Gå til innhold

Hvilket skjermkort støtter 1680*1050

JIP

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg Dell 2005FPW som er på kampanjetilbud nå.

Skal vesentlig brukes til bildebehandling og "vanlig" pc-bruk.

Hvilket kort støtter oppløsning i 1680*1050?

Hvilket kort anbefaler dere til rundt 1000-lappen? Bør være så stille som mulig.

3d egenskaper for krevende spill er ikke avgjørende, da dette benyttes lite eller aldri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1680x1050 er den native oppløsningen. Det vil si at skjermmatrisen er bygd opp av 1680 punkter vannrett, og 1050 punkter loddrett. Skjermen kan likevel kjøre i andre oppløsninger, eks. 1600x1200, som er det man bruker å kjøre en 20" skjerm i.

Du kan lese mer om native oppløsning her: (som jeg fant ved å søke på google :)

http://channels.lockergnome.com/windows/ar...esolution.phtml

Tror nok du kan kjøpe deg hvilket som helst skjermkort, uten å tenke på om det skal klare oppløsningen du skal kjøre skjermen i.

Endret av Frezz
Lenke til kommentar
Skjermen kan likevel kjøre i andre oppløsninger, eks. 1600x1200, som er det man bruker å kjøre en 20" skjerm i.

Da vil vel bildet ikke bli riktig om man kjører med en slik oppløsning? Skulle vel bli som om man strekker et vanlig tv-bilde på en widescreen-tv.

Har nå et 2-3 år gammelt kort av typen Geforce MX440. Kan dette kortet brukes inntil videre? Har ikke funnet noen måte å stille det inn på 1680*1080.

Lenke til kommentar
En 20" Widescreenskjerm med nativ oppløsning på 1680x1050 kan IKKE kjøre 1600x1200 bare så det er sagt.

Blir ikke bare bildet som skal vises strekt over flere punkter?

Når den native oppløsningen er begrenset til 1050 piksler i høyden, kan man selvsagt ikke trylle frem flere piksler, slik at vi får 1200 piksler i stedenfor 1050 piksler. Det sier vel seg selv...

Endret av apwr
Lenke til kommentar

I de siste versjonene av ForceWare kan du sette hvilken oppløsning du ønsker (jeg kjører f.eks. 1520x1140@90Hz med ForceWare 66.93), dvs. at et hvilket som helst nVidia kort fra de siste 5-6 årene kan brukes. Vet ikke om ATI's drivere støtter egendefinerte oppløsninger, men hvis ikke er det bare å bruke PowerStrip som Johndoemakt sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...