Gå til innhold

Passer Gentoo for meg?


Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å prøve linux for en stund nå. Er fed up med Windows (spesielt etter denne Windows Genuine Advantage greiene, selv om veien rundt er enkel), og jeg føler at maskinen er tregere enn nødvendig. Har rimelig god maskinvare, så jeg vil utnytte dette:

 

Asus A8N-SLI

AMD 64 3500+

512MB RAM

Aopen Aeolus 6600GT

2 serial ata disker

Plextor cd-brenner

 

Venligst si ifra dersom noe av hardwaren kan skape problemer? Drivere osv.

 

Jeg har sett mest på Gentoo. Har lest gjennom denne installasjonsguiden: http://www.linuxguiden.no/index.php/Instal...av_Gentoo_Linux Hva jeg må gjøre med partisjoneringen (skal fortsatt ha kopien av Windows inne etterpå) har jeg ikke forstått ennå.

 

Jeg bruker maskinen til surfing, kommunikasjon (MSN), musikk og film, bilderedigering (Photoshop), webside utvikling (Dreamweaver) og tekstbehandler (Microsoft Office).

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Jeg vil si att du burde legge inn Gentoo, men sikkert mange som er uenig.

Gentoo kan bli litt vanskelig og sette opp om du alderi har vert borti Linux før. Men du lærer da igjen litt av og legge det inn.

Hardware skal ikke være noe problem.

Angående Windows.. Det lar du bare ligge på C: som det nå gjør.

 

Surfing: Opera eller Firefox

Komunikasjon: Amsn eller Gaim

Musikk og film: Xmms (Så og si helt likt winamp) og mplayer.

Bilderedigering: Gimp

Utvilking: Bluefish eller kdevelop

Tekstbehandling: OpenOffice

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

Oki. Takker.

 

Jeg har to s-ata harddisker. En 36 GB Raptor disk, hvor Windows ligger nå.

Og en 160 GB Maxtor disk (NTFS filsystem) som jeg bruker til lagring. Jeg vil ha Gentoo installert på en partisjon på den sistnevnte disken ettersom jeg har god plass her.

 

Jeg har partition magic, så jeg kan fikse partisjoneringen og slikt. Hvordan skal jeg gjøre dette?

Lenke til kommentar
Kan hende du også vil se litt på ubuntu.

Er ikke det slik at utviklingen for 64-bit støtte ikke er helt ferdig? Mener å ha lest det i forumet deres.

Det er jeg ikke så oppdatert på, har ikke 64-bit selv, så.. Men ubuntu er mye mindre knot og mer behagelig å bruke synes nå jeg.. Brukte gentoo lenge, gikk så over til ubuntu og likte det mye bedre...

Lenke til kommentar
Vil Fedora være et bedre alternativ? Leser at de har god støtte for 64 bit.

Du trenger ikke kjøre noen 64-bit distro selv om du har en 64-bit prosessor. Jeg har selv en AMD Athlon 64 3000+, og kjører Arch Linux (ikke 64-bit).

 

Du kan kjøre akkurat hvilken distro du vil. Hvis du vil ha en god nybegynner-distro, ville nok jeg valgt Ubuntu.

Endret av Garathor
Lenke til kommentar
Vil Fedora være et bedre alternativ? Leser at de har god støtte for 64 bit.

Du trenger ikke kjøre noen 64-bit distro selv om du har en 64-bit prosessor . Jeg har selv en AMD Athlon 64 3000+, og kjøre Arch Linux (ikke 64-bit) på den.

 

Du kan kjøre akkurat hvilken distro du vil. Hvis du vil ha en god nybegynner-distro, ville nok jeg valgt Ubuntu.

Jeg ønsker å kjøre 64-bit :)

Lenke til kommentar

Hva med Slackware eller VidaLinux? Vida Linux er jo en distro som er basert på gentoo, men som har en grafisk innstallasjon!

 

Slackware, er etter min mening en veldig lærerik og rask og stabil distro, som var den første jeg prøvde å innstallere. Jeg fikk problemer med å få igang X første gangen, men det var takket være en tabbe fra min side.

Anbefaler denne på det sterkeste, men har sjæl vurdert å bytte til Gentoo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...