totto86 Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Hei. Igjen. Jeg og gutta satt å så på film seint på natta igår. Plutselig slo dataen seg av, men alt annet av lys og tv'er var fortsatt på. Jeg kikka ut vinduet og fant ut at det var tordenvær. Aaah, faen tenkte jeg, men prøvde å slå på dataen alikevell. Men det virka faktisk, dataen slo seg på og virka helt fint. Jeg gikk å la meg noen timer seinere på morgenkvisten, etter å ha hørt litt på mp3 og surra rundt på nettet og ante ingen fare. Dagen etter (For en times tid siden), stod jeg opp og gikk bort til dataen, og da var den plutselig slått av. Jeg prøvde å slå den på, men det skjer ikke en dritt. Skjermen virker, skriver'n ser ut til å virke, men dataen gir ikke fra seg hverken lyd eller lys. Hva har sjedd? Har nedslaget noe med det å gjøre, eller er det no annet? Håper noen kan gi meg noen råd Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Det høres litt rart ut for hvis elektronikk har fått for høy spenning og tatt skade av det så streiker det som regel der og da og ikke senere Kan kanskje være en kondensator som har sprengt og veska har sakte rent ut..? Elektrolytt har en ganske så sterk eim så du merker det fort hvis du åpner kabinettet og sniffer litt rundt Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Det kan ha vært lynnedslag et annet sted litt senere, for overspenningen kan gå via strømnettet i flere mil. Har du overspenningsvern? Lenke til kommentar
totto86 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Hm, nå har jeg åpna og sniffa , men det lukta bare vanlig data. Så helt fin ut inni. Jeg har nylig kjøpt nytt hovedkort, ny prosessor, ny vifte og ny ram, så det bør ikke være noe galt der. Folk jeg har snakka med sier at de trur det kan være psu som har ryki. Takk for forslaget vaffal! Lenke til kommentar
totto86 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Hm, det var ikke noe torden da jeg la meg vaffal. Da hadde det ikke vært noe annet enn regnvær på 3-4 timer siden lynnedlaget da jeg la meg. De andre i huset stod opp litt etter jeg la meg og de har ikke hørt no torden siden det som var om natta. Har nok ikke noe overspenningsværn, så vidt jeg veit . Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Som jeg sa, så kan det være et godt stykke unna. Det skjedde her i huset en gang. Det var fint vær, men et lynnedslag slo ned (via strømnettet) i den nyeste pcen. Da vi prøvde å slå på pcen så kom det blå gnister og det luktet svitt av strømforsyningen. Har du prøvd å slå av knappen på strømforsyningen og slå den på igjen? Lenke til kommentar
totto86 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Ahh ok. Ja, jeg har prøvd på det. Skjer ingenting når jeg trykker på knappen, hverken foran eller bak på dataen. Data'n ser fin ut inni, og alt sånnt også. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Kanskje Jumpstart av PSU kan hjelpe? (så finner du ut om psuen virker) Lenke til kommentar
totto86 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Jepp, akkurat det jeg fikk tips om fra en klok kompis. Tenkte jeg slukulle gi det ett forsøk nå, om jeg får det til :!: . Takk skal du ha for bra tips! . Lenke til kommentar
abrj Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Ser du om noen kondensatorer på hovedkortet buler? Lenke til kommentar
totto86 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Hmm, jeg har ikke så veldig peiling, men kortet ser fint ut. Om en kondensator er de klumpene på hovedkortet, som ser ut som en tre-stubbe, så ser det også fine ut. , En annen nevnte jo at det kunne ha gått hull på de, men da ville det lukta. Det lukter ikke no rart vaffal. Skal straks prøve å jump-starte psu nå, bare venter på en fyr om har veldig peiling. Takk for tipset i allefall! Lenke til kommentar
totto86 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 Hehe. Nå er dataen i orden. Vi tok av frontdekselet, og dataen virka :!: . Merkelige greier. Vi fant ut at usb-ingangen foran hadde kortslutta eller no, så vi tok ut den i samme slengen. Dermed fungerte det helt fint. Jaja, takk for tips! Nå virker daten igjen vaffal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå