Babelfisken Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Enkle ja, men dårlige?Det kan jeg ikke si meg helt enig i, selv om dårlig settes i anførselstegn. De aller fleste akvariepumper (som det her er snakk om) går jo i mange år, uten problemer! Om man tar for seg den antatt beste pumpa mht kvalitet; Eheim, så har nok den litt bedre løsninger for lagring av rotor/impeller enn den "gemene hop". Eheim bruker en aksling av et kjeramisk materiale, som nok er en del mer slitesterkt enn de mer vanlige akslingene i syrefast stål. Problemet for mange, er nok helst hvordan man best mulig blir kvitt vibrasjonsstøy fra pumpa. Og det må man jo forholde seg til enten pumpa er god eller mindre god, i alle fall så lenge det er snakk om en 220v akvariepumpe. Som du selv bemerker er dårlige i hermetegn. Det betyr at de er "dårlige" i den forstand at de ikke har smurte rullelagere, "propell" form på impeller og mye mer....... Selvsagt er de gode nok, det er ikke det, men skulle man lage pumper for vannkjøling fra bunnen opp, nå, uten den kunnskapen og erfaringen man har fra akvariepumper kan det godt hende det vill blitt et helt annet design som dominerte etter hvert basert på de krav og behov man har på vannkjøling. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Som du selv bemerker er dårlige i hermetegn. Det betyr at de er "dårlige" i den forstand at de ikke har smurte rullelagere, "propell" form på impeller og mye mer....... Selvsagt er de gode nok, det er ikke det, men skulle man lage pumper for vannkjøling fra bunnen opp, nå, uten den kunnskapen og erfaringen man har fra akvariepumper kan det godt hende det vill blitt et helt annet design som dominerte etter hvert basert på de krav og behov man har på vannkjøling. Jeg kan til en viss grad forstå det du er inne på, teoretisk sett. Det du muligens ikke er klar over, er at et smurt rullelager(!) da helst et kulelager vil gi så stor friksjon at pumpa høyst sannsynlig vil få problemer med å starte. Denne type lagre har i utgangspunktet ganske stor rullemotstand, takket være både fett og tetningene som nødvendigvis må være på plass i slike lagre. Startmomentet på disse veldig enkle motorene er nemlig svært lite, og en økt rullemotstand / friksjon vil resultere i en pumpe som ville få store problemer med å starte! En "propell"-form på impelleren vil være mer effektivt ja, men dette betinger også en mer komplisert (og effektkrevende) konstruksjon. Det er selvsagt mulig å designe en motor / pumpe på en bedre måte enn dagens akvariepumper. Ulempen med dette er først og fremst at de ville blitt atskillig dyrere, samtidig som effektbehovet (les: avgitt varme til vannet) også hadde vært en del høyere. Uten at jeg kjenner detaljene, så kan jeg jo nevne at det allerede finnes slike pumper som du "ønsker" deg: http://www.customaquatic.com/customaquatic...ndexid=wp-aq-sm De er imidlertid svindyre, og er neppe aktuelle for allmenheten. Min lille konklusjon vil i alle fall være, at man mer enn godt nok kan klare seg med dagens enkle, billige, og gode nok løsninger... Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Som du selv bemerker er dårlige i hermetegn. Det betyr at de er "dårlige" i den forstand at de ikke har smurte rullelagere, "propell" form på impeller og mye mer....... Selvsagt er de gode nok, det er ikke det, men skulle man lage pumper for vannkjøling fra bunnen opp, nå, uten den kunnskapen og erfaringen man har fra akvariepumper kan det godt hende det vill blitt et helt annet design som dominerte etter hvert basert på de krav og behov man har på vannkjøling. Jeg kan til en viss grad forstå det du er inne på, teoretisk sett. Det du muligens ikke er klar over, er at et smurt rullelager(!) da helst et kulelager vil gi så stor friksjon at pumpa høyst sannsynlig vil få problemer med å starte. Denne type lagre har i utgangspunktet ganske stor rullemotstand, takket være både fett og tetningene som nødvendigvis må være på plass i slike lagre. Startmomentet på disse veldig enkle motorene er nemlig svært lite, og en økt rullemotstand / friksjon vil resultere i en pumpe som ville få store problemer med å starte! En "propell"-form på impelleren vil være mer effektivt ja, men dette betinger også en mer komplisert (og effektkrevende) konstruksjon. Det er selvsagt mulig å designe en motor / pumpe på en bedre måte enn dagens akvariepumper. Ulempen med dette er først og fremst at de ville blitt atskillig dyrere, samtidig som effektbehovet (les: avgitt varme til vannet) også hadde vært en del høyere. Uten at jeg kjenner detaljene, så kan jeg jo nevne at det allerede finnes slike pumper som du "ønsker" deg: http://www.customaquatic.com/customaquatic...ndexid=wp-aq-sm De er imidlertid svindyre, og er neppe aktuelle for allmenheten. Min lille konklusjon vil i alle fall være, at man mer enn godt nok kan klare seg med dagens enkle, billige, og gode nok løsninger... Vi er jo helt enige her skrue. Slevsagt blir de for dyre. Det eneste som kan være av interesse er egentlig hvor utviklningen går. Jeg tror kanskje vi ser en utviklingstendens gjennom Aseteks nye pumpe: - 12V DC - Integrert tank - Integrert styreelektronikk. - Mindre flow men høyere trykk (marginalt) - Hatighetsregulering på pumpe Kanskje vi i fremtiden får se: - Høyfrekvenspumper (mindre vibrasjoner, lavere støy) - Høyeffektivitetspumper (lavere effektforbruk, lavere støy) - Integrerte regulatorer (styret etter omgivelesestemperatur og manuellt angitt offset) Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hmm, de såkalte dyre vannpumpene... Det stod ingenting om vibrasjoner og støy på sidene der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå