du googler litt finner du sikkert noe! Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Var det ikke med viftestyrinsprogram med hovedkortet ditt Spurs? De fleste kort kan styre vifter fra Bios også, hvis det er hardware-basert. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Dualcore kommer i posten snart. Men jeg har ingen planer om å bruke CnQ... Kjøper heller en mer solid kjøler enn den originale <- (ja, de har stavet Typhoon feil). CnQ er heller ikke noe gunstig å ha på om en skal overklokke etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Men tilbake til oprinnelig post, han der på 3dguru har tydeligvis belegg for å mene at CQ ikke er årsaken til problemet, noen som har sett artikler som understøtter det, evnt poster der disabling av CQ ikke hjelper mot hakkingen? Spurs, har du en direktelink til den 3dguru-tråden du nevner i første post? Tenke å se om det var kommet noen nye innspill der. Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Her er den. Har fått et svar til, men det er ikke altfor detaljert... Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Der var den ja, takker. Everquest skal ikke virke særlig med X2 hvis det er riktig, så X2-eiere får teste i vei da. Opplevde forresten et problem med Intel dualcore som bekymra meg litt, en video-encoder som ikke gikk over 70% cpu load, men fikk heldigvis bekreftet at X2 også lå på ca samme cpu bruk med den encodern. Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg har ikke akkurat problemer med ekstrem hakking, men det hakker litt når jeg spiller BF2. Burde jeg ikke klare BF2 uten lag, med 1280x1024 og alt på fullt i multiplayer modus? Har 7800GTX, X2 4200+, 1gig med 2-2-2-5 minne og en Raptor 74 gb disk. Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) <snip>Her er hva kamyuen8 skrev i 3dguru sitt forum: I notice you have a AMD X2 CPU, try find out the game's thread in the Processes page of the Task Manager (if it allow you to alt-tab out), right click on the thread and choose "Set Affinity", it should have both CPU(Core) checked, uncheck either CPU 0 or CPU 1 to see if the problem fixed. <snip> Ser dette i WoW også, men får ikke satt affinity, selv om jeg har Admin rettigheter i XP Pro. Så det ser ut som om WoW ligger og bruker på begge CPUene. Får gjort det på det meste annet. C'nQ er avslått i BIOS. Endret 9. august 2005 av B-QL Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Dualcore kommer i posten snart. Men jeg har ingen planer om å bruke CnQ... Kjøper heller en mer solid kjøler enn den originale <- (ja, de har stavet Typhoon feil). CnQ er heller ikke noe gunstig å ha på om en skal overklokke etter det jeg har hørt. Socket 478, Socket 775 Ikke noe særlig triks å kjøpe til en S939 CPU. Når det gjelder hakkingen, så hadde jeg seriøse problemer i WoW selv. Dette løste jeg ved å reinstallere Windows. Ikke hatt så mye som en hikk siden. -KJ Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg har ikke akkurat problemer med ekstrem hakking, men det hakker litt når jeg spiller BF2. Burde jeg ikke klare BF2 uten lag, med 1280x1024 og alt på fullt i multiplayer modus? Har 7800GTX, X2 4200+, 1gig med 2-2-2-5 minne og en Raptor 74 gb disk. Hvis det er lagg i multiplayer så skyldes det ofte serveren, test littt singleplayer og se om det lagger der også. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 ...Kjøper heller en mer solid kjøler enn den originale <- (ja, de har stavet Typhoon feil). CnQ er heller ikke noe gunstig å ha på om en skal overklokke etter det jeg har hørt. Socket 478, Socket 775 Ikke noe særlig triks å kjøpe til en S939 CPU. Ta ikke alt du leser i netshoppen til PS for god fisk. Når de for det første klarer å stave navnet på kjølern feil, vil du da anta at opplysningene de ellers oppgir er 100% riktige?? Du kan f.eks. ta en titt her i prisguiden, eller lese denne reviewen Valgte den kjølern for den ikke tar så mye plass nederst rundt socketen, den er stille og billigere enn XP-kjølerene. Kjøler ikke noe nevneverdig dårligere heller. Men jeg holder på å gå på veggen av å vente på at X2 3800+ skal komme inn på lager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå