Gå til innhold

Av/på-knapp på Dell-maskin software-styrt?

Anbefalte innlegg

Rett etter nyanskaffelsen poppet det opp en beskjed i "System Tray": nye Windows oppdateringer klar til nedlasting. Sikkerhet et-eller-annet. Det gjorde jeg, med bluescreen som resultat.

Nederst på bluescreen står det: slå av maskinen.

Men se det, det gikk ikke! Ikke engang ved å holde av/på-knappen lenge inne. Jeg tror i allefall at det er av/på-knappen, for det finnes ingen annen, og den fungerer ellers som av/på knapp.

Det samme gjentok seg litt senere.

Samt når jeg installerte Tools fra Windows-CD'en.

Forsøkte så å melde dette til Dell, men fant ikke service-nummeret som skulle være klistret bak på maskinen. Ingen av de som stod der fungerte i web-siden. Intet nummer, ingen service, tydeligvis.

Heldigvis kunne man visstnok skrive en generell tilbakemelding. Fikk opp et greit skjema og fylte det ut. Trykte på "Send", og fikk feilmelding...

Herved gir jeg derfor følgende advarsel: ved kjøp av av desktop-maskin fra Dell, kjøp også inn ekstra lang strømledning med en vanlig mekanisk bryter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøpp man må minst fire år tilbake før man fant "hardware" styring for å slå av maskinen.

Man har vanligvis en svart knapp bakpå ATX PSUen som man kan bryte strømmen manuelt.

Dagens Av/på knapp er slutting av PS-on og GND(jord), sort og grønn. Som på enkelte HK har delay på mange sekunder. Man man bryter ikke strømmen ved å trykke på knappen.

Hvis du har merket det så vil man i for eksempel windows så vil windows avslutte ved å trykke på avslutt knappen. Men det er vanskelig når BIOSen er shadowed til minnet som har hengt seg.

Restart er det eneste sikre man kan stole på. Det er kortslutting mellom PS-on og GND.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...