Gå til innhold

Intel P 478 eller 775? Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Skal bygge en pc basert på Intel pentium til min datter.Har bygd meg noen amd pcer før ,men er totalt blank på Intel sine.

Tenkte meg prosessor ytelse lik eller litt over Athlon 64 3000+.

Kom gjerne med noen gode råd på passende hovedkort/Ram også.

Vet de 2 sistnevnte er tvilsomme i denne kategorien ,men... :hmm:

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville satset på et t775 hovedkort med støtte for Pentium D, for å ha mulighet til å oppgradere til dualcore om det skulle bli aktuelt.

Uten at eg veit det sikkert så vil eg tro at ett 3Ghz system med 775 har bedre ytelse enn ett system med 3Ghz 478.

Lenke til kommentar
Uten at eg veit det sikkert så vil eg tro at ett 3Ghz system med 775 har bedre ytelse enn ett system med 3Ghz 478.

Det kommer mer an på chipset tror jeg, det sies at i875 kan måle seg med 925/955. Det sies også at lga775 har elendige fester, så man skal vel ikke tro riktig alt man hører. Men tror likevel det er litt hold i det (875 vs 925)

Lenke til kommentar

Socket 478 gir mulighet for Pentium M, hvis man bruker adapter og et kompatibelt Asus-kort. Disse CPUene gir jevnt over meget god ytelse, ikke minst i spill. Brikkesettene på de kompatible hovedkortene er i865 eller i875.

Northwood C-serien mener jeg er det beste alternativet av desktop-CPUene (til denne socketen). De utvikler mindre varme enn Prescott.

Socket 478 har ikke søttte for dualcore eller 64-bits CPU.

Selv om brikkesettene i865/i875 er vel to år gamle, mener jeg at de er gode den dag i dag. Dual channel, dedikert GB-LAN-buss, 800FSB, 2xSATA m/RAID0 integrert i sørsiden og AGP 8x.

LGA775 gir PCI-express, DDR2, EM64T, dualcore, osv. Dette er altså en mer fremtidsrettet plattform. Vær klar over at kompatibilitet ikke bare kommer an på socket, men også brikkesett. Det finnes for eksempel mange HK for LGA775 som ikke støtter dualcore.

Lenke til kommentar

Kort og godt:

En 630 prossesor eller bedre. Unngå 500 serien. De støtter ikke 64 bit, har dobbelt så lite L2 cache osv.

Hovedkort basert på i945p / i955x chipsettet fra intel, eventuelt nForce 4 fra nVidia.

Minne/ram. Ett eller annet med minnebrikker fra micron. fks Crucial DDR2

Om du spesifiserer pris og bruksområde så kan vi gi deg litt "bedre" svar.

Lenke til kommentar

En 630 prossesor eller bedre. Unngå 500 serien. De støtter ikke 64 bit, har dobbelt så lite L2 cache osv.

I et 3-års perspektiv betyr vel ikke 64-bit all verden... 550J koster over 1000kr mindre enn 650, og yter i praksis like bra.

Har selv systemer med både Northwood (3GHz/i875) og Prescott (550J/i915P og 570J/i925X), og disse gir omtrent lik ytelse pr GHz i matematiske applikasjoner (fx folding, Super-Pi). Northwood-systemet er fremdeles så bra til spill at jeg vurderer å oppgradere skjermkortet (har 9800Pro) nå som mange AGP-skjermkort har gått ned kraftig i pris.

Hvis du skal overklokke CPU er kanskje 630 et godt alternativ, ser på andre fora at denne lett skal klare 4GHz med luftkjøling...

Lenke til kommentar

takker for intressen!

Har tenkt meg en pris på ca.5000 kr. Mener da kun kabinett +innmat.

Ser jo at det blir vanskelig med et 775 system i og med at jeg da må investere i skjermkort også.Har et brukbart AGP kort liggende,som jeg kunne brukt på 478 sokkelen.Men på en annen side ser det ut til at Northwood C prosessorer på 3.0 eller 3.2Ghz kan bli vanskelig å oppdrive.Eller er det jeg som sover i timen :hmm:

Er varmeutviklingen i Prescott prosessorene plagsom høy?

Er det ellers noen kompabilitetsproblemer på hovedkort/ram på disse plattformene slik som det kan være på AMD sine?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Kan vel trygt si at minneproblemer er betraktelig mindre på Intel chipset, det har også vært tester på stabilitet som har konkludert med at intels minnehåndtering gir noe bedre resultater. Kan trygt nok kjøpe det minnet du vil, for å være helt sikker kan du ta en titt på Intels sider under chipsets og se på anbefalte minnemoduler der, men mulig det er få merker/brikker der som selges her da.

Lenke til kommentar
takker for intressen!

Har tenkt meg en pris på ca.5000 kr. Mener da kun kabinett +innmat.

Ser jo at det blir vanskelig med et 775 system i og med at jeg da må investere i skjermkort også.Har et brukbart AGP kort liggende,som jeg kunne brukt på 478 sokkelen.Men på en annen side ser det ut til at Northwood C prosessorer på 3.0 eller 3.2Ghz kan bli vanskelig å oppdrive.Eller er det jeg som sover i timen :hmm:

Er varmeutviklingen i Prescott prosessorene plagsom høy?

Er det ellers noen kompabilitetsproblemer på hovedkort/ram på disse plattformene slik som det kan være på AMD sine?

min p4 2.8 Prescott har idle temp på 30-35 grader og i load er det 40-50 grader.

så min er ikke plagsom varm! hadde nesten lik temp med boxed kjøleren også, litt høyere da men ikke mye. Nå har jeg TT big wather

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...