Gå til innhold

Hvorfor kutter noen seg selv?

g@bb@

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil allefall si,at jeg at det å gå den veien,er utrolig feigt,og veldig egoistisk..Man tenker bare på seg selv,og ikke de man etterlater seg,og som sitter med sorgen..

Er kanskje egoistisk å ta selvmord, men det skjer jo som oftest ikke uten en god grunn. Vil tro at de fleste som velger å ta selvmord allerede har vært i gjennom en god del før det går så langt. Om man for eksempel har blitt mobbet/blitt utstøtt og føler at absolutt ingen bryr seg om deg og at livet bare går rett i dass, så tenker man nok ikke først og fremst på hva de rundt deg føler om du plutselig forsvinner, de har jo tross alt ikke brydd seg tidligere når du hadde det jævlig...

Vet selv at når du er langt nede så gir man egentlig faen i andres følelser. Joda, det høres egoistisk ut og er vel kanskje til og med det, men hvorfor er du i det hele tatt så langt nede til å begynne med? Hvorfor er det ingen som har giddet å bry seg dine følelser?

Lenke til kommentar
Vil nesten tro det er blitt værre med årene..Det forventes mer av mennesker i dag,man skal ha høy status.Og for mange er det blitt sånn,at det ikke er lov å vise følelser.Og mange stenger problemene inn i seg.Og det er ikke bra..

For med tiden vil det renne over for enkelte. Og jeg tror nok mye av problemene ligge der..

Vil allefall si,at jeg at det å gå den veien,er utrolig feigt,og veldig egoistisk..Man tenker bare på seg selv,og ikke de man etterlater seg,og som sitter med sorgen..

Skal prøve så godt jeg kan å ikke flame deg men men :p

Selvmord som sagt gjøres som oftest av en grunn.

Når du tar selvmord er jo ditt mål å slippe videre pining.

Skal jeg/du/alle andre IKKE ta selvmord fordi det er feigt?

Skal vi drite i det fordi det er noen der ute som ikke har fått muligheten til å ignorere oss?

Lenke til kommentar

Er kanskje egoistisk å ta selvmord, men det skjer jo som oftest ikke uten en god grunn. Vil tro at de fleste som velger å ta selvmord allerede har vært i gjennom en god del før det går så langt. Om man for eksempel har blitt mobbet/blitt utstøtt og føler at absolutt ingen bryr seg om deg og at livet bare går rett i dass, så tenker man nok ikke først og fremst på hva de rundt deg føler om du plutselig forsvinner, de har jo tross alt ikke brydd seg tidligere når du hadde det jævlig...

Vet selv at når du er langt nede så gir man egentlig faen i andres følelser. Joda, det høres egoistisk ut og er vel kanskje til og med det, men hvorfor er du i det hele tatt så langt nede til å begynne med? Hvorfor er det ingen som har giddet å bry seg dine følelser?

Er enig i det du skriver..

Men som jeg sa i en tidligere post,samfunne er blitt sånn.Folk skal ha høy status,ikke vise sitt sanne jeg.. Og de skal spille tøff.

Det sier seg da selv,at det vil slå tilbake for mange,og det er syndt at det er blitt sånn..

Selvsagt er det lett å si at man er eroistisk når man tar det stege. Og jeg mener det,og har en grunn for å mene det også...

Det med mobbing,er vel en av portene til mye..Men det igjen,kommer fra dette samfunne som er skapt,

Se på skolen som et godt eksempel,gjør en elev noe galt,har jo nesten ikke læreren lov til å røre ungene.Noe som jeg mener er feil.. Jeg er 30år,har fått som øra flaggret når jeg var liten på skolen,men jeg sitter da her enda,og har vel ikke tatt skade av det....

Det jeg da vil frem til :)

Er at det er takke være vi som lever i dag,og de som lager dette samfunne(politikere) som må ta en go del av skylden,og menneskene,må lære seg å snakke igjen,og si hei til værnader,og kunne hjelpe mer.. Og ikke bare sitte der å slenge dritt om værandre,og gota værandre for den man er..

Pokker,dette ble virkelig litt dypt :)

Lenke til kommentar
Vil nesten tro det er blitt værre med årene..Det forventes mer av mennesker i dag,man skal ha høy status.Og for mange er det blitt sånn,at det ikke er lov å vise følelser.Og mange stenger problemene inn i seg.Og det er ikke bra..

For med tiden vil det renne over for enkelte. Og jeg tror nok mye av problemene ligge der..

Skal prøve så godt jeg kan å ikke flame deg men men :p

Selvmord som sagt gjøres som oftest av en grunn.

Når du tar selvmord er jo ditt mål å slippe videre pining.

Skal jeg/du/alle andre IKKE ta selvmord fordi det er feigt?

Skal vi drite i det fordi det er noen der ute som ikke har fått muligheten til å ignorere oss?

:) Tåler kritik jeg da.. :)

Punkt en,ja det er faktisk feig å gå den veien..Selv kan jeg kjønne de som føler at det er tunkt.

Men la oss snu litt på dette,hva om du har den mest kjære i ditt liv,og plutselig går vedkommene bort,du sitter igjen der,men sorg.Spørmål som du aldri vil få svar på..Mener du da,at det å ta sitt eget liv,da er det rette,når man vet hva det igjen gjør med de som er rundt deg?

Ja,det er synd det med at man føler seg ignorert.Men man er fakrisk ikke alene i denne verden som har de følesene...

Men jeg mener fremdeles at det ikke er grunn til å ta sitt egent liv..Og at det er egoistisk..Får hvor ille man synes det er,så er det uansett mennesker som bryr seg.Og er milijøe rundt seg ille,er det muligheter å flytte,og bygge seg opp igjen.Og få den hjelpen man trenger..

Lenke til kommentar
En venn sa "Jeg gjorde det fodri jeg ikke visste hvordan jeg skulle takle den psykiske smerten, så jeg erstattet den med fysisk smerte"

Men er det noe poeng i å kutte seg selv?

Det hjelper noen i å slutte å tenke på det negative, altså det føles godt for dem.

Lenke til kommentar
Punkt en,ja det er faktisk feig å gå den veien..Selv kan jeg kjønne de som føler at det er tunkt.

Men la oss snu litt på dette,hva om du har den mest kjære i ditt liv,og plutselig går vedkommene bort,du sitter igjen der,men sorg.Spørmål som du aldri vil få svar på..Mener du da,at det å ta sitt eget liv,da er det rette,når man vet hva det igjen gjør med de som er rundt deg?

Ja,det er synd det med at man føler seg ignorert.Men man er fakrisk ikke alene i denne verden som har de følesene...

Men jeg mener fremdeles at det ikke er grunn til å ta sitt egent liv..Og at det er egoistisk..Får hvor ille man synes det er,så er det uansett mennesker som bryr seg.Og er milijøe rundt seg ille,er det muligheter å flytte,og bygge seg opp igjen.Og få den hjelpen man trenger..

Jeg har faktisk erfaringer her. Ja, jeg mener at det faktisk ikke er egoistisk å ta sitt eget liv hvis man virkelig har det skikkelig vondt hele tiden, båden fysisk og psykisk. Kjenner noen som har det slik, jeg syns så synd på personen noen ganger at jeg noen ganger tenker på at det hadde vært best for personen, selv om jeg ikke vil at personen skal gjøre det.

Jeg vet at mange synes det er egoistisk, jeg har samme syn, men ikke i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Det jeg da vil frem til :) Er at det er takke være vi som lever i dag,og de som lager dette samfunne(politikere) som må ta en go del av skylden,og menneskene,må lære seg å snakke igjen,og si hei til værnader,og kunne hjelpe mer.. Og ikke bare sitte der å slenge dritt om værandre,og gota værandre for den man er..

Enig! Mange problemer, medregnet det tråden her handler om, ville vært helt anderledes om samfunnet ikke er på vei dit det er i dag. Det kan i alle fall virke slik til tider.

Det er synd at noen føler de ikke får den støtten de trenger. Ikke vet jeg hva som plager den jeg kjenner, men jeg vil prøve å hjelpe om jeg får lov..

Lenke til kommentar
ja...

har ingenting med et skrik om hjelp.

