Gå til innhold

Kan PSU forårsake lagg/ustabilitet ved en PC?

Anbefalte innlegg

Sliter noe med at PC'en bare fryser, eller restarter av seg selv. Dette skjer som oftest når jeg gjør en del på den, men også hvis den f.eks. bare står laster ned av seg selv.

Etter omstarten fungerer det hele igjen (,så mest sannsynlig har det ingenting med tempen å gjøre? *og nei, det lar seg ikke gjøre å måle temp i min pc..:( ..)

Flere ting er at jeg opplever lagging i filmtitting.. Har innstalert/ominnstalert - prøvd alt - med codecser, så nå lurer jeg på om det er hardware'n?.. har en helt ok PC.. Er det nærliggende å tro at dette er strømforsyningen? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan være at PSU har for lite Watt, som igjen kan gjøre Pc'n ustabil..

ellers kan det være problemer med RAM.. har en kompis som har RAM trøbbel..

når han begynner å bruke litt RAM, skrur pc'n seg av.. gjerne også inkludert RAM Dump..

Lenke til kommentar

Du har kanskje noe der.. For hele problemet startet da jeg byttet ut, og satte inn noen ekstra deler (dermed trodde jeg strømforsyningen ikke var stor nok). Men jeg satt også inn en ekstra 3. RAM brikke. En PC 2700 var den nye, hvor de to andre er P3200. Vil dette ha noe negativt å si? Tenkte at alle monner drar jeg.. :ermm:

Lenke til kommentar

OK. Det er en "Linkwoild" 230V :p. .. (som er 3-4 år gammal:)

Den server strøm til:

nForce2 hovedkort

Radeon 9800 pro

samsung spinpoint 200gb 7200 ide

Xp 2600 cpu

4 PCI enheter

2 DVDRW/DVD enheter

2 ekstra vifter

Det står 230->V<- på den, og ikke "W", som er vanlig?

Skal kjøre den minnetesten nå.. Kan det virkelig virke negativt for ytelsen om en av brikkene ikke kjører på samma frekvens??

Lenke til kommentar

230V er spenninga den går på. du må se etter "W" eller Watt. Står som oftest på en av sidene av PSU-en som er inne i kabinettet.

Hvis minnetesten ikke finner feil så kan du ihvertfall utelukke én mulig feilkilde. Som oftest skal det gå bra å mikse minnebrikker, men det kan knote seg til av og til.

Lenke til kommentar

Den testen er litt vrien ja. :p Du setter inn en diskett og kjører fila du laster ned. Når programmet er ferdig så starter du maskina med den disketten. Det er alt du trenger å gjøre.

Har du ikke floppy må du laste ned ISO-versjonen. Den brenner du ut med f.eks. Nero, og starter med den CD'n.

Programmet starter av seg selv og du får klar beskjed om det finner feil.

Edit: Den PSU-en kan muligens være i grenseland. Vanskelig å si.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Du har kanskje noe der.. For hele problemet startet da jeg byttet ut, og satte inn noen ekstra deler (dermed trodde jeg strømforsyningen ikke var stor nok). Men jeg  satt også inn en ekstra 3. RAM brikke. En PC 2700 var den nye, hvor de to andre er P3200. Vil dette ha noe negativt å si? Tenkte at alle monner drar jeg.. :ermm:

den 2700 brikka vil bremse 3200 brikkene teoretisk ned til 2700 ja

dessuten har du klokket så er dette en typisk feil vist minnet blir varmt

Endret av jan.ata
Lenke til kommentar

For svak strømforsyning kan skape problemer. Tidligere hadde jeg en 200MHz MMX-maskin med masse "stash", blant annet 2 diskettstasjoner, 2 harddisker, masse ekstrakort (inkludert lydkort med effektforsterker), mye minne, 4 vifter, 48X CD-ROM og CD-brenner. Denne maskinen hadde en 200 watt strømforsyning. Det hendte at den ganske enkelt startet på nytt, for eksempel hvis en av CD-stasjonene spant opp samtidig med at det var mye harddisk- og prosessoraktivitet. Det hendte også at den stoppet helt (overbelastningsbeskuttelsen slo ut) f. eks hvis jeg brant en CD på høy hastighet fra harddisk, samtidig som jeg spilte musikk og åpnet skuffen i den andre CD-stasjonen. Jeg trodde først at problemet var maskinvarefeil fordi maskinen lå under vann da jeg fant den, men så fant jeg på å bytte strømforsyning, og etter det var det aldri noe mer tull med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...