Gå til innhold

Innkjøp av ny støysvak vannpumpe

Anbefalte innlegg

Per i dag benytter jeg et Asetek WaterChill KT12A-L30 (03-L-5115) vannkjølingssett til kjøling av prosessoren og GPU-en på skjermkortet i min maskin. Egentlig synes jeg vannpumpa bråker litt for mye (Hydor Seltz L30 II), og har derfor planer om å bytte den ut til fordel for en mer støysvak (joda, jeg har testet "eheim modifikasjonen", men uten resultat). Jeg har fått øynene opp for følgende tre vannpumper jeg tror kan egne seg:

1. Alphacool AP900 - 579.00,-

2. Asetek WaterChill 12V "Standard" (03-L-1223) - 571.00,-

3. Asetek WaterChill 12V "Xtreme" (03-L-1224) - 690.00,-

Er det noen som har noen erfaringer å dele angående disse tre vannpumpene? Hvilken egner seg best dersom vi tar støy/pris/ytelse i betraktning? Er det andre vannpumper jeg burde føre til på listen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme pumpa og er litt enig ang. støy faktoren. så jeg kommer til å følge denne tråden. Ta gjerne og pm meg hvis du finner en bedre pumpe evt. en løsning. Må si at jeg ikke har prøvd mod'en. Jeg vurderer å kapsle inn pumpa. Men er åpen for alt. Lykke til med tråden.

Lenke til kommentar
Hva slags støy lager pumpa da? Klapring? Brumming?

Etter det jeg kan høre, er det brumming som videre forplanter seg til vibrasjonsstøy. For øvrig har jeg plassert vannpumpa i en støydempet 3.5" brønn, der jeg har benyttet støydempingsmatter i alle kanter og vegger.

Endret av azone
Lenke til kommentar

Mhm.

Men selve pumpa da, er den isolert fra selve kabinettet? Om den har direkte fysisk kontakt med det, hjelper det lite med støydempingsmatter omkring denne.

Så godt som alle 220v pumper vibrerer pga vekselstrømsfrekvensen (50Hz) og en ubetinget regel for disse er at de isoleres godt fra underlaget.

Lenke til kommentar

Vel, selve pumpa er "pakket inn" i støydempingsmatter. Både over, under og på sidene. Pumpa er ikke i direkte kontakt med kabinettet eller noen av brønnene.

Jeg merket forskjell i støynivået før og etter støydempingsmattene ble plassert, men jeg synes ikke det er nok. Derfor er jeg nå på utkikk etter en ny vannpumpe og mer støysvak pumpe som kan ta over jobben.

Skrue:

Du har ikke noen erfaringer med de nye Asetek pumpene vel? Mest med tanke på støynivå?

Lenke til kommentar
Hva slags støy lager pumpa da? Klapring? Brumming?

oss meg vil jeg vil si bromming. Støyen er uansett høyere enn den laveste vifte støyen jeg har. Og den kommer fra modstream vifta på psu'en, og den hører jeg faktisk ikke.

Edit: Pumpa sitter på gummiforinger.

Endret av powderdays
Lenke til kommentar
Skrue:

Du har ikke noen erfaringer med de nye Asetek pumpene vel? Mest med tanke på støynivå?

Nei, dessverre.

Men om du sender en PM til Pritorian, så kan han antakelig svare bedre på det.

For egen del har jeg alltid brukt MaxiJet-pumper, og har derfor liten erfaring med andre typer.

Er forøvrig fornøyd med MJ-pumpene. De er i første rekke små og lettplasserte, og svært stillegående også. Men det forutsetter som sagt at de isoleres fra underlaget vha passende skumgummi etc.

Ulempe med de pumpene er tilkoblinga på sugesiden. Den har en fast tilkobling med ytterdia på 19mm, noe som er litt tuklete mht direkte tilkobling av slange.

Tar alltid en "snarvei" der, ved å montere pumpa direkte til tank.

Btw; Det skal ikke være noen umulig oppgave å isolere mot den type støy (brumming). Om man eksperimenterer litt med isolasjonsmateriale, så bør det la seg gjøre å få bukt med slikt.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Btw; Det skal ikke være noen umulig oppgave å isolere mot den type støy (brumming). Om man eksperimenterer litt med isolasjonsmateriale, så bør det la seg gjøre å få bukt med slikt.

For min del så er det veldig aktuelt. Men trodde faktisk at jeg skulle slippe det når jeg gikk over til Vannkjøling.

Må legge til att kravet til støy er ekstremt høyt. Pc'en står på soverommet. Det sier vel det meste.

Lenke til kommentar
Så godt som alle 220v pumper vibrerer pga vekselstrømsfrekvensen (50Hz) og en ubetinget regel for disse er at de isoleres godt fra underlaget.

Så hvis jeg forstår riktig så må jeg regne med litt støy så lenge pumpen går på 230?

