Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei.

har nettop montert ny cpu (prescott 3.0ghz) men synes den er veldig varm,kjører med kjøler og vifte som fulgte med montert med as5 pasta.tempen er den samme enten jeg kjører på 3,0 ghz eller klokket til 3,6 ghz.trenger as5 noe innkjørings tid,om ja kan jeg forvente noe lavere temp? vcore er på minum av hva kortet gir.

hoved kort abit ic7 max3

cpu prescott 3.0 ghz

vcore 1,35

temp idle 55

temp load 68/69

sys temp 35

pwm temp 45 vet ikke helt hva denne tempen er

mvh monza

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt høye verdier, 55 høres mer ut som en load-temp. Trodde først at du muligens kunne ha satt vifta til å kjøre laveste fart hele tiden, men det er vel utelukket når du har 55 i idle. Det er ikke kritisk høyt men litt drygt lell, begynner å nærme seg punktet der du kan riskikere throttling.

Edit: Du er vel forresten langt unna throttling siden det er prescott, må vel opp i 75 grader eller mer før det skjer. Uansett trenger du ikke bekymre deg om varmen riktig enda: "Prescott never shut down at temperatures below 101°C, sometimes even working on at 105°C." (Kilde http://www.digit-life.com/articles2/p4-throttling )

Endret av th-3
Lenke til kommentar
Det var litt høye verdier, 55 høres mer ut som en load-temp. Trodde først at du muligens kunne ha satt vifta til å kjøre laveste fart hele tiden, men det er vel utelukket når du har 55 i idle. Det er ikke kritisk høyt men litt drygt lell, begynner å nærme seg punktet der du kan riskikere throttling.

Edit: Du er vel forresten langt unna throttling siden det er prescott, må vel opp i 75 grader eller mer før det skjer. Uansett trenger du ikke bekymre deg om varmen riktig enda: "Prescott never shut down at temperatures below 101°C, sometimes even working on at 105°C." (Kilde http://www.digit-life.com/articles2/p4-throttling )

hei

ok kjenner ikke så godt til prescotten men viste at den var varmere en de fleste men ikke så varm som jeg opplever,kan jo også være feilmålinger.vet du om der er noe å hente etter as5 har kjørt seg inn eller er det lite og ubetydeligt,blir vel å montere vannkjøling målet er stille pc med max 50 grader på 3,6 ghz

monza

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Abit HK/Bios'er er vel kjent for å ofte vise noe høye temperaturer (tildels også MSI), mens det ofte er motsatt for f.eks. Asus-hk..

55 grader idle høres for mye ut ja... og det er liten forskjell opp til max. load..

Det vanlige er vel rundt 25 grader forskjell mellom idle/max.load.. Det er det jeg har observert selv på noen Prescott's.. og det jeg har sett i test/reviews av kjølere for S478/S775..

Det kan ofte "hjelpe" å oppgradere Bios (dersom det finnes en nyere).. Temp er selvsagt den samme som før.. bare at givere/software kalibreres om.. Dette har ofte vært vanlig ved Bios-oppgraderiger som støtter Prescott (fra NW).. Har observert at temp i Bios har endret seg dramatisk fra "oppgradering" fra NW til Prescott.. (dvs. ny Bios). Det er derfor det er best å måle IHS-temp med en probe selv.. så kan man se hva reell temp er.. (har dette montert på ett par-tre system).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...