Gå til innhold

Passer Gentoo for meg?


Anbefalte innlegg

hvordan fungerer pakke systemet til gentoo?

For å installere et program: emerge "programet"

For å avinstallere: emerge -C "programmet" (-C er kort for unmerge)

For å oppdatere selve systemet: emerge -u system (-u for update)

For å oppdatere alt: emerge -uD world (-D for å sjekke alle dependencies også, og er valgfri)

For å oppdatere "databasen": emerge sync (vet det ikke er database akkurat, men dere tar poenget)

 

Gentoo sitt pakkesystem heter portage, og jeg synes det er helt genialt. Veldig mye tilgjengelige pakker, og hvis noe mangler så er det ganske greit å lage sine egne "ebuilds", som er scriptene som portage bruker for å installere programmer, eller hente de fra forumet til gentoo f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt en kjapp kikk på Ubuntu. Installasjonen gikk fint, men har støtt på et par problemer allerede:

 

- Får ikke installert Flash. Har forstått at jeg må avinstallere 64bit versjonen og bruke 32bit versjonen av FF for å få installert det. Tungvindt..

- Lastet ned skjermkortdrivere og noen andre drivere fra Nvidia, men fikk installert de. Hvor kan jeg forresten sjekke hvilke drivere som er installert og ikke?!

Lenke til kommentar
- Får ikke installert Flash. Har forstått at jeg må avinstallere 64bit versjonen og bruke 32bit versjonen av FF for å få installert det. Tungvindt..

 

Slik er det i alle distribusjoner ettersom Flash ikke distribueres i en 64bits-versjon. Det er rett og slett en av ulempene ved å kjøre 64bit.

 

- Lastet ned skjermkortdrivere og noen andre drivere fra Nvidia, men fikk installert de. Hvor kan jeg forresten sjekke hvilke drivere som er installert og ikke?!

 

Du følger installasjonsguiden?

Lenke til kommentar
Merk at alle pakkene skal kompileres først, og at dette tar tid med store/mange pakker. Det fine er at mange programmer du vanligvis må kompilere selv kan kompileres for deg gjennom portage. Men likevel, det er ikke stort å hente på å kompilere det selv. Jeg synes apt er bedre.

Jeg skal være enig i at all den kompileringa i seg selv kanskje ikke gir så utrolig mye bedre ytelse. Men det er ikke derfor jeg bruker gentoo. Jeg bruker det fordi jeg får en ganske stor kontroll over hvordan pakkene kompileres, uten å gjøre det manuelt. USE flags er rett og slett utrolig kjekt, og jeg er blitt helt avhengig!

Lenke til kommentar
- Lastet ned skjermkortdrivere og noen andre drivere fra Nvidia, men fikk installert de. Hvor kan jeg forresten sjekke hvilke drivere som er installert og ikke?!

 

Du følger installasjonsguiden?

Takker. Fikk det til nå. Men bare for nysgjerrighetens skyld; hvorfor kan jeg ikke bruke linux driverene en får lastet ned på nvidia sin side? :)

 

Et nytt problem; jeg får ikke stilt oppløsning til høyere enn 1024*768 og 60Hz. Grunnen regner jeg med er at maskinen oppfatter skjermen min som en CRT (tydeligvis ikke drivere installert). Skjermen min er en Eizo FlexScan L550 - en LCD. Finner heller ikke drivere til skjermen min.. Er det noen default LCD drivere som går an å installere eller?

Lenke til kommentar
Et nytt problem; jeg får ikke stilt oppløsning til høyere enn 1024*768 og 60Hz. Grunnen regner jeg med er at maskinen oppfatter skjermen min som en CRT (tydeligvis ikke drivere installert). Skjermen min er en Eizo FlexScan L550 - en LCD. Finner heller ikke drivere til skjermen min.. Er det noen default LCD drivere som går an å installere eller?

Det finnes ikke drivere til skjermer.

 

Du må redigere /etc/X11/xorg.conf, sett inn de rette verdiene til skjermen din (HorizSync, VertRefresh. Se manualen til skjermen din).

Lenke til kommentar
Et nytt problem; jeg får ikke stilt oppløsning til høyere enn 1024*768 og 60Hz. Grunnen regner jeg med er at maskinen oppfatter skjermen min som en CRT (tydeligvis ikke drivere installert). Skjermen min er en Eizo FlexScan L550 - en LCD. Finner heller ikke drivere til skjermen min.. Er det noen default LCD drivere som går an å installere eller?

Det finnes ikke drivere til skjermer.

 

Du må redigere /etc/X11/xorg.conf, sett inn de rette verdiene til skjermen din (HorizSync, VertRefresh. Se manualen til skjermen din).

Takker.

Lenke til kommentar

Jeg har en del dokumenter, video og musikkfiler som jeg vil ha tilgjengelig i begge OS (Windows og et linux OS (ikke bestemt ennå)). Kan jeg legge disse på en FAT partisjon og ha full tilgang (endre, slette, lage) til filene i begge OSene? Er det vanskelig å få tilgang til denne partisjonen gjennom et Linux OS?

Lenke til kommentar
Merk at alle pakkene skal kompileres først, og at dette tar tid med store/mange pakker. Det fine er at mange programmer du vanligvis må kompilere selv kan kompileres for deg gjennom portage. Men likevel, det er ikke stort å hente på å kompilere det selv. Jeg synes apt er bedre.

Jeg skal være enig i at all den kompileringa i seg selv kanskje ikke gir så utrolig mye bedre ytelse. Men det er ikke derfor jeg bruker gentoo. Jeg bruker det fordi jeg får en ganske stor kontroll over hvordan pakkene kompileres, uten å gjøre det manuelt. USE flags er rett og slett utrolig kjekt, og jeg er blitt helt avhengig!

du er vel ikkje nødt til å kompilere alle pakkane? meinte eg las på www.gentoo.org at det fins eit system for ferdigkompilerte pakkar..

Lenke til kommentar
Slik er det i alle distribusjoner ettersom Flash ikke distribueres i en 64bits-versjon. Det er rett og slett en av ulempene ved å kjøre 64bit.

Jeg vil heller si at dette er en av ulempene med å være avhengig av av priopritær programvare. Det er noen prosjekter som søker å utvikle en kompatibel fri implementasjon av flash, men det vil dessverre ta lang tid.

Lenke til kommentar
du er vel ikkje nødt til å kompilere alle pakkane? meinte eg las på www.gentoo.org at det fins eit system for ferdigkompilerte pakkar..

Det går fint å installere binærpakker med portage, men de fleste pakkene er kun tilgjengelig som source. Men f.eks openoffice.org er tilgjengelig i begge former.

 

Under installasjonen så kan man installere et fullt fungerende system via binærpakker så vidt jeg har skjønt, siden det ligger ferdigkompilert på cden. Se etter GRP i håndboka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...