Gå til innhold

Direktekjølt vs standard (vann)

Anbefalte innlegg

skulle likt å se en sammenligning mellom direktekjølt cpu og pelt mot classic.

vil det i praksis lønne seg med classic fordi varmen blir bedre spredd? vil det kunne lønne seg med kombidesign hvor midten av vannkanalen er direktekjølt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det er som du sier så burde vi ha to kryssende linjer i et koordinatsystem (når lønner det seg med metall imellom og når lønner det seg med dir.kjølt)

i tillegg kunne jeg likt å se hvordan kombi måler seg, må kunne tillate litt mer triksing med flowrate. dog bør kanaler ses over.

skrue, har ikke du litt penger til vannkjøling? :grin:

Lenke til kommentar

ROFL!

Jeg "trår" jo i gamle 486-maskiner nesten hvor jeg går, så om en og annen kastes griner jeg ikke akkurat! :grin:

Forøvrig er den gamle 486´en pakka vekk i et skap, sto som proxy-maskin i mitt tidligere kabelmodem-oppsett. Og kommer nok aldri til å oppleve vannkjøling nei! Enøff off dætt....

Direktekjøling av pelt vil vel uansett kreve at en coldplate er på plass? Å kjøre vannet direkte på elementet høres jo ganske friskt ut, og uansett vil det jo være områder i periferien man aldri vil nå. En viss tetning mot "omverdenen" må man jo ha?

Jeg bare lurer, en slik løsning er foreløpig upløyd mark for meg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 22:06, Skrue skrev:

ROFL!

Jeg "trår" jo i gamle 486-maskiner nesten hvor jeg går, så om en og annen kastes griner jeg ikke akkurat!
:grin:

jeg gjør!

Quote:

Forøvrig er den gamle 486´en pakka vekk i et skap, sto som proxy-maskin i mitt tidligere kabelmodem-oppsett. Og kommer nok aldri til å oppleve vannkjøling nei! Enøff off dætt....

hvorfor ikke? :wink: ei biltema-pumpe og ei kjøleribbe som har blitt bygd inne i metall som kjøleblokk?

Quote:

Direktekjøling av pelt vil vel uansett kreve at en coldplate er på plass? Å kjøre vannet direkte på elementet høres jo ganske friskt ut, og uansett vil det jo være områder i periferien man aldri vil nå. En viss tetning mot "omverdenen" må man jo ha?

Jeg bare lurer, en slik løsning er foreløpig upløyd mark for meg.

you're the water scientist in here! :wink:

kunne du laga noen testoppsett i chipset/gpu-size (for å spare på kobber)?

det er sant at man må isolere, men kjernen er jo i midten, så jeg går utifra at selvom man har coldplate så vil mesteparten av varmen gå "rett frem" igjennom.

men jeg lurer: hvordan i svarte kan direktekjølt kjøle bedre? sant at kaldt vann er nærmere det som skal kjøles, men vann leder jo ikke varme spesielt godt. det vil være som å ha en varmespreder uten ribber?! her kunne det kanskje lønne seg med et av kombidesignene for å minske avstanden der det kan være lønnsomt; i "ribbebunnene".

da er nesten direktekjølt core mer forståelig, men det burde kreve rimelig høy "rpm" på vannet, og et meget lite kammer i vannblokka.

når det gjelder classic vannblokker:

de fleste vannblokker baserer seg på én inngang og én utgang. er det ikke logisk å annta at en fordeling enten på utsida eller innsida av blokka vil kjøle bedre siden det varme vannet ikke behøver å gå igjennom varmt materiale før det kan kjøles ned?

Lenke til kommentar

Det er vel klart vann leder bra varme, det tar bare litt lenger tid før det tar opp varmen :smile: Gutta på ocshoot(tror jeg) har foresten lagd en direkte kjølt peltier, kan tenke meg de brukte en coldplate ja. Trikset er og ha litt mindre gjenomstrømning i vannet, Så vannet rekker og ta opp varmen. Skrue hvor får jeg kjøpt kobber? Hadde tenkt og lage en cold plate...

Lenke til kommentar

Hm, kobber får du vel tak i hos en skraphandler, i beste fall. Der er det jo som regel billigst!

Men om du bor i Oslo-området kan jeg foreslå Nor-Rag, de holder til i Stanseveien på Grorud.

Men de vet å ta seg betalt...

Et alternativt forslag er å ta kontakt med et elektrofirma, som muligens kan henvise deg til tavle-byggere. De bruker jo ofte "fete" kobberskinner i elektrotavlene sine!

Lenke til kommentar

nullet (som jeg så kjært kaller deg :grin: ):

vannet _leder_ da ikke varme godt slik du beskriver det, og jeg forstår det, men det har store muligheter for å oppta varme/energi.

på samme måte som stein, men stein er mer ekstremt. på stikk motsatt side har man metaller.

luft er en mellomting; opptar lite varme, og tar lang tid å varme opp :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...