Vil bare bli ferdig med livet men har ikke baller til å gjøre det....

evt så bare skriker du etter oppmerksomhet, særlig med tanke på at du faktisk poster det ut på et forum her... :whistle:

En som bare vil ta selvmord har intent behov for å fortelle det til verden. (sier ikke at du har problemer, men stor sannsynlighet for at du bare vil ha oppmerksomhet, ikke sikkert du er klar over det på det bevisst nivå en gang...)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

jepp. en som genuint vil ta selvmord gjør det på en slik måte at det er lite sannsynlig at det blir oppdaget.

Forresten så er det mange som kutter seg for å erstatte psykisk smerte med fysisk. Er litt av samme grunnen til at så mange trener vettet av seg i fengsel og lignende.

Lenke til kommentar

jeg pleide å kutte meg for noen år siden, grunnen var fordi det føltes godt på en måte..

det er slik som mange har sagt her på denne tråden at det erstatter psykisk smerte med fysisk smerte,

det var iallefall slik jeg følte det, den tiden jeg pleide å kutte meg ble jeg oxo mye mobba,

jeg tror det kan ha mye med det å gjøre

jeg følte ingen brydde seg og alle ville meg vondt osv

ang. selvmord så mener jeg at det er ikke egoistisk, er man dritt lei av livet og ikke vil leve mer så må da personen velge dette selv..

jeg har selv selvmordstanker men gjør det ikke pga samme grunn som Rxj0n, jeg har ikke baller nok til å gjøre det

så Rxj0n du er ikke alene ;)

Lenke til kommentar

For og få utløp for sinne og følelser som man ikke klarer og få ut på en annen måte.

Mange vil kanskje si at man kutter seg for og få oppmerksomhet, men dette er egentlig feil. Dvs, hvis personen skjuler kuttene sine, så vil ikke personen ha oppmerksomhet. Men hvis personen derimot sprader rundt med kutt både her og der uten og skjule det, så kan man stille spørsmål ved bakgrunnen for kuttingen.

Ofte så er følelsene en "kutter" har for sterke. Man får ikke utløp for følelsene annet ved å kutte, eller gjøre andre ting. Man kan også brenne seg selv. Tror dette er de vanligste måtene og skade seg selv på. (Er rimelig trøtt nå, så det finnes sikkert flere måter som er vanlige)

Å være kutter er ikke lett. Prøv og få personen som kutter seg selv til psykolog, snakk med dem og vis at du bryr deg. De gjør det ikke for og få venner, men fordi de ikke klarer og uttrykke seg på en annen måte.

Endret av Volcov
Lenke til kommentar
ja...

har ingenting med et skrik om hjelp.

Vil bare bli ferdig med livet men har ikke baller til å gjøre det....

evt så bare skriker du etter oppmerksomhet, særlig med tanke på at du faktisk poster det ut på et forum her... :whistle:

En som bare vil ta selvmord har intent behov for å fortelle det til verden. (sier ikke at du har problemer, men stor sannsynlighet for at du bare vil ha oppmerksomhet, ikke sikkert du er klar over det på det bevisst nivå en gang...)

jepp. en som genuint vil ta selvmord gjør det på en slik måte at det er lite sannsynlig at det blir oppdaget.

Feil, feil og FEIL.

De aller fleste som begår selvmord ber ofte om hjelp først.

Det å tro att folk som ber om hjelp bare er "attention whores" er helt på tryne.

JA, de ønsker oppmerksomhet, men ikke fordi de kjeder seg.

De ønsker å prate med noen for å døyve på den ENORME psykiske smerten de føler.

Altså ett rop om hjelp.

Så alle som prater om selvmord skal tas SERIØST.

Ta gjerne en titt her for andre myter om selvmord:

http://www.crisislink.org/suicide/Suicide_Myths_A.html

Rxj0n: Jeg vet faktisk veldig godt hvordan du har det. For ikke mer enn en måned siden gikk jeg til legen min og sa att jeg ikke ønsket å leve lenger.

Og nå går jeg til psykolog hver uke. Hjelper faktisk veldig.

Du burde gjøre det samme.

Eller du kan sende meg en PM så kan vi ta en prat :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...