Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til å sette sammen et nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg er ganske blank når det gjelder nettverkstilkobling..så jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan, så håper jeg det er noen der ute som kan hjelpe meg..

saken er: jeg har 2 pcer...jeg skal snart flytte og tar da med meg den ene av pcene..har en del gb på den som blir igjen hjemme som jeg har lysst å ta med meg...for å slippe å brenne ut alt og legge det over så ønsker jeg å koble de to pcene sammen i et nettverk slik at jeg kan få overført det jeg vil ha, raskt og smertefritt...

den nyeste pcn har windows XP, mens den gamle, som jeg skal ta med meg, har windows 2000...for å koble de to sammen har jeg skaffet meg en krysset nettverkskabel som jeg har hørt jeg kan bruke..men jeg får ikke ting til å fungere...tror det er noe med innstillingene å gjøre..men siden jeg ikke har noen som helst peiling på data, så trenger jeg nesten alt inn med teskje...igjen så håper jeg det fins noen som kan hjelpe..viss det er noe her som er utydeli, så må dere si ifra viss det er noe mer jeg kan si for at det skal vere til hjelp...

takker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt fra en annen side:

PC1

Gå inn på kontrollpanel, velg deretter nettverkstilkoblinger, der ser du "lokal tilkobling", høyreklikk og velg egenskaper. Velg så Internet protoll (TCP/IP), og ta så egenskaper. Velg så følgende innstillinger:Velg deretter følgende innstillinger på IP settings:

Static ip: 192.168.0.3

Gateway: (blank)

Subnet: 255.255.255.0

DNS1: 0.0.0.0

DNS2: 0.0.0.0

proxy: disabled

ok, plugg så den kryssede kabelen mellom PC-en og den andre PC-en.

PC2

Gå inn på kontrollpanel, velg deretter nettverkstilkoblinger, der ser du "lokal tilkobling", høyreklikk og velg egenskaper. Velg så Internet protokk (TCP/IP), og ta så egenskaper. Velg så følgende innstillinger:

Først merker du bruk følgende IP adresse

IP adresse: 192.168.0.2

Nettverksmaske (subnetmask): 255.255.255.0

resten lar du bare stå blankt.

Lenke til kommentar

Gjeder den brukerveiledningen også hvis den ene PCen har 2 nettverkskontakter, og er koplet til nettet via den ene, og en annen PC via den andre?

Har to PCer som fungerte fint sammen, men jeg måtte formatere den ene, og etter det fikk jeg det ikke til igjen. Hater nettverk. Det burte vært gjort på en mye enklere måte.

Lenke til kommentar

mener jeg har fått d til riktig hvertfall på den ene pcn (den med 2000),. men på XPn so får jeg opp en feilmld når jeg prøver å komme meg inn på "mine nettverkssteder" der jeg vil finne den andre maskinen..det står som følger på mld: "mshome ikke tilgjengelig. du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. kontakt administratoeren av serveren for å finne ut om du har tilganstillatelser??????" hva skjer?

trenger mer hjelp her...

Lenke til kommentar
mener jeg har fått d til riktig hvertfall på den ene pcn (den med 2000),. men på XPn so får jeg opp en feilmld når jeg prøver å komme meg inn på "mine nettverkssteder" der jeg vil finne den andre maskinen..det står som følger på mld: "mshome ikke tilgjengelig. du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. kontakt administratoeren av serveren for å finne ut om du har tilganstillatelser??????" hva skjer?

trenger mer hjelp her...

Har du begge pcene i samme arbeidsgruppe???

Husker ikke hvordan man gjorde det i WIN 2000 men jeg tror det er det samme som i win XP

1. Høyreklikk på "min datamaskin" og trykker egenskaper

2. så går du til fane: "datamaskinnavn"

3. trykk så "endre" for å endre navnet på arbeidsgruppen. DET skal være samme arbeids gruppe på begge pc'ene

Lenke til kommentar

I tillegg til det i innelgget over kan det være lurt å kjøre nettverks wizarden/veiviseren i XP og krysse av for deling av filer og skrivere underveis. Det kan være vanskelig å finne dette krysset på andre måter.. I

Lenke til kommentar

Istedenfor å bruke mine nettverksområder så vil jeg anbefale å starte opp File Exploreren (gå i min datamaskin), derfra så taster du in \\ip-addressen i addressebar'n til den andre maskinen. Er ikke avhengig av at de er i samme nettverksgruppe osv. Bare vær sikker på at du har delt mapper i forkant.

OBS. enkelte brannmurer kan stenge for fildeling om de er satt til paranoide innstillinger.

i ditt eksempel om du følger Moltrex sitt råd.

ta kontakt med PC1 til PC2

\\192.168.0.2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...