Gå til innhold

Innkjøp av ny støysvak vannpumpe

Anbefalte innlegg

Støynivået kan sammenlignes med en Hydor L20/L25 på full guffe, vibrasjon vil derimot alltid forekomme, så sett pumpa på en dempningsmatte feks.

Nå vet ikke jeg hvordan støynivået på L20/25 er i forhold til L30 II, men jeg regner med at det er noe lavere. På grunnlag av informasjonen som er kommet frem i denne tråden, vil dere konkludere med at Alphacool AP900 er et bedre valg med tanke på støynivå, enn Astek sine 12V pumper?

Prøver å få liv i denne tråden igjen. Sitter med en typisk raklete L30 og er nå dritt lei å mekke på den. Min konklusjon er at senterakselen er for tynn/rotor for romslig. Rotor ligger dermed og skramler på akselen. Prøvd diverse modder. Det eneste som hjelper er gjengeteip på akselen, men det er en kortvarig fornøyelse selvsagt. :-(

Er altså ute etter en pumpe som kan erstatte denne i kapsiet, men med betraktelig lavere støy. Må vel ha ny tank også regner jeg med :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste vannpumper er nok basert på samme type lagring, dvs en aksling på 3 til 3,5mm, i rustfritt stål. Og raklinga oppstår jo gjerne etter endel timers drift, dessverre. Har til en viss grad opplevet det samme i MaxiJet-pumpene også, men problemet er ikke påtrengende.

Et unntak her er Eheim tror jeg, jeg mener å ha sett at de bruker en form for nylon eller plast-aksling i stedet?

Nå kjenner jeg ikke til støynivået på Hydor-pumpene, så det kan jeg ikke si så mye om.

Men kanskje det lar seg gjøre å få tak i et rep-sett til den, altså ny rotor og aksling?

Da slipper du jo å kjøpe ny pumpe...

Lenke til kommentar

Har en Hydor L30 selv som lager litt for mye vibrasjonsstøy. Har laget en vibasjonsdempende pute av silikon og sitteunderlag, men hører vibrasjoner ganske godt likevel, spesielt i rommet rett under. Her inne, ved PCen overdøver diskene pumpen. Har tenkt litt på å lage et stativ med strikkoppheng til pumpen, sånn at den henger i strikkene som henger i et stativ, som står på en vibrasjonsdempende matte. Det bør vel dempe vibrasjoner ganske godt?

Lenke til kommentar

Ja, det kan være en god ide!

En annen (og bokstavelig talt) tungvint løsning, er rett og slett å gjøre pumpa tyngre.

Høres kanskje corny ut, men faktum er at øker du tyngden på pumpa, så reduseres også vibrasjonene.

Få tak i en passende blyklump, som festes GODT til pumpa. Det vil garantert redusere vibrasjonsstøy!

Men det er neppe den mest praktiske løsninga her?

Lenke til kommentar
Har en Hydor L30 selv som lager litt for mye vibrasjonsstøy. Har laget en vibasjonsdempende pute av silikon og sitteunderlag, men hører vibrasjoner ganske godt likevel, spesielt i rommet rett under. Her inne, ved PCen overdøver diskene pumpen. Har tenkt litt på å lage et stativ med strikkoppheng til pumpen, sånn at den henger i strikkene som henger i et stativ, som står på en vibrasjonsdempende matte. Det bør vel dempe vibrasjoner ganske godt?

Vibrasjoner var et problem hos meg også. jeg hadde et tynt lag med skumgummi og en stropp rundt som holdt pumpa på plass. Tykere lag med dempemateriale under, litt av det samme rundt pumpa under stroppen og forsiktigere stramming av stroppen løste problemet. Kan ikke si jeg kjenner vibrasjonene nå gjennom kabinettet. Untaket er selvfølgelig den J@**** raklingen. Den slå jo gjennom alt :wallbash:

Lenke til kommentar
De fleste vannpumper er nok basert på samme type lagring, dvs en aksling på 3 til 3,5mm, i rustfritt stål. Og raklinga oppstår jo gjerne etter endel timers drift, dessverre. Har til en viss grad opplevet det samme i MaxiJet-pumpene også, men problemet er ikke påtrengende.

Et unntak her er Eheim tror jeg, jeg mener å ha sett at de bruker en form for nylon eller plast-aksling i stedet?

Nå kjenner jeg ikke til støynivået på Hydor-pumpene, så det kan jeg ikke si så mye om.

Men kanskje det lar seg gjøre å få tak i et rep-sett til den, altså ny rotor og aksling?

Da slipper du jo å kjøpe ny pumpe...

Akslingen til Eheim er visst kjeramisk. Så en advarsel om å være forsiktig med den ifm eheim modden. Slik sett kan den muligens være noe å satse på selv om impeller-innfesting ser dårligere ut. Den kan jo limes.

Hvor vil jeg finne rep-sett til Hydor? Akvariebutikker?

