Stig Jøran Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Er rett å slett ute etter noe som kan erstatte den gode gamle timeren. Feks som jeg kan kontrollere når skal starte og sånnt. Går det ann eller? EDIT: huff, var for snar å poste, isåfall kan noen forklare meg hvordan thread funker? Gjerne posting av noe kode. Se bildet, alltfor mange timere Endret 6. august 2005 av Stig Jøran Lenke til kommentar
smetho Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Hva med tråd? Du sier ikke noe om hvilket språk du er i, men VB.NET og C#.NET støtter vel threads nå såvidt jeg vet. Mulig jeg misforstod hva du var ute etter her Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Så, er det ingen som kan forklare meg hvordan "thread" funker? Må vel bare leve i timer hel***** Lenke til kommentar
alftore Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Vel.. Hadde kanskje vært greit med litt opplysninger hva du egentlig ønsker at programmet ditt skal gjøre. Eksempel på bruk av tråd. using System.Threading; private Thread mainThread = null; private static bool bContinue = false; private void Start() { bContinue = true; mainThread = new Thread( new ThreadStart(this.DoSomeWork ); mainThread.Start(); } private static void DoSomeWork() { try { // Gjør noe arbeid i bakgrunnen mens resten av programmet kjører videre while(bContinue) { System.Console.WriteLine("Jobber...."); Thread.Sleep(2000); } } catch( Exception ex ) {} } private void Stop { if(mainThread != null) { // Setter continue til false - Dette bør avslutte tråden bContinue = false; // Venter 10 sek på at tråden skal avslutte mainThread.Join(10000); // Sjekker om tråden fremdeles er i live. Hvis den er det så tvinger vi den til å stenge. if(mainThread.IsAlive) mainThread.Abort(); mainThread = null; } } Men husk at det er en del ting du skal ta hensyn til ved bruk av tråder. F.eks. deling av ressurser og variabler. Hvis to tråder skriver til samme variabel samtidig kan du få noen rare resultater og i verste tilfelle en deadlock. Edit: Oops eksemplet er visst i C#, men det er det jeg kan best. Endret 8. august 2005 av alftore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå