Gå til innhold

Hjelp meg med å oppgradere en to år gammel PC.


Anbefalte innlegg

Hei og hopp. Mitt etterhvert så aldrende gullebarn klarer dessverre ikke å henge med i den teknologiske utviklingen lengre. Den må rett og slett oppgraderes. Jeg har null og niks peiling på hva som går sammen da jeg fikk hjelp av en kyndig forrige gang jeg kjøpte hardware. (I forrige århundre? :p )

 

Min hardware:

- AMD XP 2500+ 512kb 333FSB socket-A

- 2x 512 MB DDR PC333 OEM

- Asus A7N8X DELUXE/GD hovedkort socket-A

- Western Digital 80.0 GB 8MB WD800JB

- Pioneer DVD 16x/40x slot-in IDE bulk

- MultiCom midi ATX (6025MD) m/350w, sort

- Asus V9480 GeForce4 TI4800SE 128MB DDR

- CoolerMaster socket-A vifte silent

 

Jeg vet at skjermkortet byttes, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gå for. Er ute etter mest mulig ytelse ift pris. Hva mer må byttes ut? CPU'en? Hovedkortet? Føler at én GB ram holder litt til.

 

Prismessig hadde jeg tenkt å gjøre dette så billig som mulig, men vil gjerne at det kan gå litt tid før jeg må oppgradere igjen. Den skal hovedsaklig brukes til multimedia/spilling.

 

Tusen takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme situasjon som deg for noen måneder siden og valgte å kjøpe et 6600GT til ca 1600 kroner. Det hjalp en god del i spill, men desverre ikke noe særlig til andre programmer (redigering, encoding m.m).

Nå ønsker jeg å kjøpe ny prosessor/ram, og på grunn av nye sokler blir jeg nødt til å bytte hk og skjermkort også, det vil si hele datamaskinen. Sier dette så du skal være klar over at et nytt skjermkort til din socketA/AGP-maskin har begrenset levetid, når du oppgraderer CPU/HK får du ikke brukt det videre.

 

Hvis du spiller en del er sikkert et skjermkort tilsvarende det jeg kjøpte helt greit. Du vil få nok ytelse til å rettferdiggjøre investeringen på 1500-2000 kroner. Hvis du sjekker bruktmarkedet finner du kanskje også et bra x800 eller 6600GT til rundt tusenlappen.

 

Hvis du vil ha en skikkelig økning også i desktop-ytelsen blir du nok nødt til å bytte ut HK, CPU og skjermkort. Regn med å bruke minst 5-6000 kroner hvis du vil ha en maskin som klarer seg noen år før neste oppgradering.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev så vil jeg gjerne gjøre det så billig som mulig, men jeg innser at når jeg først skal oppgradere så vil jeg gjerne at den skal vare litt før jeg må oppgradere igjen. Tror jeg satser på å kjøpe nytt HK, CPU og skjermkort. Regner med å bruke 5-6000 som hsiverts skrev.

Lenke til kommentar

Skal du ha nytt HK. så må du nok ha RAM også som går til kortet

 

Her er et bra alt. m/HK-CPU-RAM :yes:

 

Oppgraderingspakke AMD S939 Athlon 64 3500+, nForce4, PCI Express, 1024MB

3890 kr

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302020&s=sc :thumbup:

 

 

Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/1960PCX Tv-out, DVI 1475 kr

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307194&s=sc :thumbup:

 

 

Totalt: 5365 :p

 

Men du kan jo kjøpe en ny PC for 5790.-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309256&cks=PLC

 

Så selger du den gammle til et par tusen kroner.. ;)

Endret av omegaV8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...