Hayer Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Hei alle som besøker denne tråden! Jeg har lyst til å sette opp en server hjemme til spilling. Den skal brukes til LAN og Internett. Å jeg lurer på hva jeg må stappe inn i det stygge kabinnetet. Å hvor jeg bør kjøpe! blah blah Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Hva slags spillserver skal den være? (dvs hvilke spill), og hvor rask internett-linje har du? Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 ...og ikke minst: Hva slags deler har du liggende i rotekassa? Det kan godt tenkes at du kan bruke en del utstyr du allerede har. Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Ingen deler til overs å Int. linja vett jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Flere steder? =D Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 psdata.no, komplett.no ? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 ...tekniske kunnskaper? Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Jeg lager meg sørver nå. Basert rundt VIA C3 platformen. Lite, vifteløst og raskt nok. (håper jeg) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301462&view=detailed /m 256mb ram og en 10gb 5200rmp hd HD'en blir vel byttet ut ettersom siden vokser. Lenke til kommentar
enl Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg lager meg sørver nå. Basert rundt VIA C3 platformen. Lite, vifteløst og raskt nok. (håper jeg) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301462&view=detailed /m 256mb ram og en 10gb 5200rmp hd HD'en blir vel byttet ut ettersom siden vokser. Hvis du bare skal ha en enkel spillserver for noen få klienter, trenger du ikke allverden av maskinvare. Hvis du skal ha nytt, er en AMD Sempron på et Socket 754 hovedkort en billig og rask løsning. Og til Lithium, det heter faktisk server, ikke "sørver" Lenke til kommentar
miXer Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ingen deler til overs å Int. linja vett jeg ikke helt. For å finne ut hastigheten på din internett-linje går du inn på: it-avisen og trykker på TRYKK HER FOR Å STARTE TESTEN!. Da kommer det opp et nytt vindu som laster ned et bilde, når den er ferdig med det vil det stå Nedlastingshastighet: (din hastighet) Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Jeg lager meg sørver nå. Basert rundt VIA C3 platformen. Lite, vifteløst og raskt nok. (håper jeg) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301462&view=detailed /m 256mb ram og en 10gb 5200rmp hd HD'en blir vel byttet ut ettersom siden vokser. Hvis du bare skal ha en enkel spillserver for noen få klienter, trenger du ikke allverden av maskinvare. Hvis du skal ha nytt, er en AMD Sempron på et Socket 754 hovedkort en billig og rask løsning. Og til Lithium, det heter faktisk server, ikke "sørver" Feil, ikke etter de nye skrivereglene(tror jeg) Men jeg må presisere at plass er viktig for denne sørveren, og at den kun skal brukes som web-sørver. Fakta: " Fritekstsøk etter 'sørver' i ordboksteksten. TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA server server m2 (utt sørver; eng.) tjener (3)" " Nynorskordboka Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'sørver' i nynorskdatabasen korkje i ordlistene eller i ordboka " Altså, det er en bokmåls fornorsking av ordet sørver. Tjener er jo også et godt ord.. Endret 16. august 2005 av lithium Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA server server m2 (utt sørver; eng.) tjener (3)" Altså, det er en bokmåls fornorsking av ordet sørver. Tjener er jo også et godt ord.. Det er jo bare fordi du skriver det fonetisk. Som du ser er skrivemåten "server" selv om uttalen er "sørver", noe som ikke er en godtatt skrivemåte. (Med mindre du prøver å immitere Ravi) Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ahh.. Leste ikke gjennom hva jeg limte inn der. Men leste òg i bt engang at de hadde innført sørver som server. Kanskje de tok feil, går an. Jeg tar vel feil Lenke til kommentar
ASDASDKL2131 Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA server server m2 (utt sørver; eng.) tjener (3)" Altså, det er en bokmåls fornorsking av ordet sørver. Tjener er jo også et godt ord.. Det er jo bare fordi du skriver det fonetisk. Som du ser er skrivemåten "server" selv om uttalen er "sørver", noe som ikke er en godtatt skrivemåte. (Med mindre du prøver å immitere Ravi) http://www.sprakrad.no/upload/9630/rettskriving2005.doc <- Søk etter sørver i tekstdokumentet. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er jo bare fordi du skriver det fonetisk. Som du ser er skrivemåten "server" selv om uttalen er "sørver", noe som ikke er en godtatt skrivemåte. (Med mindre du prøver å immitere Ravi) http://www.sprakrad.no/upload/9630/rettskriving2005.doc <- Søk etter sørver i tekstdokumentet. Jeg har visst begått en liten bommert. "Sørver/-ar" er visstnok tillatt både på bokmål og nynorsk. Beklager dette på det sterkeste lithium. Takk for opplysningen XoRc. (Men hva det sier om denne elektroniske ordboken som er laget i samarbeid med Norsk språkråd er en annen ting) OT: Det er godt å se at Norsk Språkråd utfører sitt arbeid med å sikre at det norske språk ikke blir utvannet av engelske ord, ved å tillate oss å skrive de engelske ordene på en fonetisk måte. Tenke seg til hva som hadde skjedd med språket hvis vi hadde måttet bruke egne norske ord..... Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Greit nok at de vil vedlikeholde det norske språk, men jeg synes omskriving av lånord blir dumt. Vi har da mange flotte ord man kan bruke istedet for de engelske. IBM har jo alltid brukt "tjener" istedet for å skrive server, det har jo vært slagordet deres også "Mest mulig, på norsk". Hvis man begynner bruke ord som sørver, sørvis osv., er jeg redd det vil gå utover den engelske rettskrivingen også Lenke til kommentar
Smork Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 For og ha en spillserver på internett så må du ha minst 4mbit linje! Det er must... Så kan du finne deler inpå her https://prisguiden.no Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 For og ha en spillserver på internett så må du ha minst 4mbit linje! Det er must... Så kan du finne deler inpå her https://prisguiden.no 4Mbit? Det var da et voldsomt krav, ville tro at en vanlig linje 1 til 2 Mbit ville holde, men en viktig detalj i den sammenhengen er nok den utgående hastigheten til linjen. Ville tro den var viktigere en bare rå inngående hastighet. Skal man ha begge deler blir det SDSL eller noe mer eksotisk Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 For og ha en spillserver på internett så må du ha minst 4mbit linje! Det er must... Så kan du finne deler inpå her https://prisguiden.no 4Mbit? Det var da et voldsomt krav, ville tro at en vanlig linje 1 til 2 Mbit ville holde, men en viktig detalj i den sammenhengen er nok den utgående hastigheten til linjen. Ville tro den var viktigere en bare rå inngående hastighet. Skal man ha begge deler blir det SDSL eller noe mer eksotisk 4mbit er jo ikke så mye da For "hjemmebruk" så holder det nok med 1mbit ut, men hvis man får en del trafikk så bør man ha mer (10mbit burde holde en stund). Lenke til kommentar
Smork Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Et genialt tips du kan gjøre.. Bestill 25mbit fra NextGenTel eller UPC/Chello så kan du sette opp 2 public servere også kan du sette opp noen internett sider Så kan du tjene masse penger btw.. Her er SERVER PC som du kan lage.. Color Soho Kabinett Gigabyte GA-K8NF-9 Hovedkort GeIL DDR2-667 2048 MB (2x1024) Minne/RAM AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester'' Prosessor PowerColor Radeon 9250 128MB PCI Skjermkort Seagate Cheetah 15K.3 36.7 GB Harddisk Den er ganske grei.. Endret 17. august 2005 av Smorky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå