Gå til innhold

Garantisak på skjemkort - burde jeg få garanti?


Anbefalte innlegg

Heisann,

håper dette er riktig forum da. Virker som det ihvertfall er noen som kan litt paragrafer her :p

 

Har nå fått et problem med skjermkortet, som sannsynligvis må byttes (les evt. mer om selve problemet her). Problemet ligger mest sannsynlig i at RAMen på skjemkortet har blitt defekt, årsaken er jeg ikke sikker på, men det kan ha vært at jeg klokka kortet litt for mye (funka helt greit - uten artifacts - i f.eks. BF2). Selve symptomene begynte å komme etter at jeg installerte et nytt spill.

 

I tillegg til å ha klokka kortet litt, har jeg byttet ut standardkjøler med vannkjølingsblokk på GPU og heatsinks på RAMen. Jeg er litt redd for at dette kan påvirke garantisaken.

Merker dem det hvis jeg bytter tilbake til standardkjøler?

 

En ting til som er litt dumt. Kjøpte kortet for en billig penge over QXL. Det var jo forsåvidt en småseriøs butikk som solgte masse skjermkort der, men har en følelse at det kan forverre saken litt.

 

 

Kan evt. utgiverne av det nye spillet jeg kjøpte klandres for problemene? Det var jo tross alt det spillet som gjorde at problemene starta. Er enig at det kanskje blir litt teit å skylde på dem, men er villig til å prøve litt av hvert.

 

 

Hva synes dere? Hvem skal dekke utgiftene / erstatte kortet?

Henvise gjerne til lover og paragrafer (må selvfølgelig ikke).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. bit i det sure elpet. da du fjernet standardkjøleren og overklokket skjermkortet mistet du samtidig garantien. kjøp deg ett nytt.

 

2. sett på standardkjøleren, hiv kortet i samme pakke du fikk det tilsendt (ikke glem antistatisk pose), les hva som må gjøres på hjemmesiden til webshoppen for å sende retur og lev med en klump i magen en lang tid frem i tid om du har samvittighet. du kan vel kanskje også bli tatt for svindelsforsøk, men det er vel like stor sjanse som for å bli arrestert for å ha MP3 på IPODen.

Endret av capy
Lenke til kommentar

vel. når det gjelder kjøler så er ikke dette noe problem. for man mister ikke garantien på korte ved å bytte kjøler, men når du har overklokket det en del har du ikke noe garanti på kortet. Kjøp nytt. Produsenten av spillet kan ikke klandres da det er lite sannsynelig er spillet sin skyld.

Lenke til kommentar

Det er lett for dere å si at jeg bare skal kaste skjemkortet og kjøpe nytt, men langt ifra like lett for meg. For det første har ikke de fleste 16-åringer unlimited med tilgang til penger, så å kjøpe nytt skjemkort før juletider er uaktuelt. Det blir nok ikke morro å leve uten BF2 helt til jul, det går ikke :(

 

Dessuten skjønner jeg rett og slett ikke at det kan ha blitt ødelagt av bare litt overklokking (ca. 20mhz ekstra på både core og RAM). Det skal jo ikke skje!

 

Mener dere virkelig at jeg svindler hvis jeg får garanti på kortet? Jeg synes det er litt å ta i, jeg har jo bare brukt kortet helt normalt. Ikke si at det ikke er mange andre på dette forumet som har vannkjøling på skjemkort og samtidig overklokka det litt, det tror nok jeg er ganske normalt her inne (ihvertfall på overklokking-forumet).

Nå vil ikke jeg drive å syte og whine så mye, men når dere driver å sier at jeg svindler og gjør det verre for dere som returnerer på lovlig vis, da synes jeg dere tar i litt. Hvis jeg sender inn kortet kommer jeg nok ikke til å få dårlig samvittighet...

 

 

Spillet jeg kjøpte het Trackmania Sunrise. Morsomt spill, men masse bugger og plagsom (ucrackelig) cd-protection. Kanskje jeg kan høre med dem og spørre hva dem har og si om saken? Ihvertfall verdt et forsøk...

 

 

Leif[:Edit]

Endret av mr1989
Lenke til kommentar

Du kan jo ligge saken frem for webshoppen da. Si det som det er, kanskje du får et nytt. Så får du heller skryte-reklamere litt for webshoppen her inne på forumet.

 

ellers kan du jo stikke ned til byen og opptre som gatemusikkant i noen dager. Det sto om to fjortisser i BA i dag, som som spilte trekkspill i byen og tjente 140,- timen. kjører du det skattefritt har du tjent til skjermkortet på no time:)

Lenke til kommentar

altså:

 

det finnes en utvei; reklamasjonrett dekker selv om du kan ha gjort noe du ikke skulle gjort, men det er bare dersom mangelen ikke skyldes det du gjorde. Altså:

 

tar jeg ut orginal batteriet av min nokia og opplever at telefonen slår seg av og på. Så kan jeg med reklamasjonsretten klage inn telefonen, for det er ikke gitt at betteriet er skyld i det.

 

Det er underlig dersom kortet bare tålte 20mhz overklokking. MEn kan noen her fortelle hvilke konsekvenser overklokking har og hvorfor man kan oppleve negativt resultat en stund etterpå?

 

garanti og reklamasjonsrett er TO HELT FORSKJELLIGE TING.

 

Til de av dere som klager:

Frem til dere kan begrunne antakelsen om økte kostander så burde dere ikke klage. Dette hører jeg hver bidige gang angrett,prisgaranti eller reklamasjon nevnes, men dere greier ikke bevise det.

