Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig problem med ADSL/telefonlinje


Anbefalte innlegg

Mekker en ny topic her, i håp om at noen kan hjelpe meg. Problemet passer bare slik halvveis inn under "Nettverk", men jeg håper det går bra.

 

Ok, i går nappa jeg ut strømmen til PC osv, pga at det tordna ganske heftig rundt om. Da jeg kobla til igjen strøm så gikk automatsikringen i sikringsskapet. Hadde da både PC, ISDN-boks OG telefonlinje kobla gjennom overspenningsvern! (kanskje dette kan være en kritisk opplysning)

 

Så til problemet, DSL-dioden på ADSL-modemet blinker, dvs at den ikke får kobla til sentralen. Jeg har prøvd å koble både på den ene og den andre måten, med og uten splitter. Uten at det gjør noen forandring.

 

Som sagt gikk sikringen, men jeg tror ikke det har skadet selve modemet. Har prøvd det hos en annen fyr, og der lyser DSL-lampa som bare det. Tilsynelatende fungerer også telefon og ISDN. Er nå kobla til internett med det gamle slitne ISDN-kortet mitt.

 

Hva har skjedd? Jeg kan ikke fatte og begripe hva det kan være ihvertfall. Ringte Telenor support 05000 i sta, og de fikk ikke kontakt med modemet mitt. Det var alt de kunne si. De skulle sende ut en mann på mandag for å teste linja mi.

 

Et annet lite problem på telefonstyret her i huset, er at ADSL-modemet aldri har fungert på andre plasser enn her jeg sitter nå. På andre telefonkontakter var modemet helt dødt. I tillegg skraper det på telefonen om jeg kobler både tlf og ADSL-modem rett i ISDN-boksen.

 

Hadde satt pris på om noen kan hjelpe!

Endret av sunh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skraping er normalt hvis adsl-modemet er koblet noe annet sted enn inn i ADSL-inngangen på splitter.

Dersom du har koblet modem rett på 1. kontakt uten splitter, og du fortsatt ikke får syncet linjen din, og du i tillegg har testet modemet på annen plass og fått sync der, er det trolig linja di, eller noe utstyr i sentralen som har fått seg en i og med tordenværet.

 

Her er det nok bare å tvinne tommeltotter til mandag dessverre! :cry:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Ankh: Synes det er en veldig ubegrunnet påstand.

 

Klart det er flere hos Telenor som får slike problemer siden de er den KLART største på området. Man må heller se i % av kundemassen.

 

Har hatt Telenor i mange år uten noen problemer. Unntatt de gangene som det har vært vedlikehold på linjene.

 

Og siden det virker som sunh sitt problem er feil på linjen etter lyd, og det ville jo ha skjedd samme hvilken leverandør han hadde.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar.

 

Ettersom det er normalt med skraping om man kobler tlf og ADSL-modem i samme kontakt, så er jo ikke det noe å klage på. Men jeg syns fremdeles det er rart at splitter + ADSL-modem aldri har fungert på telefonkontakta nede.

 

Får vel bare vente til mandag, som elgvennen sier.

Lenke til kommentar
Ettersom det er normalt med skraping om man kobler tlf og ADSL-modem i samme kontakt, så er jo ikke det noe å klage på. Men jeg syns fremdeles det er rart at splitter + ADSL-modem aldri har fungert på telefonkontakta nede.

 

Du må huske at splitteren må stå på den telefonkontakta som er forran ISDN-boksen rent linjemessig. ADSL-signalet overlever skjelden ISDN-boksen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Sjekk å koble utenom splitter dersom du bruker det (bruk kabelen på "line" på splitter rett inn i ruter). Da skal du få kontakt som normalt, men du kan seff ikke bruke telefon samtidig da. Om modemet ditt fremdeles er strøm på så er det sansynligvis i god stand siden strømadapteret er som regel det som ryker først. splittere derimot er veldig følsomme og svir fort i tordenvær.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ettersom det er normalt med skraping om man kobler tlf og ADSL-modem i samme kontakt, så er jo ikke det noe å klage på. Men jeg syns fremdeles det er rart at splitter + ADSL-modem aldri har fungert på telefonkontakta nede.

 

Du må huske at splitteren må stå på den telefonkontakta som er forran ISDN-boksen rent linjemessig. ADSL-signalet overlever skjelden ISDN-boksen! :thumbup:

Ok, det visste jeg ikke.. At signalet ble såpass ødelagt av ISDN-boksen altså.

 

Sjekk å koble utenom splitter dersom du bruker det (bruk kabelen på "line" på splitter rett inn i ruter). Da skal du få kontakt som normalt, men du kan seff ikke bruke telefon samtidig da. Om modemet ditt fremdeles er strøm på så er det sansynligvis i god stand siden strømadapteret er som regel det som ryker først. splittere derimot er veldig følsomme og svir fort i tordenvær.