Lenke til kommentar

jeg kan forøvrig anbefale en annen pumpe som ikke har blitt nevnt her

fra http://www.coolnsilent.no/

C-Systems CSP 750 Mark II 12v DC Pump

http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet11.htm

har denne selv, og etter å ha 'hengt' den i løse lufta (støttet av noen kabler), hører jeg INGENTING annet en vann som 'rusler' gjennom om jeg legger øret inntil!!

prisen er heller ikke ille.... 419,- ;)

:thumbup:

Lenke til kommentar
jeg kan forøvrig anbefale en annen pumpe som ikke har blitt nevnt her

fra http://www.coolnsilent.no/

C-Systems CSP 750 Mark II 12v DC Pump

http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet11.htm

har denne selv, og etter å ha 'hengt' den i løse lufta (støttet av noen kabler), hører jeg INGENTING annet en vann som 'rusler' gjennom om jeg legger øret inntil!!

prisen er heller ikke ille.... 419,- ;)

:thumbup:

Tja, den virker lovende den.

Men kun 450 liter per time, er ikke det litt lite?

Hvordan er kvaliteten på pumpa egentlig? Støynivået som er oppgitt virker lovende, men lave 8 dB, har jeg mine tvil om.

For øvrig har jeg sett litt på denne løsningen fra Thermaltake. Jeg lurer på om det er noe å satse på? Pumpene virker kanskje i svakeste laget?

Lenke til kommentar

Håper du er klar over at det er Thermaltake som produserer BW-settet?

Og pumpene der er ikke akkurat av ypperste klasse.......

CSystems-pumpene er så absolutt et alternativ. Har du et "trangt" system med mange blokker etc, så anbefales det to stk i paralell.

Pumpene er i alle fall meeget stillegående, og ikke minst; svært små og plasseringsvennlige!

Minsten.jpg

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig kunne tenke meg var en 12V pumpe med reguleringsmuligheter ala Aseteks nye pumpe. Hadde vært morsommt om man kunne koble seg til signalene fra denne og lage en regulator som _langsomt_ tikker i bakgrunnen som en service. Både vifter og pumpe kan jo styres utfra temperaturer her.

Lav rpm og støy ved lav belastning og høy rpm ved økende temperatur. Skulle være enkelt nok å regulere inn på det enkelte system :p

Ser også at WaterChill Xtreme har godt mottrykk som skulle være gunstig med 4 - 5 kjøleblokker og 10mm slanger.

Lenke til kommentar
Sitter med en typisk raklete L30 og er nå dritt lei å mekke på den. Min konklusjon er at senterakselen er for tynn/rotor for romslig. Rotor ligger dermed og skramler på akselen.

Jeg har ikke åpnet min pumpe, så jeg har ikke fått tatt en ordentlig titt på aksel og rotor. Men hva med å få dreid opp en ny aksel med presspasning?

Lenke til kommentar

Tror nok man skal være litt forsiktig med å uttale seg på denne måten. Hvis det ikke er så vanskelig, hvorfor har ingen gjort det allerede?

Tror fortsatt at den enkleste løsningen er å bruke en "normal" pumpe, og støy- og vibrasjonsdempe den.

Lenke til kommentar
Tror nok man skal være litt forsiktig med å uttale seg på denne måten. Hvis det ikke er så vanskelig, hvorfor har ingen gjort det allerede?

Tror fortsatt at den enkleste løsningen er å bruke en "normal" pumpe, og støy- og vibrasjonsdempe den.

Sant!

Det er slett ikke bare å lage en pumpe som er "100 ganger bedre" enn dagens løsninger.

idleman_2; du er nok litt ute og sykler her! ;)

Lenke til kommentar

Sant!

Det er slett ikke bare å lage en pumpe som er "100 ganger bedre" enn dagens løsninger.

Kanskje det :)

Jeg vil da tro at det er mulig å lage vannpumpene bedre enn de som finnes på markedet idag!

Det er jo nesten et faktum at vannpumpene som er mest brukt idag kommer fra akvarie teknologi og der stilles det helt andre krav til støy. Vi sitter jo gjerne atmed pc'en når vi jobber på denne og er da ikke gitt at en kan migrere akvariepumpe til pc miljø ;)

Lenke til kommentar

Sant!

Kanskje det :)

Jeg vil da tro at det er mulig å lage vannpumpene bedre enn de som finnes på markedet idag!

Det er jo nesten et faktum at vannpumpene som er mest brukt idag kommer fra akvarie teknologi og der stilles det helt andre krav til støy. Vi sitter jo gjerne atmed pc'en når vi jobber på denne og er da ikke gitt at en kan migrere akvariepumpe til pc miljø ;)

Ingen tvil om at dagens massproduserte, er enkle og "dårlige". På den andre siden er de også billige og relativt driftsikre.

Ingen sak for en produsent å lage en langt bedre pumpe.

Skikkelige lagre, et skikkelig punpehus, skikkelige blader og en momentsterkere motor ville gjøre underverker for de krav vi ideellt ønsker oss men så ville nok prisen mangedobles også.

Lenke til kommentar

Enkle ja, men dårlige?

Det kan jeg ikke si meg helt enig i, selv om dårlig settes i anførselstegn. De aller fleste akvariepumper (som det her er snakk om) går jo i mange år, uten problemer!

Om man tar for seg den antatt beste pumpa mht kvalitet; Eheim, så har nok den litt bedre løsninger for lagring av rotor/impeller enn den "gemene hop".

Eheim bruker en aksling av et kjeramisk materiale, som nok er en del mer slitesterkt enn de mer vanlige akslingene i syrefast stål.

Problemet for mange, er nok helst hvordan man best mulig blir kvitt vibrasjonsstøy fra pumpa. Og det må man jo forholde seg til enten pumpa er god eller mindre god, i alle fall så lenge det er snakk om en 220v akvariepumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...