Endret av powderdays
Lenke til kommentar
Hva med denne pumen? du må opp litt i pris da :blush:

Pumpen skal være veldig stilegående

Slik jeg har forstått det, er vel denne pumpen i bunn og grunn en Eheim 1046 med noen modifiseringer, blant annet 12V strøm. Prisen synes jeg er litt drøy for en såpass "svak" pumpe. Da har jeg heller større tro på en av de tre overnevnte.

Lenke til kommentar
Må legge til att kravet til støy er ekstremt høyt. Pc'en står på soverommet. Det sier vel det meste.

I et soverom så vil jo nær sagt all støy være plagsom, avhengig av den enkeltes toleransegrense for slikt.

Om man er alldeles fiksert på et lydløst natteleie, så tror jeg nok de aller fleste pumper, eller for den saks skyld maskiner, må gi tapt.

Det vil uansett løsning avstedkomme en viss støy når en PC står på, med eller uten pumpe.

Ikke for å være frekk nå, men hvorfor ikke slå av maskinen om natta da?

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk nå, men hvorfor ikke slå av maskinen om natta da?

Vet det ikke er vondt ment og mister ikke søvn pga av det:) Tanken var å avlaste den bærbare pc'en med nedlastinger på nattestid. Power pc'en sover på natta sammen med meg:) Men siden jeg har lest forumer opp og ned. pluss masse tester, Så trodde jeg at den ikke ville overdøve psu vifta. Hva skal man med vannkjølt psu hvis pumpa bråker mest??

Lagt til: jeg tror kanskje Azone stiller strengere krav enn meg siden han har støymatter i tillegg. Jeg hører ikke pc'en på dagtid. Kun når lyset slokkes og tv'en er slått av.

Endret av powderdays
Lenke til kommentar
Per i dag benytter jeg et Asetek WaterChill KT12A-L30 (03-L-5115) vannkjølingssett til kjøling av prosessoren og GPU-en på skjermkortet i min maskin. Egentlig synes jeg vannpumpa bråker litt for mye (Hydor Seltz L30 II), og har derfor planer om å bytte den ut til fordel for en mer støysvak (joda, jeg har testet "eheim modifikasjonen", men uten resultat). Jeg har fått øynene opp for følgende tre vannpumper jeg tror kan egne seg:

1. Alphacool AP900 - 579.00,-

2. Asetek WaterChill 12V "Standard" (03-L-1223) - 571.00,-

3. Asetek WaterChill 12V "Xtreme" (03-L-1224) - 690.00,-

Er det noen som har noen erfaringer å dele angående disse tre vannpumpene? Hvilken egner seg best dersom vi tar støy/pris/ytelse i betraktning? Er det andre vannpumper jeg burde føre til på listen?

Ville gått for den førsta jeg da.

Lenke til kommentar

Du kan eventuelt bygge pumpa inn i en lydisolert boks. MDF + skumgummiplater burde fungere utmerket.

For øvrig vil jeg da tro at harddiskene vil bråke minst like mye som pumpa dersom denne er isolert skikkelig fra kabinettet?

Edit: det var da ¤%#&¤& så mange som har dukket opp med samme avatar som meg i det siste :p

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar

Kjører selv eheim 1048 med modden og gummiplugger. Vibrasjonsstøy kan oppstå, men da pga av kabler som ligger å vibrerer mot div deler. Ellers er den så og si lydløs. Synes den er litt stor, men den er iallefall stille. Er alergisk mot støy.

Lenke til kommentar
Skrue:

Nei, dessverre.

Men om du sender en PM til Pritorian, så kan han antakelig svare bedre på det.

For egen del har jeg alltid brukt MaxiJet-pumper, og har derfor liten erfaring med andre typer.

Er forøvrig fornøyd med MJ-pumpene. De er i første rekke små og lettplasserte, og svært stillegående også. Men det forutsetter som sagt at de isoleres fra underlaget vha passende skumgummi etc.

Ulempe med de pumpene er tilkoblinga på sugesiden. Den har en fast tilkobling med ytterdia på 19mm, noe som er litt tuklete mht direkte tilkobling av slange.

Tar alltid en "snarvei" der, ved å montere pumpa direkte til tank.

Støynivået kan sammenlignes med en Hydor L20/L25 på full guffe, vibrasjon vil derimot alltid forekomme, så sett pumpa på en dempningsmatte feks.

Lenke til kommentar
Støynivået kan sammenlignes med en Hydor L20/L25 på full guffe, vibrasjon vil derimot alltid forekomme, så sett pumpa på en dempningsmatte feks.

Nå vet ikke jeg hvordan støynivået på L20/25 er i forhold til L30 II, men jeg regner med at det er noe lavere. På grunnlag av informasjonen som er kommet frem i denne tråden, vil dere konkludere med at Alphacool AP900 er et bedre valg med tanke på støynivå, enn Astek sine 12V pumper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...