 

-Stigma

 

Takk for tips, men jeg har prøvd både med og uten splitter. Har pleid å ikke bruke splitter faktisk, ettersom jeg ikke har trengt det.

Lenke til kommentar
Ok, det visste jeg ikke.. At signalet ble såpass ødelagt av ISDN-boksen altså.

 

Det er faktisk bare i spessielle tilfeller, der du bor nerme sentralen, og ADSL-signalet er sterkt, at du får sync gjennom en ISDN-boks.

Alle kablingsguider sier at ADSL-signalet må splittes ut FØR ISDN-boksen.

Dersom du ikke har prøvd det, kan det være en ide! :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis det i et område med samme topografi og ellers like forhold finnes 50 adsl brukere av totalt 10 ulike ISP`er som er helt likt fordelt (5 har nextgentel, 5 har bluecom, 5 har start, 5 har tele2 osv) og det kommer et tordenvær som fører til at utelukkende de 5 som var telenorkunder fikk ødelagt modem, synes jeg ikke det er riktig å si at sånn må man forvente når telenor er størst.

Jeg sitter jo ikke og fører en detaljert statistikk over dette, og det interresserer meg heller ikke.

Det jeg sier, er at ting tyder på at telenor sine modem ryker mye lettere, blandt annet i tordenvær.

Det er heller ikke noe forsøk på å rakke ned på telenor.

Men når man forsøker å få litt info over hva som er bra og dårlig, og blir møtt med såpass mange useriøse svar og iherdige forsøk på å vri sakens kjerne over på noe ubetydelig og samtidig slenger rundt seg med bastante svar på hva som er bra og dårlig uten å spesifisere noe nærmere, er det ingen vits i å diskutere videre.

Lenke til kommentar

Men fyres sa jo at han hadde nappet ut kabelen, gjorde han ikke?(strøm, nett osv)

Er det typisk Telenor sine modem å se ut vinduet for å finne ut åssen været er og deretter ta selvmord om de ser et lyn, selv om ikke kabelen står i ?!?

 

I think NOT!

 

Du var dessuten veldig lite utfyllende i din korte kommentar og virket som en som hatet Telenor, derfor tok ikke folk deg seriøst. Ellers var det hyggelig å se at du kunne skrive mer enn 2 korte linjer i et innlegg.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Hvis det i et område med samme topografi og ellers like forhold finnes 50 adsl brukere av totalt 10 ulike ISP`er som er helt likt fordelt (5 har nextgentel, 5 har bluecom, 5 har start, 5 har tele2 osv) og det kommer et tordenvær som fører til at utelukkende de 5 som var telenorkunder fikk ødelagt modem, synes jeg ikke det er riktig å si at sånn må man forvente når telenor er størst.

Hvilke modemer er dårlige hos Online da?

Topcom 871B eller BT, Alcatel Speedtouch, Tomphson Speedtouch, Lucent Cellpipe, Zyxel, Nokia 5111?

Lenke til kommentar

Modemet er et Jensen Scandinavia. Jeg fikk dekt kjøp av nytt modem hos Elkjøp, av Telenor fordi jeg hadde fått nok av Thomsongalskapen. Thomson nr. 1 tok først kvelden, så klarte selskapet som sender ut nye modem til Telenorkunder å sende meg et nytt modem som heller ikke funka. Sterkt..

 

Under min etterforskning har det forøvrig dukket opp flere merkverdige opplysninger. En logg fra IRC så slik ut fra min PC:

 

[22:44:27] [@cyyr]: au

[22:44:36] [@cyyr]: rundt en km unna den smellen

[22:44:53] [@cyyr]: tør ikke mer

[22:44:54] * Disconnected

 

(Brukte her alt+f4 for å lukke mIRC på vanlig måte, andre brukere skal da se en quit message)

 

Men slik så den, til min store forbauselse, ut fra andre siden:

 

-22:43:39- [@cyyr]: au

-22:44:37- [@zzzam]: hva

-22:49:38- • Quit» (cyyr) ([email protected]) (Ping timeout)

 

 

Kan dette være tilfeldig, eller ble -noe- ødelagt rett i ettertid av smellen? :p

Lenke til kommentar

Får vel nesten dra siste verset på visa og da..

 

Fyren som Telenor hadde sendt ut for å se etter feil, fant faktisk feil på linja, som han fiksa. Allikevel fungerte det ikke (sikkert en fille-feil). Han tilbød seg derfor å komme innom med et fungerende ADSL-modem.. Og til min store forundring så fungerte det jaggu..

 

Som sagt hadde jeg prøvd modemet mitt to andre plasser. På disse plassene fikk modemet kontakt med sentralen. Jeg kan ikke fatte og begripe at modemet skal fungere på en plass, og ikke en annen, men men. Noen skal ihvertfall få 1 stk. ADSL-modem i retur i morgen!

 

Over og ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...