Lenke til kommentar
Det er lett for dere å si at jeg bare skal kaste skjemkortet og kjøpe nytt, men langt ifra like lett for meg. For det første har ikke de fleste 16-åringer unlimited med tilgang til penger, så å kjøpe nytt skjemkort før juletider er uaktuelt.

 

 

Leif[:Edit]

Hvorfor 'herpe' kortet da? Hvis du ikke har råd til å leke med overklokking (miste garaniten) er det vel like greit å bruke kortet slik det var ment fra produsent..

Lenke til kommentar
vel. når det gjelder kjøler så er ikke dette noe problem. for man mister ikke garantien på korte ved å bytte kjøler, men når du har overklokket det en del har du ikke noe garanti på kortet. Kjøp nytt. Produsenten av spillet kan ikke klandres da det er lite sannsynelig er spillet sin skyld.

Vel, der tar du noget feil. Garantien forsvinner ved montering av uorginal kjøler.

Her er det tydelig brukerfeil som er saken.

Kjøp et nytt kort.

Overklokking er ikke lek og lær, ofte er det veldig surt

Lenke til kommentar

Jeg brant meg på det samme for flere år tilbake, da jeg monterte en "orb"-kjøler på GF1 PRO-kortet mitt... Det ble ikke godkjent, og jeg måtte ut med masse penger for nytt, hehe =)

 

Det er surt, men sånn er det. Chipper du en bil og kræsjer, vil ikke forsikringsselskapet utbetale deg noe som helst... Enkelt og greit.

 

** EDIT ** Leif som vanlig **

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

Komplett kjører ihvertfall praksisk om at original skjermkortkjøler må leveres med skjermkortet ved reklamasjon/garantisak. Merk da at enhver monteringsfeil eller modifikasjon utover det vanlige bryter garantien. Hvis kjøleren er tydelig preget av å ha vært demontert og satt klønete på igjen, ville jeg som butikk ikke godkjent dette, og regnet garantien for å være borte.

 

Overklokking er enda mer diffust. Vanlig overklokking er ikke noe som kan bevises på et skjermkort i et annet system enn det brukeren har klokket det i. Dersom dette da opplyses om, tror jeg også garantien står i fare.

 

Når du i tillegg har kjøpt skjermkortet gjennom en "nettbutikk" på QXL, tror jeg saken står enda vanskeligere.

 

Programvareutviklere (spillutviklerne av "problemspillet" ditt) kan vel neppe gis noe ansvar for problemene dine, da du selv har overklokket skjermkortet og satt på uoriginal kjøler. Et spill kan tvilsomt føre til fysiske skader på en komponent, dersom denne da ikke er "tuklet" med på forhånd.

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at du kommer noen vei med hverken reklamasjonsrett eller garanti her. Du har modifisert kjøling og overklokket kortet. Hvilken leverandør kan ta ansvar for feil som etter all sannsynlighet skyldes unormal bruk og modifisering av produktet. Det at mange overklokker skjermkort og bytter kjølere kvalifiserer ikke dette som normal bruk. Hvis du ettermonterer turbo på en bil og motoren går til helvete kan jo ikke bilforhandleren/fabrikken lastes for det.

 

Hvis du lurer leverandøren/produsenten til å gi deg et nytt kort er det rett og slett svindel fra din side. :no:

Lenke til kommentar
Det er lett for dere å si at jeg bare skal kaste skjemkortet og kjøpe nytt, men langt ifra like lett for meg. For det første har ikke de fleste 16-åringer unlimited med tilgang til penger, så å kjøpe nytt skjemkort før juletider er uaktuelt. Det blir nok ikke morro å leve uten BF2 helt til jul, det går ikke :(

Det burde du egentlig tenkt på før du overklokket. Jeg forstår at det er kjipt, men det er noe som heter å lære av sine feil, og å lære "the hard way".

 

Visdomsord:

"Man gambler ikke bort lånte penger"

"Man gambler ikke med ting man ikke har råd til å tape"[/i

 

Christian86: Utgiftene i forbindelse med garanti-saker og reklamasjons-saker må dekkes av noen. Dvs. henholdsvis produsenten og butikken. Alle utgiftene til produsentene/butikken må selvfølgelig dekkes av kundene til slutt uansett. Hvis prosenten på reklamasjoner/garantisaker går opp så må selvfølgelig prisene settes opp for å dekke inn dette. Evt. Hvis produsenten/butikken blir mindre strenge med hva som går på garanti eller ikke så må de dekke utgiftene i flere saker -> prisene må økes. Evt. hvis kundene blir flinkere til å oftere lure til seg uberettiget garanti/reklamasjon så vil også utgiftene øke og dermed prisene øke.

 

Hvis ikke denne logiske sammenhengen er et bra nok bevis for deg så tror jeg ingen kan gi deg gode nok beviser. Hvordan butikkene og produsentene styrer garanti/relamasjon og hvordan det påvirker prisene er det bare de som vet. De vil neppe offentliggjøre noen tall heller. Dermed vil det forbli ubevist. Det eneste vi kan stole på er at denne logiske sammenhengen stemmer. Hvis du mener den ikke stemmer så vil jeg gjerne høre din forklaring på hvem som tar regninga i siste instans.

Lenke til kommentar

Greit folkens, lyset i enden har begynt å fade bort :( Jeg har innsett det nå, blir vel ikke noe erstaning på meg da.

 

Jeg har dog sendt en e-mail til de jeg kjøpte kortet fra, jeg skreiv det som det var og la alle kortene på bordet.

Kanskje dem er snille og hyggelige :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...