Gå til innhold

Hvorfor kutter noen seg selv?

g@bb@

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være en eller en kombinasjon av disse grunnene:

Sterk psykisk smerte, noen ganger er fysisk smerte bedre

En kan kontrolere fysisk smerte(I mye større grad en psykisk). Folk som føler at de ikke har kontrol gjør det for å føle at de har kontrol. (Paradoksalt nok så kommer kutting ofte netopp ut av kontrol)

Oppmerksomhet. Folk vi ha oppmerksomhet, av forskjellige grunner. Oppmerksomhet fører derimot ofte ikke til noe løsning, men fungerer som "drivstoff" til å drive seg slev ennda mer ned i grøfta

De gjør det fordi de synes de har plukket opp at det er kult i et visst miljø. (eller tror det er det). Stereotypisk så er gjerne Emo, Goth eller Black Metal miljøer forbindet med dette.

Men ting kan ofte vært svært komplisert...

For å hjelpe så er det beste nok å anbefale profesjonell hjelp, og en aldri så liten "skjerp deg" kan i noen tilfeller være på sin plass. Ved å synes synd på folk så stiller du offeret i en patetisk stilling(eller gjør at han vil være der, siden han får oppmerksomhet). Å snakke med personen om problemet er helt klart bra da han kan få utløp for psyksik smerte ved det kontra å kutte seg.

OffTopic: Å synes synd på folk er generelt en uting. (Å synes synd på er forøvrig ikke det samme som å føle med noen)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Men vil det ikke hjelpe å bare snakke med personen det gjelder da? Det er jo en viss sjanse for at psykisk smerte synker hvis man snakker om det. Hvis personen er intressert i å snakke om hva som er plagsomt da. Jeg antar det var en grunn til at jeg ble fortalt det også.. :hmm:

Joda TLZ, jeg skjønner og er enig i det du sier. Jeg kan vel kanskje tenke meg til at grunnen er en av de tingene du nevnte, menmen.. hvem vet..

Endret av Atanatar
Lenke til kommentar

Hehe, klart! Man må jo heller snakke om problemet og ikke hva det har ført til. Å snakke om det det har blitt vil jeg ikke engang se på som hjelp.

Edit: Reagert? Jeg vart helt satt ut. Kom ikke akkurat på noe fornuftig å si..

Endret av Atanatar
Lenke til kommentar
Hvordan hadde dere reagert hvis en av deres nærmeste kuttet seg selv? Blitt sur eller gitt trøst?

Heh! ble kjent med 2stk på grunnkurs som kutta seg...

Ene endte opp i sykehuset etter OD forsøk (takk gud for at han lever)

Andre endte opp med anti deppresiv piller og psykolog.

Prøv å snakk med han/hun... Men det er oftes en fase i livet, der mann ikke har det så bra, og alt virker som at det går rett til helvette. Det er ikke mye vi kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Sitere fra en side...

Kutte seg selv er som regel delt inn i noen kategorier:

De vil ha opperksomhet

De vil kjenne fysksik smerte

De vil ha kontroll over smerten

Hvorfor vil folk skade seg selv, hvorfor vil folk ta selvmord, er det fordi de ikke liker seg selv?

Mitt svar på dette vil være, "Det er så mangt" mange skader seg selv fordi de opplever mye elendighet, eller blir mobbet, ja sånn at det er sagt, mobbing kan føre til selvmord. Det å skade seg selv derimot kan innbære mobbing, problemer i hjemmet, med venner å andre grunner.

Jeg mener at all form for skading av seg selv er galt, men de som gjør det kan gjerne føle det helt omvendt, jeg skal ikke gå så mye inn på denne delen, ettersom jeg selv ikke har noe erfaring om dette her.

Utdrag fra http://www.viminner.no/selvmord

Lenke til kommentar

Jeg er 31 år, og når jeg vokste opp på seint 80 tall så hadde jeg aldri hørt om fenomenet selvskading. Det at noen kuttet seg med vilje var på en måte forbeholdt selvmordsforsøk.

Er det slik at det bare var godt skjult den gangen, eller har det gått litt mote i fenomenet? :dontgetit:

Lenke til kommentar

å syntes synd på er, ikke bra nei... det beste er og sette seg ned snakke om problemene evt. om hva man skal gjøre. phsykolog er ingen dum ide, du blir ikke stempla som en gal person selv om man går til phykolog det kan være mange grunder til det. det er mulig og ta en time bare for og prøve, også kan personen og phykologen bli enig,om hva som skjer. å grine er ikke en skam

Lenke til kommentar

Vil nesten tro det er blitt værre med årene..Det forventes mer av mennesker i dag,man skal ha høy status.Og for mange er det blitt sånn,at det ikke er lov å vise følelser.Og mange stenger problemene inn i seg.Og det er ikke bra..

For med tiden vil det renne over for enkelte. Og jeg tror nok mye av problemene ligge der..

Vil allefall si,at jeg at det å gå den veien,er utrolig feigt,og veldig egoistisk..Man tenker bare på seg selv,og ikke de man etterlater seg,og som sitter med sorgen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...