larseer83 Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Heisann... har en Veteran Merchedes jeg gjerne vil beholde noen år til. I det siste har den begynt å ryke no forferdelig (oser hvit røyk ut av eksosen) Har forsåvidt nettopp skifet toppakning og den gikk bare på fem sylindrer, men det er fikset. Den går fint men oser så enormt (noe som forsåvidt er litt småflaut ), og bruker mye olje. Ca 4 liter går unna på 100 mil. Noen som vet hva det skyldes? Er det olja som gjør at den ryker? Hva skyldes isåfall det, og er det mulig å fixe for en "hobbymekaniker" Lite kult å gi litt gass så røyklegger man alle som ligger bak.... Håper på fornuftige svar Ps. det er en 4 trinns manuell girkasse.... Endret 6. august 2005 av AudiPowha Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Ja det er olja som får det til å ryke. Bruker den dette volumet etter toppakningbytte så er det 2 veier olja kommer i forbrenningskamemret om den ikke lekker ut da. 1.Oljen kommer inni forbrenningskammeret gjennom ventiltettingene. Løsning: Bytte ventiltettninger eventuellt skaffe en overhalt topp. 2.Oljen kommer i forbrenningskamemret vie stempelringene. Da er motoren rom og sylinderveggene bør sjekkes for riper. Er det ikke riper kan det hjelpe å bytte stempelringer eventuelt bore opp sylindrene og bytte til større stempler. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 aha... det høres ganske logisk ut du... den lekker iallefall ikke olje... det har jeg sjekka! Skjønte at det måtte være olja som fikk den til å ryke så enormt! Så det kan altså være at den havner i forbrenningskammeret... jaja, her må det visst skru's en del skjønner jeg Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Til å begynne med kan du jo kompresjonsmåle motoren. Er kompresjonen lav så er motoren rom i sylindrene eller har ripete sylindervegger. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 ok, tusen takk for svar skal stikke innom et verksted på mandag og høre hva de har å si! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Hvit røyk tyder på noe helt annet, hadde det vært slitte stempelringer så hadde det blitt blå røyk. Hvit røyk tyder på at det kommer kjølevann inn i motoren, noe du burde utbedre fort ellers får du havari ganske snart.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Lite logisk ettersom bilen bruker 4 liter olje på 100 mil. Hadde det vært kjølevæsken så hadde hadde motoren vært fri for vann relativt fort. Kan jo selvsagt være begge deler. Kanskje det hadde vært lurt å se om det er olje i kjølevæsken og om motoroljen er gråaktig. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Neida, motorolja er svart! Ikke kommet noe vann i den så den blir grå. Jeg tror også at det må være olja som får den til å ryke, det går unna altfor mye olje! Kjølevannet i radiatoren har holdt seg stabil lenge! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Problemet er bare at masse hvit røyk og høyt oljeforbruk ikke henger sammen. Med et så høyt oljeforbruk som du har så skulle det bli blå røyk under gasspådrag ikke masse hvit røyk, og dessuten så skulle de som ev ligger bak deg kunne kjenne lukten av brent olje og se det ved gasspådrag er du 100% sikker på at det er hvit røyk? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Det er da absolutt mulig at en motor ryker hvitt på grunn av olje - prøv for eksempel å tøm litt olje i luftinntaket på gressklipperen. Jeg fikk en utslitt gammel Briggs & Stratton-motor en gang, hvor en av stempelringene hadde knekt. Det var ikke noe problem å røyklegge verkstedet med den hvis man ga på litt. Med helt hvit røyk. Og det var oljen som forsavnt. Dessuten ble oljen full av bensin. Endret 7. august 2005 av larschroe Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 hmm... hvit/grå/blåaktig røyk er vel det som kommer ut.... for å være ærlig så konsenterer jeg meg mest om veien og ser litt i mittspeilet og røyken som kommer ut er vel det som jeg har beskrevet.... iallefall ikke mistet noe kjøleveske, den er som sagt uforandret i nivå! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Vel da er det kompresjonen som du burde får målt. Når du måler kompresjonen så tar du av kabelen som går fra Coilen, skrur ut en og en plugg og setter måleren nedi hullet og får noen til å kjøre noen runder på startmotoren til du får avlest verdien, så notere du ned resultatet med pluggnr og sjekker dette opp mot standradverdien som skal være for denne motoren, det skal ikke være mye forskjell mellom de forskjellige cyl. for å bekrefte at det er stempelringen(e) som er utslitt så tar du å har litt motorolje nedi hullt og måler en gang til, øker verdien så er det stempelringen(e) som må byttes, øker derimot ikke verdien så er det ventiltettingene du må se på Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Har selv problemer med kompresjon, hvilken måler trenger jeg? Og har du en mere detaljert beskrivelse? Vil ikke ødelegge noe... Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Du trenger en kompresjonsmåler, kan kjøpes de fleste steder de selger bil utstyr. Jeg er ikke kjent med om det er stort avvik i plugstørrelsen på biler, men jeg var av den oppfattning at det er ganske så standard størrelse. Kittet medfølger sikkert andre bit hvis det trenges. Eventuelt at det selges som merkespesifikt. Noen som vet om det faktisk er noe særlig avvik på tennplugger? Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Har forresten fått sjekka sylindrene på mærcha.... alle bortsett fra sylinder 2 var i orden. 15% på den. Resten av sylindrene var fra 35 til 52% Så konklusjonen ble at stempelringene var ødelagt. 30.000 i rep for de som måtte lure på det! Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
e321 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 topp-pakning? da kommer det vel/kan komme kjøreveske inn i systemet? Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 (endret) topp-pakninga er fin fin den.... men ja.. det kan forekomme at det kommer kjøleveske inn ja! Endret 20. september 2005 av AudiPowha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå